کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
جلسه یکم 29/6/1402
[[همزادسازی انسان]]
کتاب الصلاة
 
فصل 21 في النية
== کتاب‌ها ==
مسأله 4
== مقاله‌ها ==
بحث در مساله 4 نیت الصلاة است. مرحوم سید فرموده:  
# بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1562042243-9836-18-5.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
4 مسألة: لا يجب في ابتداء العمل حين النية تصور الصلاة تفصيلا‌بل يكفي الإجمال. نعم يجب نية المجموع من الأفعال جملة أو الأجزاء على وجه يرجع إليها و لا يجوز تفريق النية على الأجزاء على وجه لا يرجع إلى قصد الجملة كأن يقصد كلا منها على وجه الاستقلال من غير لحاظ الجزئية‌.
# بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/1905635/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
لازم نیست مکلف هنگام شروع نماز، تفصیلا یک نماز چهار رکعتی مشتمل بر رکوع و سجود و بقیه ارکان در ذهنش باشد و بعد بگوید قربة الی الله. سیره مومنان نیز بر این نبود که نماز را به نحو مفصل در ذهن احضار کنند. مضافاً که دلیلی نداریم که نماز باید قربة الی الله باشد کیف به اینکه اجزاء را به صورت تفصیلی نیت کند. دو چیز نیاز است، یکی قصد نماز ولو اجمالا، دیگری قصد القربة.
 
سید در ادامه فرموده بله، باید قصد همه افعال را داشته باشد یا اینکه نیت اجزاء داشته باشد به نحوی که به افعال جملگی برگردد و جایز نیست که مکلف اجزاء نماز را به صورت جداگانه نیت کند. نماز یک مرکب است و نیت آن به صورتی باید باشد که نیت آن نیز اجزاء متصل به هم باشد. لذا اگر نیت مستقل برای هر جزء لا بما هو جزء برای نماز داشته باشد، عرفا نماز محسوب نمی‌شود. مثلا مکلف می‌خواهد تکبیر بگوید ولی به نیت شعار دادن بگوید الله اکبر.
  صفحه اصلی
مساله 5
  مرور
5 مسألة: لا ينافي نية الوجوب اشتمال الصلاة على الأجزاء المندوبة‌ و لا يجب ملاحظتها في ابتداء الصلاة و لا تجديد النية على وجه الندب حين الإتيان بها‌.
  اطلاعات نشریه
مکلف که در ابتدا نیت نماز واجب دارد، در حالیکه است که این نماز قنوت و استعاذه و دیگر مستحبات دارد و اینها واجب نیستند. سید فرموده این نیت واجب برای نماز،‌ منافاتی با وجود و همراه بودن اجزاء مندوبه ندارد. در واقع اگر این اجزاء مستحب یا مندوب اتیان نشود، به هر حال واجب اتیان شده است.
  راهنمای نویسندگان
در ابتدای علم اصول بحث شده که آیا جزء مستحب برای عمل واجب داریم یا نه؟ مرحوم خوئی فرموده این تناقض است که هم واجب باشد هم جزء مستحب باشد. در مقابل بعضی گفتند مشکلی ندارد. همین مجموعه با همین مستحباتش، مصداق واجب باشد. مثلا خانه یک مرکب است و یکی از خصوصیات آن این است که حوض داشته باشد. اگر این خانه حوض نداشت، باز هم این مجموعه مصداق خانه است و اگر حوض داشت نیز مصداق خانه بود.
  ارسال مقاله
به نظر ما نیز عرفیت ندارد و بعید نیست که سید از کسانی باشد گفته جزء مستحب برای واجب معنا دارد.
  داوران
حال اگر گفتیم جزء مستحب واجب معنا دارد، پس الان مکلف این نماز که مصداق واجب است و اجزاء مستحب دارد، اتیان می‌کند قربة الله و مشکلی ندارد. حال اگر کسی مثل مرحوم خوئی فرمود جزء مستحب برای واجب معنا ندارد، اوضح است که مکلف می‌گوید چهار رکعت نماز واجب اتیان می‌کند که ظرف مستحب نیز واقع می‌شود. اینکه مکلف می‌گوید نماز واجب می‌خوانم نه به این معناست که هر چه می‌خوانم واجب است بلکه ممکن است مستحب نیز داخل آن نیز هست.
  تماس با ما
سید در ادامه فرموده لازم نیست که مکلف در ابتدا نیت جداگانه داشته باشد که هم واجب هم مستحب را اتیان می‌کند. حتی اگر جزء مستحب را اتیان کرد، لازم نیست نیت آن را تجدید کند.  
 
مرحوم نائینی تعلیقه زده که درست است که نه حین شروع نماز و نه حین انجام عمل مستحب، نیت مستحب لازم نیست ولی نباید برای مستحب اصلا نیت وجوب نیز داشته باشد که در این صورت کل نماز باطل می‌شود. ظاهر کلام ایشان این است که هم تشریع حرام و هم بطلان را در پی دارد. چون نماز 12 جزئی به نیت 13 جزء واجب اتیان شده و این تشریع است.
  ورود به سامانه
مرحوم حکیم این بحث را مطرح کرده که اگر نیت وجوب نیز داشته باشد، عملش صحیح است چون امر تشریعی، مبطل عمل می‌شود و عمل به قصد امر تشریعی، باطل است، ‌در جایی صادق است که همان امر تشریعی، محرک مکلف باشد اما اینجا امر تشریعی محرک نیست هرچند ادعای وجوب آن جزء را کرده، ولی اگر امر تشریعی نبود نیز آن عمل را در ضمن عمل واجب اتیان می‌کرد.
  English
تفصیل این بحث سیأتی.
 
مسأله 6
بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)
6 مسألة: الأحوط ترك التلفظ بالنية في الصلاة‌ خصوصا في صلاة الاحتياط للشكوك و إن كان الأقوى معه الصحة‌.
 
احوط این است که نیت را تلفظ نکند بر خلاف نیت در احرام که مستحب، تلفظ آن است. خصوصا که نماز احتیاط می‌خواند. نماز احتیاطی که برای شکوک اتیان می‌شود باید بلافاصله بعد از سلام باشد و تکلمی میان آن دو نباشد البته اگر تکلم کند، اقوی صحت است.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
وجه اول کلام سید
 
سید فرموده اقامه احتیاط واجب است و از طرف دیگر، تکلم بعد از اقامه مبطل است پس احوط این است که تکلم نکند. ولی بعد فرموده اقوی صحت است چون دلیل مبطلیت تکلم شامل اینجا نمی‌شود. تکلم بعد از اقامه، مبطل است الا تکلمی که مربوط به نماز باشد و این تلفظ نیت مربوط به نماز است.
نویسندگان
استاد
 
اما در کلام سید فرض بیان اقامه نشده که مرحوم خوئی بفرماید وجهش بطلان اقامه است. کسی که اقامه نگفته باشد نیز این احتیاط در موردش جاری است.  
  سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده
وجه دوم کلام سید
 
نیت یکی از افعال نماز است و این احتمال جزئیت سبب می‌شود بگوییم تکلم نکند و کلام آدمی در اثنا نماز مبطل نماز است نه مبطل اقامه. اما سید دیده که این مطلب که نیت جزء نماز باشد، دلیل محکمی ندارد بلکه نیت شرط است، گفته احتیاط مستحب این است که تکلم نکند. لذا گفته خصوصا نماز احتیاط که مشکلش این است که نباید تکلم کند.
[[شبیه‌سازی اعضای بدن انسان]]
استاد
گنجینه معارف
مطلب ایشان در مورد نماز احتیاط صحیح است ولی اینکه فرموده لکن الاقوی الصحة، ظاهرش صحت حتی در مورد نماز احتیاط است که این مطلب صحیح نیست. چون در نماز احتیاط شبهه جزئیت وجود دارد و باید جهت جزئیت مراعات شود و یکی از جهات جزئیت عدم تکلم است.  
موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی
پس تا اینجا احتمال صحیحی برای کلام مرحوم سید پیدا نشد.
نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان
اللهم که کسی بگوید این و ان کان الاقوی به صدر مساله بازمی‌گردد. شاید کسانی غیر از مرحوم خوئی که بر کلام سید تعلیقه نزدند، همین را متوجه شدند.  
 
اینکه بعضی تعلیقه زدند اقوی، یعنی مجزی نیست نه اینکه بطلان واقعی باشد.
منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)
 
== کتاب‌ها ==
== یادداشت ==
{| class="wikitable"
|+
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!بدون چالش
|-
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
| -
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
| -
|-
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۴٪
|۵٪
|
|-
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|۵٪
|-
|ریسک شناور
| -
| -
| -
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|نامحدود
|-
|حداقل زمان
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
| -
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|۵۰
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|۵۰٪
|-
|هزینه
|
|
|
|}
 
{| class="wikitable"
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!
!حسابهای RISK
!تک مرحله
!دو مرحله
!
|-
|تارگت مرحله اول
|۶٪
|۱۰٪
|
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
|
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|-
|ریل
|
|
|
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۳٪
|۵٪
|
|درودان روزانه
|۴٪
|۶٪
|
|-
|درودان کل
|۶٪
|۱۲٪
|
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|
|-
|ریسک شناور
| -
| -
|
|ریسک شناور
|۲٪
|۲٪
|
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|-
|حداقل زمان
|
|حداقل زمان
|
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|-
|برداشت
|هر هفته
|یکشنبه
|
|هزینه
|هر هفته
|یکشنبه
|
|}
{| class="wikitable"
!
!
!
!
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|}
 
==مقدمه==
*آیه قران
وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾
 
*امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت میکنیم
 
در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری
 
خصوصا در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم
*عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.
 
*ای اقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.
۱. این مطالبی که من اقلا ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل میشد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده
۲. اتفاقا بعد که برای بیان مرتبش میکردم دیدم اصلا مناسب ترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعدا میگم چرا
۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت . و شاید واقعا بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی
اما دو تا مساله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی ... خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه
*من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.
این  نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.
 
*نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت میکنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه میکنیم. کما اینکه در مسایل دیگه ... از اول صحبت نمیکنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم
 
==دین==
===دین چیست؟===
کل مطالبی که خدا اورده
 
===اهمیت دین چقدره چیست؟===
هیچی مهمتر از دین نیست.
اقا قمر بنی هاشم انی احامی ابدا عن دینی
حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا
امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی
حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند
امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند
بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر
پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته
«وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱]
اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»
 
===وظیفه ما در مورد دین چیست؟===
یادگیری . عمل . یاددادن ‌. دفاع
 
حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود.
دفاع انی احامی
 
یادگیری مهمترین . برای همین گفتن
وظیفه همه است. لذا اصحاب و راویان احادیث میبینیم.
میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند.
حالا بعضی ها هم اختصاصی از اصحاب بودند
 
===دین کامل یا کامل نیست؟===
با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه.
این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن
و شاید واقعا درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان میکنیم
بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلا برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم.  
بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقا در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته.
اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره ... خدا کمک کنه.
هم کامل هم کامل نیست
در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟
۱.دین وقت نکرده
۲.خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده . پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و ....
۳. شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی می‌کنی روز اول نمیکنی کلن همه چیز رو بپاشونی
وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است
 
 
پس من میام یک اپدیت براش میذارم.
امیرالمومنین اسب هم زکات گرفت.
بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.
 
بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟
برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع . یک وقتی وقتی اپیدت میکنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد.
اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.
 
===ما چقدر از دین میدانیم؟===
بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.
 
ما به نوشته ها ایمان آوردیم!!!
پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید.  
نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید
====من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم====
====اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟====
 
==نقش امامان==
امامان
معلمان و آپدیت دین هستن
هدایت. هادی
 
امامان راهکار گذاشتن . وظیفه عملیه.
 
 
حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن.
بعضی مسلمات دین
بعضی را نمیدانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم.
و بسیار در رساله ها میبیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی
اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر .
 
حجت داریم. یعنی جواب محکمه پسند داریم
اما دین واقعی خدا رو نمی‌دانیم
 
.به دین چجوری عمل کنیم!!!
بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش!
یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.
 
مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت میکنیم
ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی . دستور داد چاه خونش رو پر ککردند . بعد بررسی کرد و فتوی داد.
 
==اشکالات به دین==
بخاط این که امام نیست
 
اشکالاتی که به دین میشه.  
 
تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده.  
.
من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم. لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند.
.
چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملا. حالا شما برو به ۱۴۰۰ سال قبل .
بین متدین هم نه . در جهان طبیعی بوده.
.
کسانی که شبهه دارند. سوال دارند. و ...
یک راه حل.
بشرطی وسط بمونیم!
این خیلی مهمه
نمیتونیم بگیم پس نه نیست!
قطعا همدنیمتونیم بگیم هست.
باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه. لذا ما قطعیت ندارم . میگم شاید شما درست بگی.
.
اما به این معنا نه که عمل نکنیم!
قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست.
.
امام صادق فرمود .روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما میخوریم.
.
بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقا دست و پا نبسته که .
ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق میکرده.
 
شاید امام زمان بیاد اصلا نکنید. شاید بیان بگن بکنید.
 
در آخر اشکالاتی که شما میکنید ده برابرش رو‌ما میدونین. علما مراجع می‌دونن. انصافا زشته نگین از خودش در آورده . با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمی‌دهد.
 
==ویژه امام زمام==
خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا
ظلم کردیم
 
 
ما نیاز به امام زمان نمیدانیم
فکر کردین چرا امام زمان نمیبینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟
قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان امد
ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟
.
به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه میشد خواب رو از چشمامون میگرفت.
باب اضطرار الی الحجت
اضطرار
می‌دونی یعنی چی یعنی بچت رو‌دستت
.
اضطرار فرع بر آگاهی.
.
اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی.
کما اینکه من نشدم.
. سر به بیابون میذاشت. الان کو؟
 
پدر مهربان . از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و ..
حاشا با کرمش اگر نیاد
 
آب کمجو
آیینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن خانه را
 
امام صادق زجه میزد. سیدی سیدی ...
اگر درکش میکردم تمام عمرم را خدمتش میکردم.
 
 
=وظیفه ما=
قلب
لسان
یده. زمان . قدرت. پول .
در دوران ها مشخص میشه.
 
اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات اخر رفتن؟
 
قلب گول میزنه.
 
 
 
۱. حکومت و بروز دین الهی.
چون زندگی معمولی داریم نمی‌فهمیم
شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان امد خب حکومت میشه دیگه خوبه.
حاجت که از امام رضا میگیریم
 
۲. غیبت و ابتلا مردم.
ما نمی‌فهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم.
قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه
 
۳. امام زمان تنها هادی من است
 
 
=ادب حضرت عباس=
یکی از وظایف ما اطاعت
السلام علیک یا عبد الصالج المطیع
ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم
در حادثع کربلا اصلا اثری از حضرت عباس نیست
ما اگر چیزی بلد باشیم نظ

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۰

همزادسازی انسان

کتاب‌ها

مقاله‌ها

  1. بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
  2. بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
 صفحه اصلی
 مرور
 اطلاعات نشریه
 راهنمای نویسندگان
 ارسال مقاله
 داوران
 تماس با ما
 ورود به سامانه
 English

بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

 سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده

شبیه‌سازی اعضای بدن انسان

گنجینه معارف

موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان

منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)

کتاب‌ها

یادداشت

حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله بدون چالش
تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪ -
تارگت مرحله دوم - ۵٪ -
ریل
درودان روزانه ۴٪ ۵٪
درودان کل ۸٪ ۱۵٪ ۵٪
ریسک شناور - - -
زمان چالش نامحدود نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ -
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ـ
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ ۵۰٪
هزینه
حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله حسابهای RISK تک مرحله دو مرحله
تارگت مرحله اول ۶٪ ۱۰٪ تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪
تارگت مرحله دوم - ۵٪ تارگت مرحله دوم - ۵٪
ریل ریل
درودان روزانه ۳٪ ۵٪ درودان روزانه ۴٪ ۶٪
درودان کل ۶٪ ۱۲٪ درودان کل ۸٪ ۱۵٪
ریسک شناور - - ریسک شناور ۲٪ ۲٪
زمان چالش نامحدود نامحدود زمان چالش نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ حداقل زمان ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ اهرم ریل ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪
برداشت هر هفته یکشنبه هزینه هر هفته یکشنبه

مقدمه

  • آیه قران

وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾

  • امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت میکنیم

در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری

خصوصا در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم

  • عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.
  • ای اقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.

۱. این مطالبی که من اقلا ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل میشد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده ۲. اتفاقا بعد که برای بیان مرتبش میکردم دیدم اصلا مناسب ترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعدا میگم چرا ۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت . و شاید واقعا بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی اما دو تا مساله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی ... خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه

  • من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.

این نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.

  • نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت میکنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه میکنیم. کما اینکه در مسایل دیگه ... از اول صحبت نمیکنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم

دین

دین چیست؟

کل مطالبی که خدا اورده

اهمیت دین چقدره چیست؟

هیچی مهمتر از دین نیست. اقا قمر بنی هاشم انی احامی ابدا عن دینی حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱] اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»

وظیفه ما در مورد دین چیست؟

یادگیری . عمل . یاددادن ‌. دفاع

حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود. دفاع انی احامی

یادگیری مهمترین . برای همین گفتن وظیفه همه است. لذا اصحاب و راویان احادیث میبینیم. میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند. حالا بعضی ها هم اختصاصی از اصحاب بودند

دین کامل یا کامل نیست؟

با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه. این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن و شاید واقعا درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان میکنیم بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلا برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم. بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقا در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته. اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره ... خدا کمک کنه.

هم کامل هم کامل نیست در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟ ۱.دین وقت نکرده ۲.خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده . پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و .... ۳. شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی می‌کنی روز اول نمیکنی کلن همه چیز رو بپاشونی وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است


پس من میام یک اپدیت براش میذارم. امیرالمومنین اسب هم زکات گرفت. بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.

بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟ برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع . یک وقتی وقتی اپیدت میکنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد. اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.

ما چقدر از دین میدانیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.

ما به نوشته ها ایمان آوردیم!!! پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید. نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید

من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم

اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟

نقش امامان

امامان معلمان و آپدیت دین هستن هدایت. هادی

امامان راهکار گذاشتن . وظیفه عملیه.


حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن. بعضی مسلمات دین بعضی را نمیدانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم. و بسیار در رساله ها میبیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر .

حجت داریم. یعنی جواب محکمه پسند داریم اما دین واقعی خدا رو نمی‌دانیم

.به دین چجوری عمل کنیم!!! بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش! یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.

مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت میکنیم ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی . دستور داد چاه خونش رو پر ککردند . بعد بررسی کرد و فتوی داد.

اشکالات به دین

بخاط این که امام نیست

اشکالاتی که به دین میشه.

تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده. . من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم. لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند. . چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملا. حالا شما برو به ۱۴۰۰ سال قبل . بین متدین هم نه . در جهان طبیعی بوده. . کسانی که شبهه دارند. سوال دارند. و ... یک راه حل. بشرطی وسط بمونیم! این خیلی مهمه نمیتونیم بگیم پس نه نیست! قطعا همدنیمتونیم بگیم هست. باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه. لذا ما قطعیت ندارم . میگم شاید شما درست بگی. . اما به این معنا نه که عمل نکنیم! قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست. . امام صادق فرمود .روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما میخوریم. . بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقا دست و پا نبسته که . ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق میکرده.

شاید امام زمان بیاد اصلا نکنید. شاید بیان بگن بکنید.

در آخر اشکالاتی که شما میکنید ده برابرش رو‌ما میدونین. علما مراجع می‌دونن. انصافا زشته نگین از خودش در آورده . با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمی‌دهد.

ویژه امام زمام

خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا ظلم کردیم


ما نیاز به امام زمان نمیدانیم فکر کردین چرا امام زمان نمیبینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟ قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان امد ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟ . به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه میشد خواب رو از چشمامون میگرفت. باب اضطرار الی الحجت اضطرار می‌دونی یعنی چی یعنی بچت رو‌دستت . اضطرار فرع بر آگاهی. . اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی. کما اینکه من نشدم. . سر به بیابون میذاشت. الان کو؟

پدر مهربان . از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و .. حاشا با کرمش اگر نیاد

آب کمجو آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن خانه را

امام صادق زجه میزد. سیدی سیدی ... اگر درکش میکردم تمام عمرم را خدمتش میکردم.


وظیفه ما

قلب لسان یده. زمان . قدرت. پول . در دوران ها مشخص میشه.

اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات اخر رفتن؟

قلب گول میزنه.


۱. حکومت و بروز دین الهی. چون زندگی معمولی داریم نمی‌فهمیم شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان امد خب حکومت میشه دیگه خوبه. حاجت که از امام رضا میگیریم

۲. غیبت و ابتلا مردم. ما نمی‌فهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم. قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه

۳. امام زمان تنها هادی من است


ادب حضرت عباس

یکی از وظایف ما اطاعت السلام علیک یا عبد الصالج المطیع ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم در حادثع کربلا اصلا اثری از حضرت عباس نیست ما اگر چیزی بلد باشیم نظ