کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخهها
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جز صفحه را خالی کرد برچسب: خالی کردن |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جز ←کلیات |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
==آشنایی با مفاهیم== | |||
===احکام چیست=== | |||
* جایگاه احکام در منظومه دین | |||
* تفاوت فقه و حقوق با اخلاق و عرفان | |||
===تقسیمات احکام=== | |||
* فردی/ اجتماعی | |||
* عبادی/ معاملی | |||
* اقتصادی/ سیاسی/.... | |||
* خانواده | |||
* زن و مرد | |||
* الزامی/ غیر الزامی | |||
===ملاکمندی و فلسفه احکام=== | |||
اثبات گزافنبودن احکام بر اساس مبنای عدلیه و هدفمندی خلقت و نصوص دینی | |||
علت یا حکمت؟ | |||
فلسفه احکام نه فلسفه فتاوا | |||
فلسفه احکام شبکهای | |||
=== نظاممندی احکام === | |||
==کلیات فلسفه احکام == | |||
===تبعیت احکام از مصالح و مفاسد=== | |||
===امکان شناخت فلسفه احکام=== | |||
=== امکان شناخت عقلی === | |||
===شناخت از راه متون دینی=== | |||
===شناخت از راه دانش تجربی=== | |||
===شناخت بر اساس اهداف دین=== | |||
==اهداف دین== | |||
=== اهداف دین=== | |||
===آیات قرآن=== | |||
===روایات=== | |||
===سازمان اهداف دین=== | |||
==مبانی نظری نظام احکام دین== | |||
* آخرتمحوری | |||
* رابطه باور و عمل | |||
* حفظ و ترویج دین اسلام | |||
* سازگاری اهداف با مبانی (انسانشناختی، جهانشناختی، جامعهشناختی) | |||
* معنویت و سازکارهای آن | |||
* فقه اخلاق نیست (کارکرد اخلاق را از فقه نخواهیم) | |||
* تقدم مصلحت عمومی بر حقوق و خواستههای فردی | |||
* احتیاطگرایی در امور حیاتی (گستردهتر بون جعل نسبت به غرض) | |||
* قراردادیبودن برخی احکام و امکان تغییر | |||
* سهولت در احکام. عناوین ثانویه | |||
* حفظ ساختار احکام با احکام | |||
* هویتبخشی | |||
* تنظیم روابط و نیازهای مالی (فردی و عمومی) | |||
* حل اختلاف و فصل خصومات | |||
* جایگاه خانواده | |||
* حفظ نظام اجتماعی | |||
==پیوستها== | |||
===حقوق زن و برتری مردان=== | |||
===تزاحم احکام=== | |||
=== آیا احکام تغییر میکنند؟ === |
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۳۵
آشنایی با مفاهیم
احکام چیست
- جایگاه احکام در منظومه دین
- تفاوت فقه و حقوق با اخلاق و عرفان
تقسیمات احکام
- فردی/ اجتماعی
- عبادی/ معاملی
- اقتصادی/ سیاسی/....
- خانواده
- زن و مرد
- الزامی/ غیر الزامی
ملاکمندی و فلسفه احکام
اثبات گزافنبودن احکام بر اساس مبنای عدلیه و هدفمندی خلقت و نصوص دینی
علت یا حکمت؟
فلسفه احکام نه فلسفه فتاوا
فلسفه احکام شبکهای
نظاممندی احکام
کلیات فلسفه احکام
تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
امکان شناخت فلسفه احکام
امکان شناخت عقلی
شناخت از راه متون دینی
شناخت از راه دانش تجربی
شناخت بر اساس اهداف دین
اهداف دین
اهداف دین
آیات قرآن
روایات
سازمان اهداف دین
مبانی نظری نظام احکام دین
- آخرتمحوری
- رابطه باور و عمل
- حفظ و ترویج دین اسلام
- سازگاری اهداف با مبانی (انسانشناختی، جهانشناختی، جامعهشناختی)
- معنویت و سازکارهای آن
- فقه اخلاق نیست (کارکرد اخلاق را از فقه نخواهیم)
- تقدم مصلحت عمومی بر حقوق و خواستههای فردی
- احتیاطگرایی در امور حیاتی (گستردهتر بون جعل نسبت به غرض)
- قراردادیبودن برخی احکام و امکان تغییر
- سهولت در احکام. عناوین ثانویه
- حفظ ساختار احکام با احکام
- هویتبخشی
- تنظیم روابط و نیازهای مالی (فردی و عمومی)
- حل اختلاف و فصل خصومات
- جایگاه خانواده
- حفظ نظام اجتماعی