کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۶۰۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
مشتقه{{نویسنده
[[همزادسازی انسان]]
|نویسنده = مجید خشنودی
|گردآوری =
}}


{{جعبه اطلاعات کتاب
== کتاب‌ها ==
| عنوان = بورس‌بازی در نگاه شریعت
== مقاله‌ها ==
| تصویر = corp-2.jpg
# بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1562042243-9836-18-5.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
| اندازه تصویر =
# بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/1905635/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
| توضیح_تصویر =
| نام‌های دیگر =
| نویسنده = محمد توحیدی


[[سید عباس موسویان]]
  صفحه اصلی
| تاریخ نگارش =
  مرور
| موضوع = فقه بازارهای مالی
  اطلاعات نشریه
| سبک = گزارشی تحلیلی
  راهنمای نویسندگان
| زبان = فارسی
  ارسال مقاله
| ویراستار =
  داوران
| به تصحیح =
  تماس با ما
| به کوشش =
| تصویرگر =
| طراح جلد =
| تعداد جلد =
| تعداد صفحات = ۳۲۴ص
| قطع = رقعی (شومیز)
| مجموعه =
| ترجمه به دیگر زبان‌ها =
| ناشر = دانشگاه امام صادق (ع)
سازمان بورس و اوراق بهادار
| محل نشر = تهران
| تاریخ نشر = ۱۳۹۹
| نوبت چاپ = اول
| شمارگان = ۱۰۰۰
| شابک =
}}


'''بورس‌بازی در نگاه شریعت'''
  ورود به سامانه
  English


== گزارش کتاب ==
بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)
=== معرفی اجمالی ===
[[بورس‌بازی در نگاه شریعت]] کتابی در زمینه فقه بازارهای مالی و نوشته [[سید عباس موسویان]] (متوفی ۱۳۹۸) و محمد توحیدی است. این کتاب توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و [[دانشگاه امام صادق (ع)]] در سال ۱۳۹۹ انتشار یافته است. کتاب در صدد بیان موضوع و ارائه تعریف از [[بورس‌بازی]] است. پس از بیان موضوع به تحلیل فقهی جامعی از ابعاد مختلف بورس‌بازی پرداخته است. رویکرد غالب در این کتاب نقل نظریات و جمع‌آوری عناصر مشترک از میان کلمات صاحب‌نظران است. از این روی در موارد اندکی تحلیلهای شخصی نویسنده ارائه شده است. کتاب شامل هفت بخش است که به تصریح نگارنده، بخشهای مختلف کتاب مقالات مستقلی بوده و در این کتاب جمع‌آوری شده‌اند.


=== نویسندگان ===
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
محمد توحیدی نویسنده اصلی کتاب در حوزه‌های [[مدیریت مالی اسلامی]]، [[بازار سرمایه اسلامی]]، [[بانکداری اسلامی]] فعالیت تدریسی و پژوهشی دارد و کتب و مقالات متعددی از وی چاپ شده است.
سید عباس موسویان دیگر نوسنده کتاب، دانش‌آموخته حوزه علمیه و رئیس سابق [[پژوهشکده نظام‌های اسلامی]]، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شواری فقهی مشورتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود.
موسویان اولین جایزه علوم انسانی اسلامی در دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی را دریافت نمود. کتب و مقالات متعددی در حوزه مباحث اقتصادی نگاشته است. از جمله آثار علمی وی می‌توان به[[بانکداری اسلامی (کتاب)| بانکداری اسلامی]] که در چندین جشنواره حائز رتبه شده است، کتاب [[پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در اقتصاد اسلامی (کتاب)| پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در اقتصاد اسلامی]]، [[کلیات نظام اقتصادی اسلام (کتاب)| کلیات نظام اقتصادی اسلام]]، [[ربا و مسائل عصر حاضر (کتاب)| ربا و مسائل عصر حاضر]]، [[پول و نظام‌های پولی (کتاب)| پول و نظام‌های پولی]]، [[فلسفه اقتصاد اسلامی (کتاب)| فلسفه اقتصاد اسلامی]] و [[بهره یا ربا (کتاب)| بهره یا ربا]] اشاره کرد.


=== ساختار و فهرست ===
نویسندگان
کتاب مشتمل بر پیشگفتار و دو بخش و هفت فصل است:


{{ستون-شروع|۲}}
  سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده
'''بخش اول: موضوع‌شناسی بورس‌بازی'''
* کلیات بورس‌بازی
* بورس‌بازی و رفتارهای مخرب
* بورس‌بازی و عدم ثبات


'''بخش دوم: فقه بورس‌بازی'''
[[شبیه‌سازی اعضای بدن انسان]]
* مبانی فقهی بورس‌بازی
گنجینه معارف
* فقه بورس‌بازی با فرض عدم رفتارهای مخرب
موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی
* فقه بورس‌بازی با فرض دستکاری بازار
نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان
* فقه بورس‌بازی با فرض استفاده از اطلاعات نهانی
{{پایان}}


== موضوع‌شناسی بورس‌بازی ==
منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)
=== مفهوم‌شناسی ===
واژه بورس‌بازی و تعاریف عمومی و تخصصی آن از فرهنگ لغات مختلف و تعاریف اصطلاحی اقتصاددانان جمع‌آوری شده و با تمرکز بر عناصر مشترک، تعریفی جامع از بورس‌بازی ارائه شده است.(ص۲۷–۳۱) معامله در زمان کوتاه، معامله با ریسک زیاد، عدم قصد نگه‌داری، قصد کسب سود از نوسانات قیمتی و عدم آگاهی و اطمینان، معیار تحقق بورس‌بازی است. مؤلف سایر مفاهیم مالی همچون سرمایه‌گذاری، قماربازی، [[آٰبیتراژ]]، پوشش ریسک از طریق [[بازارهای مشتقه]] را توضیح داده و به مقایسه این مفاهیم با مفهوم بورس‌بازی پرداخته است.(ص۳۳–۴۹) بورس‌بازی با توجه به ابزار تحلیل و مدت زمان معامله تقسیم‌بندی می‌شود و ضمن توضیحاتی در مورد بورس‌بازی آگاهانه و نا آگاهانه به بیان مزایا و معایب آن پرداخته است.(ص۵۰–۷۳)


نگارنده بارها از واژه بورس‌بازی استفاده کرده است و تعریف آن از فرهنگ لغات لاتین را ذکر کرده ولی اصلاً مشخص نمی‌کند که واژه لاتین معادل با بورس‌بازی چیست و دقیقاً در مورد چه مفهومی صحبت می‌کند.
== کتاب‌ها ==
== یادداشت ==
{| class="wikitable"
|+
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!بدون چالش
|-
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
| -
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
| -
|-
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۴٪
|۵٪
|
|-
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|۵٪
|-
|ریسک شناور
| -
| -
| -
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|نامحدود
|-
|حداقل زمان
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
| -
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|۵۰
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|۵۰٪
|-
|هزینه
|
|
|
|}


=== رفتارهای مخرب ===
{| class="wikitable"
رفتارهای مخرب سبب اختلال در نظام اتقصادی می‌شود. دو نمونه از مصادیق آن دستکاری بازار و استفاده از اطلاعات نهانی است. دستکاری بازار بدین معناست که از هر گونه دخالت در روند طبیعی بازار که مانع از تعیین قیمت عادلانه می‌شود. استفاده از اطلاعات نهانی است یعنی با در اختیار داشتن اطلاعات محرمانه کسب سود می‌شود. سه مورد از ضرر و زیانهای ناشی از معاملات با اطلاعات نهانی را ذکر کرده است.(ص۷۵–۹۹)
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!
!حسابهای RISK
!تک مرحله
!دو مرحله
!
|-
|تارگت مرحله اول
|۶٪
|۱۰٪
|
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
|
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|-
|ریل
|
|
|
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۳٪
|۵٪
|
|درودان روزانه
|۴٪
|۶٪
|
|-
|درودان کل
|۶٪
|۱۲٪
|
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|
|-
|ریسک شناور
| -
| -
|
|ریسک شناور
|۲٪
|۲٪
|
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|-
|حداقل زمان
|
|حداقل زمان
|
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|-
|برداشت
|هر هفته
|یکشنبه
|
|هزینه
|هر هفته
|یکشنبه
|
|}
{| class="wikitable"
!
!
!
!
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|}


=== بی‌ثبات در بازار ===
==مقدمه==
برخی بر این نظر هستند که فعالیت بورس‌بازانه در برخی موارد سبب بی ثباتی قیمتی و نوسانات غیرطبیعی در بازارهای مالی می‌شود. عدم توان در کنترل هیجانات و رفتارهای گله‌ای علت اصلی نوسانات شدید است. بورس‌بازی می‌تواند قیمتها را از ارزش ذاتی و بنیادی منحرف کرده و سبب ایجاد حباب قیمتی شود. بر اساس فرضیه بازار کارا، بورس‌بازی سبب ایجاد تثبیت در بازارهای مالی می‌شود. به این صورت که آربیتراژگران با مشاهده عدم تعادل قیمتی وارد عمل شده و اثر انحرافات شناختی و باورهای گمراه کننده را خنثی می‌کنند. در ادامه تعاریف حباب قیمتی و تقسیم‌بندی انواع حباب قیمتی و نحوه شکل‌گیری آن بیان شده و با ذکر عناصر مشترک به جمع‌بندی رسیده و اثرات مطلوب و مخرب حباب قیمتی را بیان کرده است.(ص۱۰۱–۱۳۷)
*آیه قران
وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾


== فقه بورس‌بازی ==
*امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت میکنیم
=== مبانی فقهی ===
پس از تشخیص موضوع به تبیین مفاهیم و قواعد فقهی قابل انطباق بر مسئله بورس‌بازی به صورت مبسوط پرداخته است. قاعده ممنوعیت أکل مال بالباطل، قاعده لاضرر و لا حرج، ممنوعیت تدلیس، ممنوعیت نجش، ممنوعیت غرر، ممنوعت تبانی، ممنوعیت انحصار و احتکار، ممنوعیت قمار را بررسی کرده است.(ص۱۴۵–۲۱۸)
نظریه [[منطقة الفراغ]] نیز قابل انطباق است. ممکن است بر اساس قواعد فقهی بروس‌بازی منعی نداشته باشد. اما برای برقراری نظم اقتصادی در بازارهای مالی لازم است که قوانینی جعل شود و برخی فعالیتها ممنوع شود. در چنین شرایطی بر اساس نظریه منطقة الفراغ [[سید محمد باقر صدر]] حاکم اسلامی می‌تواند قوانین را الزامی کند.(ص۲۱۹–۲۲۶)


نویسنده به صورت تفصیلی هر یک از قواعد را بررسی کرده و آیات و روایات و ادله عقلی و عقلائی را جمع‌آوری کند و علاوه بر این برداشتهای مختلف از علما و صاحب‌نظران را ذکر کرده است. بیان قواعد فقهی گرچه لازم و هدف نگارنده بوده است ولی این مقدار تطویل و تفصیل هیچ لزومی ندارد. مخاطب کتابهایی با موضوعات جزئی تخصصی فقط در پی فهم و حل همان مسئله است. مناسب این بود که به کلیات و نقل برداشت مشهور کفایت می‌کرد و تفصیلات را به کتب مبسوط ارجاع می‌داد. چنان‌که نویسنده در بحث منطقة الفراغ خیلی مختصر و مفید این نظریه را تبیین کرده و از تطویل دوری جسته است.
در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری


=== فرض عدم رفتارهای مخرب ===
خصوصا در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم
حکم بورس‌بازی یعنی معاملات کوتاه مدت و عاری از رفتارهای مخرب را بررسی کرده است. مدعای نویسنده این است که بورس‌بازی از مصادیق خرید و فروش بوده بنابراین فی حد نفسه جایز است و اگر در چارچوب احکام و قوانین شریعت باشد منعی ندارد.(ص۲۲۷)
*عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.


==== دلایل صحت: اطلاقات و عمومات آیات  ====
*ای اقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.
برای اثبات جواز بورس‌بازی به اطلاقات و عمومات آیات شریفه تمسک کرده است. از جمله به این آیات شریفه استناد کرده است «احل الله البیع»،<ref>بقره / ۲۷۵</ref> «لا تأکلوا أموالکم بالباطل إلا أن تکون تجارة عن تراض منکم»<ref>نساء / ۲۹،</ref> «و لو کنت أعلم الغیب لاستکثرت من الخیر».<ref>اعراف / ۱۸۸</ref> در دو آیه ابتدایی هر گونه داد و ستدی اگر از روی رضایت طرفین باشد، حلال شمرده شده است که بورس‌بازی هم از همین قبیل معاملات است. اما نسبت به آیه سوم به دلالت ضمنی آیه استدلال کرده است. با تأکید بر کلمه خیر و تفسیر ابی حاتم و ابن جریج که خیر را به خرید هر آنچه در آن سود می‌کنند، تعریف کرده است. بورس‌بازی نیز خرید به قصد سود است پس با توجه به کلام خدا این عمل منعی ندارد.
۱. این مطالبی که من اقلا ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل میشد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده
در ادامه به سه روایت در تأیید صحت داد و ستد کوتاه مدت استدلال کرده است.(ص۲۲۷–۲۳۲)
۲. اتفاقا بعد که برای بیان مرتبش میکردم دیدم اصلا مناسب ترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعدا میگم چرا
۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت . و شاید واقعا بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی
اما دو تا مساله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی ... خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه
*من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.
این نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.


==== طرح اشکالات و پاسخ آنها====
*نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت میکنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه میکنیم. کما اینکه در مسایل دیگه ... از اول صحبت نمیکنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم
برخی از اشکالات را مطرح کرده و ضمن جواب به این اشکالات به فتاوای مراجع عظام تقلید نیز اشاره کرده است.(ص۲۳۳–۲۵۰)
* بورس‌بازی مصداق عدم کار مفید اقتصادی و اکل مال بالباطل است. اینچنین پاسخ داده است که در این معاملات سبب شرعی یعنی عقد بیع وجود دارد. همچنین عوض دارای ارزش است که در حقیقت بخشی از مالکیت یک شرکت را مبادله می‌کنند. بورس‌بازی خدماتی همچون افزایش نقدشوندگی، افزایش ظرفیت تقبل ریسک و افزایش کارایی را به بازارهای مالی ارائه می‌شود.
* بورس‌بازی مصداق معاملات صوری است. در پاسخ آورده که این معاملات واقعی هستند و عوض دارای ارزش که در حقیقت بخشی از مالکیت یک شرکت است، مبادله می‌شود.
* بورس‌بازی مصداق معاملات قماری است. چنین جواب داده است اگر بورس‌بازی روی دارایی‌های واقعی انجام شود قمار نیست. اما اگر روی دارایی‌های انتزاعی مانند شاخص سهام که قابل قبض و اقبض نیست، به مثابه شرطبندی و قمار بوده و مصداق اکل مال بالباطل است.
* بورس‌بازی مصداق معاملات غرری است. پاسخ داده است که از بین چهار صورت غرر، تنها ابهام در در شرایط و اوضاف عوضین تصور دارد. اگر اطلاعات اساسی به صورت کامل منتظر و شفاف سازی نشود و در دسترس عموم نباشد، ابهام وجود دارد و مصداق معامله غرری خواهد بود.
* بورس‌بازی مصداق معاملات ضرری است. این اشکال را با تقسیم‌بندی بورس‌بازی به آگاه و عقلایی و ناآگاه و تقلیدی حل کرده است. با ترویج بورس‌بازی آگاهانه از ورود دسته دوم که موجب بروز ضرر در سطح کلان به بازارهای مالی می‌شود، جلوگیری کرد.


=== فرض دستکاری بازار ===
==دین==
بورس‌بازی با دستکاری بازار رابطه عموم و خصوص من وجه دارد. انواع دستکاری‌ها و حکم فقهی آن بررسی شده است. تمرکز اصلی دستکاری بازار بر فریب معامله گران می‌باشد. بنابر این عناوین تدلیس و غرور و نجش بر بسیاری از روش‌های دستکاری منطبق می‌شود. روش‌های دستکاری همانند ایجاد رونق مصنوعی و ایجاد افزایش قیمت کاذب، قراردادن سفارش بدون قصد انجام معامله به قصد فریب فعالان بازار، نشر اخبار و اطلاعات کذب و گمراه کننده، جلوگیری از انتشار عمومی اطلاعات مهم و مؤثر بر قیمت. مدعای نویسنده این است که دستکاری بازار با عناوین فقهی همچون غبن در معامله، معاملات صوری، احتکار و انحصار، قاعده لاضرر، تبانی و قاعده اکل مال به باطل تطبیق دارد و در نتیجه عدم جواز این عمل را ثابت می‌کند. در انتها به نظریه منطقة الفراغ سید محمدباقر صدر اشاره کرده است. در مواردی ممکن است ممنوعیت شرعی برخی از روش‌های دستکاری بازار پذیرفته نشد، اما برای ایجاد نظم اقتصادی در بازارهای مالی نیاز به وضع قوانین و مقررات باشد. بر اساس نظریه منطقة الفراغ حاکم اسلامی می‌تواند دستورات الزامی وضع نماید.(ص۲۵۱–۲۶۸)
===دین چیست؟===
کل مطالبی که خدا اورده


=== فرض استفاده از اطلاعات نهانی ===
===اهمیت دین چقدره چیست؟===
استفاده از اطلاعات نهانی با برخی عناوین فقهی تطبیق کرده و اطلاعات نهانی را به عنوان مصادیق سرقت و تصرف غیرقانونی از اموال حقیقی و معنوی، خیانت در امانت، تدلیس در معامله، تدلیس در معامله، روایات نهی از تلقی رکبان، غبن در معامله و ضرر و ضرار در بازار معرفی کرده است. و در نتیجه آن را عملی نامشروع دانسته است.(ص۲۷۳–۲۸۷)
هیچی مهمتر از دین نیست.
اقا قمر بنی هاشم انی احامی ابدا عن دینی
حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا
امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی
حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند
امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند
بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر
پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته
«وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱]
اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»


== نقد و ارزیابی کتاب ==
===وظیفه ما در مورد دین چیست؟===
نگارنده در بخش موضوع‌شناسی بیش از حد نیاز قلم‌فرسایی کرده و تطویل کاملاً مشهود و ملال آور است. با توجه به رویکرد گزارشی تحلیلی کتاب، جمع‌آوری تعاریف از فرهنگ لغات گوناگون و اقتصاددانان مختلف و تقسیم‌بندی‌ها، نه تنها تأثیری در درک موضوع ندارد بلکه همین تشتت آرا سبب آشفتگی ذهن مخاطب می‌شود. با اینکه نویسنده سعی در جمع عناصر مشترک برای رسیدن به تعریف جامعی داشته، به تشخیص و تبیین موضوع دست نیافته یا دست کم در تفهیم آن قاصر بوده است. نویسنده به تعریف جامع ارائه شده پایبند نبوده و در بخشهای مختلف کتاب معیارهای متفاوتی برای تحقق آن بیان می‌کند. گاهی سه(ص۳۲) و گاهی پنج معیار و گاهی بیشتر(ص۷۲)! گاه برای آن بار معنایی منفی(ص۶۷) و گاه معنای اعمی قائل است و تعبیر به بورس‌بازی آگاهانه و ناآگاهانه می‌کند(ص۵۶).
یادگیری . عمل . یاددادن ‌. دفاع


نویسنده در عناوین این فصل بورس‌بازی را در کنار رفتارهای مخرب ذکر می‌کند که چنین برداشت می‌شود که فعالیتهای بروس‌بازانه سبب این رفتارهای تخریبی می‌شود. حال آنکه این رفتارهای مخرب فقط توسط برخی از فعالان در بازار انجام می‌شود. در نتیجه لزوماً خود بورس‌بازی نتیجه منفی برای نظام اقتصادی ندارد. در واقع محور اصلی کتاب رفتارهای مخرب در بازار است و ارتباطی با بورس‌بازی ندارد. چنان‌که در بخش دوم و بیان حکم فقهی محور بحث را دستکاری قیمتی و اطلاعات نهانی مورد توجه قرار گرفته است.
حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود.
دفاع انی احامی


در نهایت به صورت شفاف مشخص نمی‌شود که در مورد چه حقیقتی مطلب نگاشته است. گمان می‌رود یکی از دلایل این ابهامات این است که کتاب تلفیقی از مجموعه مقالات مختلف بوده است.
یادگیری مهمترین . برای همین گفتن
با دقت و استفاده از اصطلاحات فنی همانند معاملات اسکلپ(Scalp) و سویینگ(Swing) و بورس‌بازی آگاهانه می‌توان گمان برد که در مورد منظور نویسنده از بورس‌بازی همان تریدینگ(Trading) است. ولی این نقطه مبهمی است که حتماً نیاز به توضیح داشت.
وظیفه همه است. لذا اصحاب و راویان احادیث میبینیم.
میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند.
حالا بعضی ها هم اختصاصی از اصحاب بودند


در بخش حکم فقهی استدلال به آیه «و لو کنت أعلم الغیب لاستکثرت من الخیر».<ref>اعراف / ۱۸۸</ref> برای صحت بورس‌بازی صحیح نیست. اینکه خیر مادی را به این تفسیر کنیم که پبامبر اکرم (ص) بورس‌بازی و نوسان‌گیری می‌کردند، ثابت شده نیست بلکه متعارف آن زمان هم نبوده است. تجارت در آن زمان به صورت خرید کالا از سرزمینی و انتقال و فروش آن در سرزمین دیگر بوده است.
===دین کامل یا کامل نیست؟===
با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه.
این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن
و شاید واقعا درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان میکنیم
بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلا برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم.
بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقا در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته.
اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره ... خدا کمک کنه.
هم کامل هم کامل نیست
در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟
۱.دین وقت نکرده
۲.خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده . پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و ....
۳. شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی می‌کنی روز اول نمیکنی کلن همه چیز رو بپاشونی
وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است


== جستارهای وابسته ==
{{ستون-شروع|۲}}
* [[بورس (منابع مطالعاتی)]]
* [[معاملات سهام (منابع مطالعاتی)]]
{{پایان}}


== پانویس ==
پس من میام یک اپدیت براش میذارم.
{{پانویس}}
امیرالمومنین اسب هم زکات گرفت.
بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.
 
بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟
برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع . یک وقتی وقتی اپیدت میکنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد.
اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.
 
===ما چقدر از دین میدانیم؟===
بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.
 
ما به نوشته ها ایمان آوردیم!!!
پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید.
نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید
====من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم====
====اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟====
 
==نقش امامان==
امامان
معلمان و آپدیت دین هستن
هدایت. هادی
 
امامان راهکار گذاشتن . وظیفه عملیه.
 
 
حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن.
بعضی مسلمات دین
بعضی را نمیدانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم.
و بسیار در رساله ها میبیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی
اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر .
 
حجت داریم. یعنی جواب محکمه پسند داریم
اما دین واقعی خدا رو نمی‌دانیم
 
.به دین چجوری عمل کنیم!!!
بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش!
یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.
 
مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت میکنیم
ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی . دستور داد چاه خونش رو پر ککردند . بعد بررسی کرد و فتوی داد.
 
==اشکالات به دین==
بخاط این که امام نیست
 
اشکالاتی که به دین میشه.
 
تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده.
.
من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم. لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند.
.
چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملا. حالا شما برو به ۱۴۰۰ سال قبل .
بین متدین هم نه . در جهان طبیعی بوده.
.
کسانی که شبهه دارند. سوال دارند. و ...
یک راه حل.
بشرطی وسط بمونیم!
این خیلی مهمه
نمیتونیم بگیم پس نه نیست!
قطعا همدنیمتونیم بگیم هست.
باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه. لذا ما قطعیت ندارم . میگم شاید شما درست بگی.
.
اما به این معنا نه که عمل نکنیم!
قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست.
.
امام صادق فرمود .روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما میخوریم.
.
بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقا دست و پا نبسته که .
ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق میکرده.
 
شاید امام زمان بیاد اصلا نکنید. شاید بیان بگن بکنید.
 
در آخر اشکالاتی که شما میکنید ده برابرش رو‌ما میدونین. علما مراجع می‌دونن. انصافا زشته نگین از خودش در آورده . با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمی‌دهد.
 
==ویژه امام زمام==
خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا
ظلم کردیم
 
 
ما نیاز به امام زمان نمیدانیم
فکر کردین چرا امام زمان نمیبینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟
قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان امد
ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟
.
به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه میشد خواب رو از چشمامون میگرفت.
باب اضطرار الی الحجت
اضطرار
می‌دونی یعنی چی یعنی بچت رو‌دستت
.
اضطرار فرع بر آگاهی.
.
اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی.
کما اینکه من نشدم.
. سر به بیابون میذاشت. الان کو؟
 
پدر مهربان . از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و ..
حاشا با کرمش اگر نیاد
 
آب کمجو
آیینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن خانه را
 
امام صادق زجه میزد. سیدی سیدی ...
اگر درکش میکردم تمام عمرم را خدمتش میکردم.
 
 
=وظیفه ما=
قلب
لسان
یده. زمان . قدرت. پول .
در دوران ها مشخص میشه.
 
اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات اخر رفتن؟
 
قلب گول میزنه.
 
 
 
۱. حکومت و بروز دین الهی.
چون زندگی معمولی داریم نمی‌فهمیم
شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان امد خب حکومت میشه دیگه خوبه.
حاجت که از امام رضا میگیریم
 
۲. غیبت و ابتلا مردم.
ما نمی‌فهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم.
قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه
 
۳. امام زمان تنها هادی من است
 
 
=ادب حضرت عباس=
یکی از وظایف ما اطاعت
السلام علیک یا عبد الصالج المطیع
ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم
در حادثع کربلا اصلا اثری از حضرت عباس نیست
ما اگر چیزی بلد باشیم نظ

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۰

همزادسازی انسان

کتاب‌ها

مقاله‌ها

  1. بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
  2. بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
 صفحه اصلی
 مرور
 اطلاعات نشریه
 راهنمای نویسندگان
 ارسال مقاله
 داوران
 تماس با ما
 ورود به سامانه
 English

بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

 سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده

شبیه‌سازی اعضای بدن انسان

گنجینه معارف

موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان

منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)

کتاب‌ها

یادداشت

حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله بدون چالش
تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪ -
تارگت مرحله دوم - ۵٪ -
ریل
درودان روزانه ۴٪ ۵٪
درودان کل ۸٪ ۱۵٪ ۵٪
ریسک شناور - - -
زمان چالش نامحدود نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ -
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ـ
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ ۵۰٪
هزینه
حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله حسابهای RISK تک مرحله دو مرحله
تارگت مرحله اول ۶٪ ۱۰٪ تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪
تارگت مرحله دوم - ۵٪ تارگت مرحله دوم - ۵٪
ریل ریل
درودان روزانه ۳٪ ۵٪ درودان روزانه ۴٪ ۶٪
درودان کل ۶٪ ۱۲٪ درودان کل ۸٪ ۱۵٪
ریسک شناور - - ریسک شناور ۲٪ ۲٪
زمان چالش نامحدود نامحدود زمان چالش نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ حداقل زمان ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ اهرم ریل ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪
برداشت هر هفته یکشنبه هزینه هر هفته یکشنبه

مقدمه

  • آیه قران

وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾

  • امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت میکنیم

در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری

خصوصا در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم

  • عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.
  • ای اقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.

۱. این مطالبی که من اقلا ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل میشد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده ۲. اتفاقا بعد که برای بیان مرتبش میکردم دیدم اصلا مناسب ترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعدا میگم چرا ۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت . و شاید واقعا بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی اما دو تا مساله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی ... خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه

  • من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.

این نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.

  • نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت میکنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه میکنیم. کما اینکه در مسایل دیگه ... از اول صحبت نمیکنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم

دین

دین چیست؟

کل مطالبی که خدا اورده

اهمیت دین چقدره چیست؟

هیچی مهمتر از دین نیست. اقا قمر بنی هاشم انی احامی ابدا عن دینی حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱] اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»

وظیفه ما در مورد دین چیست؟

یادگیری . عمل . یاددادن ‌. دفاع

حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود. دفاع انی احامی

یادگیری مهمترین . برای همین گفتن وظیفه همه است. لذا اصحاب و راویان احادیث میبینیم. میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند. حالا بعضی ها هم اختصاصی از اصحاب بودند

دین کامل یا کامل نیست؟

با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه. این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن و شاید واقعا درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان میکنیم بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلا برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم. بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقا در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته. اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره ... خدا کمک کنه.

هم کامل هم کامل نیست در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟ ۱.دین وقت نکرده ۲.خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده . پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و .... ۳. شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی می‌کنی روز اول نمیکنی کلن همه چیز رو بپاشونی وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است


پس من میام یک اپدیت براش میذارم. امیرالمومنین اسب هم زکات گرفت. بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.

بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟ برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع . یک وقتی وقتی اپیدت میکنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد. اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.

ما چقدر از دین میدانیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.

ما به نوشته ها ایمان آوردیم!!! پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید. نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید

من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم

اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟

نقش امامان

امامان معلمان و آپدیت دین هستن هدایت. هادی

امامان راهکار گذاشتن . وظیفه عملیه.


حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن. بعضی مسلمات دین بعضی را نمیدانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم. و بسیار در رساله ها میبیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر .

حجت داریم. یعنی جواب محکمه پسند داریم اما دین واقعی خدا رو نمی‌دانیم

.به دین چجوری عمل کنیم!!! بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش! یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.

مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت میکنیم ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی . دستور داد چاه خونش رو پر ککردند . بعد بررسی کرد و فتوی داد.

اشکالات به دین

بخاط این که امام نیست

اشکالاتی که به دین میشه.

تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده. . من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم. لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند. . چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملا. حالا شما برو به ۱۴۰۰ سال قبل . بین متدین هم نه . در جهان طبیعی بوده. . کسانی که شبهه دارند. سوال دارند. و ... یک راه حل. بشرطی وسط بمونیم! این خیلی مهمه نمیتونیم بگیم پس نه نیست! قطعا همدنیمتونیم بگیم هست. باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه. لذا ما قطعیت ندارم . میگم شاید شما درست بگی. . اما به این معنا نه که عمل نکنیم! قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست. . امام صادق فرمود .روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما میخوریم. . بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقا دست و پا نبسته که . ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق میکرده.

شاید امام زمان بیاد اصلا نکنید. شاید بیان بگن بکنید.

در آخر اشکالاتی که شما میکنید ده برابرش رو‌ما میدونین. علما مراجع می‌دونن. انصافا زشته نگین از خودش در آورده . با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمی‌دهد.

ویژه امام زمام

خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا ظلم کردیم


ما نیاز به امام زمان نمیدانیم فکر کردین چرا امام زمان نمیبینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟ قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان امد ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟ . به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه میشد خواب رو از چشمامون میگرفت. باب اضطرار الی الحجت اضطرار می‌دونی یعنی چی یعنی بچت رو‌دستت . اضطرار فرع بر آگاهی. . اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی. کما اینکه من نشدم. . سر به بیابون میذاشت. الان کو؟

پدر مهربان . از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و .. حاشا با کرمش اگر نیاد

آب کمجو آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن خانه را

امام صادق زجه میزد. سیدی سیدی ... اگر درکش میکردم تمام عمرم را خدمتش میکردم.


وظیفه ما

قلب لسان یده. زمان . قدرت. پول . در دوران ها مشخص میشه.

اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات اخر رفتن؟

قلب گول میزنه.


۱. حکومت و بروز دین الهی. چون زندگی معمولی داریم نمی‌فهمیم شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان امد خب حکومت میشه دیگه خوبه. حاجت که از امام رضا میگیریم

۲. غیبت و ابتلا مردم. ما نمی‌فهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم. قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه

۳. امام زمان تنها هادی من است


ادب حضرت عباس

یکی از وظایف ما اطاعت السلام علیک یا عبد الصالج المطیع ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم در حادثع کربلا اصلا اثری از حضرت عباس نیست ما اگر چیزی بلد باشیم نظ