کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
ابرابزار
 
(۳۵ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
هوش مصنوعی
[[همزادسازی انسان]]


=== کتاب‌ها ===
== کتاب‌ها ==
# هوش مصنوعی در اسلام، نرگس رشیدی، قم، انتشارات حقوق بشر اسلامی، ۱۴۰۲ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/02/14020306241.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا ببینید]
== مقاله‌ها ==
# بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1562042243-9836-18-5.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
# بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/1905635/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]


=== مقاله‌ها ===
صفحه اصلی
#
مرور
هوش مصنوعی چه تحولی در فقه و اصول ایجاد می‌کند؟
اطلاعات نشریه
راهنمای نویسندگان
ارسال مقاله
داوران
تماس با ما


نویسنده : صاعدرازی، محمد ؛
ورود به سامانه
English


همایش:همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی»مجموعه مقالات همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی رتبه ملی (‎14 صفحه - از 467 تا 480 )
بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)
#
حکم تکلیفی بکارگیری هوش مصنوعی به عنوان قاضی از منظر فقه امامیه


نویسنده مسئول : طباطبائی، سیده فاطمه ؛ نویسنده : بینش به نیا، الهه ؛
نوع مقاله: مقاله پژوهشی


مجله:حقوق اسلامی»زمستان 1401 - شماره 75 رتبه ب (وزارت علوم/ISC (‎24 صفحه - از 69 تا 92 )
نویسندگان
#
بررسی هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک از منظر فقه وحقوق و تجارت جهانی


نویسنده مسئول : حاجعلیزاده، امین ؛ نویسنده : نصیری، فریبا ؛
سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده


مجله:رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی»زمستان 1400 - شماره 9 (‎44 صفحه - از 79 تا 122 )
[[شبیه‌سازی اعضای بدن انسان]]
#
گنجینه معارف
ضرورت ایجاد آنتولوژی فقه برای مدیریت اطلاعات فقهی در فضای دیجیتال
موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی
نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان


نویسنده : حسن زاده، حسین ؛
منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)


مجله:فقه»زمستان 1397، سال بیست و پنجم - شماره 4 رتبه ب (حوزه علمیه/ISC (‎29 صفحه - از 28 تا 56 )
== کتاب‌ها ==
#
[[همزادسازی انسان]]


بررسی موانع و مشکلات ایجاد سیستم خبره فقه
== کتاب‌ها ==
== مقاله‌ها ==
# بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1562042243-9836-18-5.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
# بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/1905635/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]


نویسنده : مینایی، احمد ؛
صفحه اصلی
مرور
اطلاعات نشریه
راهنمای نویسندگان
ارسال مقاله
داوران
تماس با ما


مجله:ره آورد نور»تابستان 1384 - شماره 11 (‎6 صفحه - از 2 تا 7 )
ورود به سامانه
#
English
#
#
#
#
#


=== پایان‌نامه‌ها ===
بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)
# ماهیت و آثار فقهی حقوقی قراردادهای مبتنی بر هوش مصنوعی با تطبیق بر قوانین داخلی، امیرحسین پوریوسفی زاده، کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، ۱۴۰۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/aec38b4a244656076871a7c1d64aa669 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# آثار و چالشهای توسعه هوش مصنوعی از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی، سیدعلی میرکتولی، کارشناسی ارشد، دانشکده اصول الدین مرکز قم، دانشکده اصول الدین، ۱۴۰۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8cce9d98beaab6a5df58594070e86937 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# اعتبارسنجی استفاده از هوش مصنوعی به عنوان قاضی در فقه و حقوق ایران، علی حسن فخرآبادی، کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق قضایی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، ۱۴۰۱ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/b4ee85c235f909109eb47b77cdff65cf اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# حکم تکلیفی بکارگیری هوش مصنوعی به عنوان قاضی از منظر فقه امامیه، الهه بینش به نیا، کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۱۴۰۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/23b7f5512f7665f9df5b9c952027f46a اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بررسی فقهی مسئولیت مدنی در فناوری رباتیک، حمزه نظرپور، دکتری، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/4dcedb51631da47308da2285a0093ffa اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# امکان‌سنجی مسئولیت کیفری ناشی از سیستم های هوش مصنوعی در فقه و حقوق، حانیه آقاشاهی، کارشناسی ارشد، گروه فقه و اصول، دانشگاه شهید مطهری، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/6915c39ad514df12f89b4eb6b736c65b اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]


نوع مقاله: مقاله پژوهشی


نویسندگان


{{درشت|توثیقات عام}}
سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده


== مفهوم‌شناسی ==
[[شبیه‌سازی اعضای بدن انسان]]
واژه ثقة یکی از پرکاربردترین کلمات در منابع رجالی است که راویان مورد وثوق و اعتماد را با آن توصیف می‌کنند. توثیق به معنای مورد اعتماد دانستن راوی است که دو شیوه برای این منظور توسط علمای رجالی استفاده شده است. گاه شخص معینی را مورد اعتماد می‌دانند که در اصطلاح رجال به آن توثیق خاص می‌گویند و گاه تعدادی از راویان را با عنوان مشخصی به عنوان ثقة معرفی می‌کنند که در اصطلاح به آن توثیق عام می‌گویند.
گنجینه معارف
موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی
نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان


== انواع توثیق عام ==
منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)
توسط علمای رجال برای توثیقات عام موارد مختلفی ذکر شده است که این موارد توسط برخی رجایون پذیرفته شده و توسط برخی دیگر رد شده است.
برخی از موارد توثیقات عام عبارت‌است از:


=== اصحاب اجماع ===
== یادداشت ==
{{اصلی|اصحاب اجماع}}
{| class="wikitable"
[[اصحاب اجماع]]: ابوعمر کشّی، نام هجده‌نفر از [[فهرست اصحاب امام باقر(ع)|اصحاب امام باقر (ع)]] تا [[فهرست اصحاب امام رضا(ع)|امام رضا (ع)]] که از ثقات محدثین هستند را به‌عنوان اصحاب اجماع بیان کرده که علمای شیعه احادیث این افراد را می‌کنند.<ref>کشی، اختیار معرفة الرجال، ۱۴۰۴ق، ج۲، ص۵۰۷ و ص۶۷۳ و ص۷۳۰.</ref> آیت‌الله خوئی برداشت‌های مختلف از این عبارت را بررسی و مناقشه کرده است.<ref>خوئی، معجم رجال الحدیث، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۵۷.</ref>
|+
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!بدون چالش
|-
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
| -
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
| -
|-
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۴٪
|۵٪
|
|-
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|۵٪
|-
|ریسک شناور
| -
| -
| -
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|نامحدود
|-
|حداقل زمان
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
| -
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|۵۰
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|۵۰٪
|-
|هزینه
|
|
|
|}


=== مشایخ ثقات ===
{| class="wikitable"
=== مشایخ تفسیر قمی ===
!حسابهای FREE
=== مشایه اجازه ===
!تک مرحله
=== وکالت از امام (ع) ===
!دو مرحله
مشایخ تفسیر قمی: به عقیده سید ابوالقاسم خوئی از آنجا که علی بن ابراهیم قمی در مقدمه تفسیرش گفته که احادیث این کتاب را از مشایخ و ثقات شیعه نقل کرده‌است، دلالت بر این دارد که همه کسانی که علی بن ابراهیم از او نقل کرده است ثقه هستند.<ref>خوئی، معجم رجال الحدیث، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۴۹.</ref>
!
مشایخ کامل الزیارات: ابن‌قولویه نیز در مقدمه کامل الزیارات گفته که احادیث کتابش را از ثقات نقل کرده است و به عقیده برخی رجالیون از جمله خوئی همه مشایخ کامل الزایارت ثقه هستند.<ref>خوئی، معجم رجال الحدیث، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۵۰.</ref>
!حسابهای RISK
مشایخ صفوان و بزنطی و ابن‌ابی‌عمیر:
!تک مرحله
مشایخ اجازه:
!دو مرحله
کثرت روایت:
!
|-
|تارگت مرحله اول
|۶٪
|۱۰٪
|
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
|
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|-
|ریل
|
|
|
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۳٪
|۵٪
|
|درودان روزانه
|۴٪
|۶٪
|
|-
|درودان کل
|۶٪
|۱۲٪
|
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|
|-
|ریسک شناور
| -
| -
|
|ریسک شناور
|۲٪
|۲٪
|
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|-
|حداقل زمان
|
|حداقل زمان
|
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|-
|برداشت
|هر هفته
|یکشنبه
|
|هزینه
|هر هفته
|یکشنبه
|
|}
{| class="wikitable"
!
!
!
!
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|}


برخی از قواعد رجالی:نقل حدیث در کتاب مشهور: طوسی در عُدّة الاصول[۱] یکی از این معیارها را نقل‌شدن حدیث در کتابی معروف و اصلی مشهور دانسته است. شیخ بهایی در مشرق الشمسین[۲] به نحو جامع‌تر و کامل‌تری به این قواعد، ملاک‌ها و قراین اعتبار اشاره کرده است، برای نمونه:وجود حدیث در بیشتر اصول اربعمأة که مؤلفانشان سلسله سند آنها را از مشایخ خود یا طرق متصل به ائمه علیهم السلام می‌رساندند، معیاری که در آن دوران نزد همه شناخته و مشهور بود؛
== مقدمه ==
تکرار حدیث در یک یا دو اصل یا بیشتر به طریق‌های گوناگون و اسانید فراروان و معتبر؛
* آیه قران
وجود حدیث در اصلی که انتساب آن به یکی از افرادی که بر تصدیق ایشان اجماع هست، محرز باشد، افرادی مانند زرارة بن اعین، محمد بن مسلم و فضیل بن یسار، یا انتساب آن به یکی از افرادی که بر صحت آنچه ایشان صحیح دانسته‌اند، اجماع وجود دارد مانند صفوان بن یحیی، یونس بن عبدالراحمان، احمد بن محمد بن ابی‌نصر یا انتساب آن به کسانی چون عمار ساباطی که بر عمل به روایت آنها اجماع هست و دیگرانی که طوسی در عدة الاصول از آنها نام برده است؛
وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾
مندرج بودن حدیث در یکی از کتاب‌هایی که بر ائمه علیهم السلام عرضه شده و ایشان مؤلف را ستوده‌اند، مانند کتاب عبدالله بن علی حلبی که بر امام صادق (ع) و کتاب‌های یونس بن عبدالرحمان و فضل بن شاذان که بر امام عسکری (ع) عرضه شدند؛
* امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت می‌کنیم
وجود حدیث در یکی از کتاب‌هایی که گذشتگان به آنها اعتماد داشتند، چه مؤلفان آنها از شیعه امامیه بودند مانند کتاب الصلاة حریز بن عبدالله سجستانی و کتاب‌های حسین بن سعید اهوازی و برادرش و علی بن مهزیار و چه کتبی که مؤلفانشان غیرامامی بودند مانند کتاب حفص بن غیاث و حسین بن عبیدالله سعدی و کتاب القبلة علی بن حسن طاطری.توثیق ابن‌غضائری،
توثیق ابن‌عقده،
داشتن وکالت از طرف امام،
طلب رحمت کردن امام برای یک شخص،
کثرت روایت مشایخ از یک فرد،
اصالة العدالة،
ذکر روایتی ضعیف در مدح یک فرد که مشایخ نقل کرده باشند


موارد فوق، برخی از قواعد رجالی که علامه حلی از آنها استفاده کرد بدین‌قرار است.[۳]
در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری


محمدباقر بهبهانی[۴] در فایده سوم تعلیقه مجموعاً چهل و یک اماره (قاعده) برای توثیق یا تضعیف راویان عرضه کرد که عمدتاً ابتکار شخص اوست.[۵] کیفیت و کمیت قواعد و طرق توثیقی که وحید بهبهانی وضع و عرضه کرد در تاریخ علم رجال شیعه بی‌نظیر بود و از همین رو، مدار بحث و نقد و تحلیل رجالیان بعد از او تا عصر حاضر قرار گرفت[۶]
خصوصاً در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم
* عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.
* ای آقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.
۱. این مطالبی که من اقلاً ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل می‌شد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده
۲. اتفاقاً بعد که برای بیان مرتبش می‌کردم دیدم اصلاً مناسب‌ترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعداً میگم چرا
۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت. و شاید واقعاً بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی
اما دو تا مسئله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی … خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه
* من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.
این نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.
* نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت می‌کنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه می‌کنیم. کما اینکه در مسایل دیگه … از اول صحبت نمی‌کنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم


از جمله امارات توثیق این‌هاست:
== دین ==
=== دین چیست؟ ===
کل مطالبی که خدا آورده


قرارداشتن در زمره مشایخ اجازه،
=== اهمیت دین چقدره چیست؟ ===
داشتن وکالت از امام معصوم،
هیچی مهمتر از دین نیست.
کثرت روایت،
آقا قمر بنی هاشم انی احامی ابداً عن دینی
وقوع در سندی که همه یا عمده علما بر صحت آن اتفاق دارند،
حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا
روایت جمعی از اصحاب از او یا کتابش،
امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی
روایت ثقات از یک شخص،
حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند
توثیق علامه حلی و سید بن طاووس و نظایر آنها،
امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند
توثیقات ارشاد مفید
بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر
قدح ابن غضائری و مشایخ قم و امثال ایشان،
پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته
روایت از ائمه علیهم السلام با تعبیراتی که گویی از راویان عادی روایت می‌کند
«وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱]
اینکه غالباً رأی یا روایت او موافق عامه (اهل سنت) باشد[۷]
اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»


در دروه‌های بعد، رجالیان بر محور تحقیقات بهبهانی قواعد توثیق را به دو دسته توثیقات خاص و توثیقات عام تقسیم کردند؛ مثلاً خویی[۸]از مجموع این قواعد و امارات برای تشخیص و اثبات وثاقت راوی، چهار مورد را به عنوان توثیق خاص معتبر شمرد که عبارت‌اند از:
=== وظیفه ما در مورد دین چیست؟ ===
یادگیری. عمل. یاددادن. دفاع


نص معصوم به دوشرط اول آنکه راوی محضر امام معصوم را درک باشد و دوم آنکه روایت متضمن وثاقت وی، ضعیف یا به نقل از خود راوی مورد نظر نباشد؛
حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود.
تصریح یکی از بزرگان متقدم مانند برقی، ابن‌قولویه، ابن‌بابویه، مفید، نجاشی و طوسی به وثاقت یک راوی زیرا سخن آنان به دلیل اعتبار گواهی و حجیت خبر ثقه پذیرفته است، به ویژه که توثیق آنان از روی حدس نبوده است؛
دفاع انی احامی
تصریح یکی از بزرگان متأخر به شرط اینکه توثیق کنند یا راوی مورد نظر، معاصر یا نزدیک به روزگار او باشد، چه در غیر این صورت توثیق آنان مبتنی بر حدس و بنابراین نامعتبر است؛
ادعای اجماع از سوی اقدمین (یعنی طبقه قبل از مشایخ کتب اربعه رجال و حدیث، مانند اصحاب ائمه، مؤلفان اصول متقدم و صاحبان نخستین جوامع حدیثی و فقهی) که هر چند از نوع اجماع منقول باشد، پذیرفتنی است. خویی[۹]


خوئی از میان توثیقات عام، توثیقات علی بن ابراهیم قمی و ابن قولویه و نجاشی را پذیرفته و در باب یازده مورد دیگر مناقشه کرده است[۱۰]
یادگیری مهمترین. برای همین گفتن
وظیفه همه است؛ لذا اصحاب و راویان احادیث می‌بینیم.
میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند.
حالا بعضی‌ها هم اختصاصی از اصحاب بودند


سبحانی از این مجموعه دربارهٔ شش مورد به عنوان توثیق خاص[۱۱]و دربارهٔ ده مورد به عنوان توثیقات عام[۱۲] بحث کرده است.
=== دین کامل یا کامل نیست؟ ===
با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه.
این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن
و شاید واقعاً درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان می‌کنیم
بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلاً برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم.
بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقاً در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته.
اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره … خدا کمک کنه.


محسنی[۱۳]ضمن برشمردن ۴۴ قاعده/اماره توثیق و تقسیم آنها به سه دسته ضعیف، صحیح کم‌فایده و صحیح پرفایده، از میان آنها تنها دو قاعده را سودمند دانسته است:
هم کامل هم کامل نیست
در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟
# دین وقت نکرده
# خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده. پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و …
# شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی می‌کنی روز اول نمی‌کنی کلن همه چیز رو بپاشونی
وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است


نص امام معصوم بر وثاقت یا صداقت راوی و اثبات شدن آن با دلیل معتبر
پس من میام یک اپدیت براش میذارم.
توثیق راوی از سوی خبرگانی مانند کشی، نجاشی، ابن‌باوبه و نظایر آنها که در میان همه آنها توثیق نجاشی و طوسی را مهم‌تر دانسته‌است. ([۱۴]
امیرالمؤمنین اسب هم زکات گرفت.
بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.


بخش دیگری از قواعد رجالی مربوط به وقتی است که دو توثیق یا جرح یا بیشتر با هم در تعارض باشند، در این موارد نیز رجالیان قواعدی برای رفع تعارض به کار می‌بندند. شیخ علی خاقانی (متوفی ۱۳۳۴) در فایده سوم رجال[۱۵] و مامقانی (متوفی ۱۳۵۱) در مقباس الهدایة به تفصیل این قواعد را بیان کرده‌اند.
بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟
برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع. یک‌وقتی وقتی اپیدت می‌کنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد.
اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.


علم رجال دارای قواعدی است که برخی از آنها عبارتند از
=== ما چقدر از دین می‌دانیم؟ ===
بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.


نقل حدیث در کتاب مشهور: طوسی در عُدّة الاصول[۱۶] یکی از این معیارها را نقل‌شدن حدیث در کتابی معروف و اصلی مشهور دانسته است. شیخ بهایی در مشرق الشمسین[۱۷] به نحو جامع‌تر و کامل‌تری به این قواعد، ملاک‌ها و قراین اعتبار اشاره کرده است،
ما به نوشته‌ها ایمان آوردیم!!!
توثیق ابن‌غضائری،
پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید.
توثیق ابن‌عقده،
نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید
داشتن وکالت از طرف امام،
طلب رحمت کردن امام برای یک شخص،
کثرت روایت مشایخ از یک فرد،
اصالة العدالة،
ذکر روایتی ضعیف در مدح یک فرد که مشایخ نقل کرده باشند


موارد فوق، برخی از قواعد رجالی که علامه حلی از آنها استفاده کرد بدین‌قرار است.[۱۸]
==== من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم ====
==== اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟ ====
== نقش امامان ==
امامان
معلمان و آپدیت دین هستن
هدایت. هادی


از جمله امارات توثیق این‌هاست:
امامان راهکار گذاشتن. وظیفه عملیه.


قرارداشتن در زمره مشایخ اجازه،
حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن.
داشتن وکالت از امام معصوم،
بعضی مسلمات دین
کثرت روایت،
بعضی را نمی‌دانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم.
وقوع در سندی که همه یا عمده علما بر صحت آن اتفاق دارند،
و بسیار در رساله‌ها می‌بیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی
روایت جمعی از اصحاب از او یا کتابش،
اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر.
روایت ثقات از یک شخص،
توثیق علامه حلی و سید بن طاووس و نظایر آنها،
توثیقات ارشاد مفید
قدح ابن غضائری و مشایخ قم و امثال ایشان،
روایت از ائمه علیهم السلام با تعبیراتی که گویی از راویان عادی روایت می‌کند
اینکه غالباً رأی یا روایت او موافق عامه (اهل سنت) باشد[۱۹]


در دروه‌های بعد، رجالیان بر محور تحقیقات بهبهانی قواعد توثیق را به دو دسته توثیقات خاص و توثیقات عام تقسیم کردند؛ مثلاً خویی[۲۰]از مجموع این قواعد و امارات برای تشخیص و اثبات وثاقت راوی، چهار مورد را به عنوان توثیق خاص معتبر شمرد که عبارت‌اند از:
حجت داریم؛ یعنی جواب محکمه پسند داریم
اما دین واقعی خدا رو نمی‌دانیم


نص معصوم به دوشرط اول آنکه راوی محضر امام معصوم را درک باشد و دوم آنکه روایت متضمن وثاقت وی، ضعیف یا به نقل از خود راوی مورد نظر نباشد؛
. به دین چجوری عمل کنیم!!!
تصریح یکی از بزرگان متقدم مانند برقی، ابن‌قولویه، ابن‌بابویه، مفید، نجاشی و طوسی به وثاقت یک راوی زیرا سخن آنان به دلیل اعتبار گواهی و حجیت خبر ثقه پذیرفته است، به ویژه که توثیق آنان از روی حدس نبوده است؛
بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش!
تصریح یکی از بزرگان متأخر به شرط اینکه توثیق کنند یا راوی مورد نظر، معاصر یا نزدیک به روزگار او باشد، چه در غیر این صورت توثیق آنان مبتنی بر حدس و بنابراین نامعتبر است؛
یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.
ادعای اجماع از سوی اقدمین (یعنی طبقه قبل از مشایخ کتب اربعه رجال و حدیث، مانند اصحاب ائمه، مؤلفان اصول متقدم و صاحبان نخستین جوامع حدیثی و فقهی) که هر چند از نوع اجماع منقول باشد، پذیرفتنی است. خویی[۲۱]


خوئی از میان توثیقات عام، توثیقات علی بن ابراهیم قمی و ابن قولویه و نجاشی را پذیرفته و در باب یازده مورد دیگر مناقشه کرده است[۲۲]
مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت می‌کنیم
ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی. دستور داد چاه خونش رو پر ککردند. بعد بررسی کرد و فتوی داد.


مجلسی اگرچه همه روایات کتب اربعه را معتبر می‌دانست؛ اما بررسی سند را برای حل تعارض احادیث لازم می‌دانست.[۲۳]
== اشکالات به دین ==
بخاط این که امام نیست


اولین واضع قواعد رجالی شیخ بهائی دانسته شده است.[۲۴] و پس از وی فرزند صاحب معالم، محمد بن حسن بن زین الدین (متوفی ۱۰۳۰) در استقصاء الاعتبار که شرحی است بر الاستبصار طوسی، در اثنای بررسی اسناد بعضی از روایات، پاره‌ای از قواعد رجالی را مطرح کرد[۲۵]
اشکالاتی که به دین میشه.


== پانویس ==
تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده.
{{پانوشت}}
.
من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم؛ لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند.
.
چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملاً. حالا شما برو به۱۴۰۰ سال قبل.
بین متدین هم نه. در جهان طبیعی بوده.
.
کسانی که شبهه دارند. سؤال دارند. و …
یک راه حل.
بشرطی وسط بمونیم!
این خیلی مهمه
نمیتونیم بگیم پس نه نیست!
قطعاً همدنیمتونیم بگیم هست.
باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه؛ لذا ما قطعیت ندارم. میگم شاید شما درست بگی.
.
اما به این معنا نه که عمل نکنیم!
قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست.
.
امام صادق فرمود. روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما می‌خوریم.
.
بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقاً دست و پا نبسته که.
ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق می‌کرده.


== منابع ==
شاید امام زمان بیاد اصلاً نکنید. شاید بیان بگن بکنید.
{{منابع}}
 
* خوئی، سید ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، بی‌جا، بی‌نا، ۱۴۱۳ق.
در آخر اشکالاتی که شما می‌کنید ده برابرش روما میدونین. علما مراجع می‌دونن. انصافاً زشته نگین از خودش درآورده. با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمی‌دهد.
* سبحانی تبریزی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۶۹ش.
 
* طوسی، محمد بن حسن، رجال الطوسی، تحقیق: شیخ جواد القیومی، قم، موسسة النشر الاسلامی، ۱۴۱۵ق.
== ویژه امام زمام ==
* کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، تلخیص شیخ طوسی، قم، موسسة آل البیت (ع) لإحیاء التراث، ۱۴۰۴ق.
خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا
{{پایان}}
ظلم کردیم
 
ما نیاز به امام زمان نمی‌دانیم
فکر کردین چرا امام زمان نمی‌بینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟
قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان آمد
ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟
.
به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه می‌شد خواب رو از چشمامون می‌گرفت.
باب اضطرار الی الحجت
اضطرار
می‌دونی یعنی چی یعنی بچت رودستت
.
اضطرار فرع بر آگاهی.
.
اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی.
کما اینکه من نشدم.
. سر به بیابون میذاشت. الان کو؟
 
پدر مهربان. از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و ..
حاشا با کرمش اگر نیاد
 
آب کمجو
آیینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن خانه را
 
امام صادق زجه می‌زد. سیدی سیدی …
اگر درکش می‌کردم تمام عمرم را خدمتش می‌کردم.
 
=وظیفه ما=
قلب
لسان
یده. زمان. قدرت. پول.
در دوران‌ها مشخص میشه.
 
اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات آخر رفتن؟
 
قلب گول میزنه.
 
۱. حکومت و بروز دین الهی.
چون زندگی معمولی داریم نمی‌فهمیم
شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان آمد خب حکومت میشه دیگه خوبه.
حاجت که از امام رضا می‌گیریم
 
۲. غیبت و ابتلا مردم.
ما نمی‌فهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم.
قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه
 
۳. امام زمان تنها هادی من است
 
=ادب حضرت عباس=
یکی از وظایف ما اطاعت
السلام علیک یا عبد الصالج المطیع
ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم
در حادثع کربلا اصلاً اثری از حضرت عباس نیست
ما اگر چیزی بلد باشیم نظ

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۱۱

همزادسازی انسان

کتاب‌ها

مقاله‌ها

  1. بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
  2. بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید

صفحه اصلی مرور اطلاعات نشریه راهنمای نویسندگان ارسال مقاله داوران تماس با ما

ورود به سامانه English

بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده

شبیه‌سازی اعضای بدن انسان

گنجینه معارف

موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان

منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)

کتاب‌ها

همزادسازی انسان

کتاب‌ها

مقاله‌ها

  1. بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
  2. بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید

صفحه اصلی مرور اطلاعات نشریه راهنمای نویسندگان ارسال مقاله داوران تماس با ما

ورود به سامانه English

بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده

شبیه‌سازی اعضای بدن انسان

گنجینه معارف

موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان

منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)

یادداشت

حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله بدون چالش
تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪ -
تارگت مرحله دوم - ۵٪ -
ریل
درودان روزانه ۴٪ ۵٪
درودان کل ۸٪ ۱۵٪ ۵٪
ریسک شناور - - -
زمان چالش نامحدود نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ -
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ـ
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ ۵۰٪
هزینه
حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله حسابهای RISK تک مرحله دو مرحله
تارگت مرحله اول ۶٪ ۱۰٪ تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪
تارگت مرحله دوم - ۵٪ تارگت مرحله دوم - ۵٪
ریل ریل
درودان روزانه ۳٪ ۵٪ درودان روزانه ۴٪ ۶٪
درودان کل ۶٪ ۱۲٪ درودان کل ۸٪ ۱۵٪
ریسک شناور - - ریسک شناور ۲٪ ۲٪
زمان چالش نامحدود نامحدود زمان چالش نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ حداقل زمان ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ اهرم ریل ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪
برداشت هر هفته یکشنبه هزینه هر هفته یکشنبه

مقدمه

  • آیه قران

وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾

  • امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت می‌کنیم

در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری

خصوصاً در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم

  • عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.
  • ای آقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.

۱. این مطالبی که من اقلاً ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل می‌شد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده ۲. اتفاقاً بعد که برای بیان مرتبش می‌کردم دیدم اصلاً مناسب‌ترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعداً میگم چرا ۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت. و شاید واقعاً بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی اما دو تا مسئله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی … خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه

  • من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.

این نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.

  • نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت می‌کنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه می‌کنیم. کما اینکه در مسایل دیگه … از اول صحبت نمی‌کنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم

دین

دین چیست؟

کل مطالبی که خدا آورده

اهمیت دین چقدره چیست؟

هیچی مهمتر از دین نیست. آقا قمر بنی هاشم انی احامی ابداً عن دینی حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱] اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»

وظیفه ما در مورد دین چیست؟

یادگیری. عمل. یاددادن. دفاع

حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود. دفاع انی احامی

یادگیری مهمترین. برای همین گفتن وظیفه همه است؛ لذا اصحاب و راویان احادیث می‌بینیم. میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند. حالا بعضی‌ها هم اختصاصی از اصحاب بودند

دین کامل یا کامل نیست؟

با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه. این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن و شاید واقعاً درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان می‌کنیم بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلاً برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم. بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقاً در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته. اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره … خدا کمک کنه.

هم کامل هم کامل نیست در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟

  1. دین وقت نکرده
  2. خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده. پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و …
  3. شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی می‌کنی روز اول نمی‌کنی کلن همه چیز رو بپاشونی

وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است

پس من میام یک اپدیت براش میذارم. امیرالمؤمنین اسب هم زکات گرفت. بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.

بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟ برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع. یک‌وقتی وقتی اپیدت می‌کنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد. اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.

ما چقدر از دین می‌دانیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.

ما به نوشته‌ها ایمان آوردیم!!! پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید. نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید

من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم

اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟

نقش امامان

امامان معلمان و آپدیت دین هستن هدایت. هادی

امامان راهکار گذاشتن. وظیفه عملیه.

حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن. بعضی مسلمات دین بعضی را نمی‌دانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم. و بسیار در رساله‌ها می‌بیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر.

حجت داریم؛ یعنی جواب محکمه پسند داریم اما دین واقعی خدا رو نمی‌دانیم

. به دین چجوری عمل کنیم!!! بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش! یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.

مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت می‌کنیم ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی. دستور داد چاه خونش رو پر ککردند. بعد بررسی کرد و فتوی داد.

اشکالات به دین

بخاط این که امام نیست

اشکالاتی که به دین میشه.

تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده. . من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم؛ لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند. . چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملاً. حالا شما برو به۱۴۰۰ سال قبل. بین متدین هم نه. در جهان طبیعی بوده. . کسانی که شبهه دارند. سؤال دارند. و … یک راه حل. بشرطی وسط بمونیم! این خیلی مهمه نمیتونیم بگیم پس نه نیست! قطعاً همدنیمتونیم بگیم هست. باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه؛ لذا ما قطعیت ندارم. میگم شاید شما درست بگی. . اما به این معنا نه که عمل نکنیم! قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست. . امام صادق فرمود. روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما می‌خوریم. . بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقاً دست و پا نبسته که. ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق می‌کرده.

شاید امام زمان بیاد اصلاً نکنید. شاید بیان بگن بکنید.

در آخر اشکالاتی که شما می‌کنید ده برابرش روما میدونین. علما مراجع می‌دونن. انصافاً زشته نگین از خودش درآورده. با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمی‌دهد.

ویژه امام زمام

خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا ظلم کردیم

ما نیاز به امام زمان نمی‌دانیم فکر کردین چرا امام زمان نمی‌بینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟ قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان آمد ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟ . به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه می‌شد خواب رو از چشمامون می‌گرفت. باب اضطرار الی الحجت اضطرار می‌دونی یعنی چی یعنی بچت رودستت . اضطرار فرع بر آگاهی. . اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی. کما اینکه من نشدم. . سر به بیابون میذاشت. الان کو؟

پدر مهربان. از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و .. حاشا با کرمش اگر نیاد

آب کمجو آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن خانه را

امام صادق زجه می‌زد. سیدی سیدی … اگر درکش می‌کردم تمام عمرم را خدمتش می‌کردم.

وظیفه ما

قلب لسان یده. زمان. قدرت. پول. در دوران‌ها مشخص میشه.

اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات آخر رفتن؟

قلب گول میزنه.

۱. حکومت و بروز دین الهی. چون زندگی معمولی داریم نمی‌فهمیم شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان آمد خب حکومت میشه دیگه خوبه. حاجت که از امام رضا می‌گیریم

۲. غیبت و ابتلا مردم. ما نمی‌فهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم. قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه

۳. امام زمان تنها هادی من است

ادب حضرت عباس

یکی از وظایف ما اطاعت السلام علیک یا عبد الصالج المطیع ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم در حادثع کربلا اصلاً اثری از حضرت عباس نیست ما اگر چیزی بلد باشیم نظ