۵٬۲۰۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
=== شبیهسازی اعضا === | === شبیهسازی اعضا === | ||
شبیهسازی اعضا از دید بیشتر فقیهان معاصر شیعه، جایز است.<ref>برای نمونه نگاه کنید به: حائری، «شبیهسازی انسان»، ص۳۹؛ صانعی، چکیده اندیشهها، ۱۳۸۷ش، ص۹۴؛ سبحانی، استفتائات، ۱۳۸۹ش، ج۲، ص۴۱۶؛ محمدی قائینی، المبسوط فی فقه المسائل المعاصره (المسائل الطبیة)، ۱۴۲۷ق، ج۲، ص۳۲۶.</ref> فقیهان شیعه، شبیهسازی اعضای بدن انسان را نهتنها جایز، بلکه مطلوب دانستهاند.<ref>صانعی، چکیده اندیشهها، ص۹۴.</ref> برخی فقیهان که قائل به عدم جواز شبیهسازی کامل انسان هستند، (مانند جعفر سبحانی) شبیهسازی اعضای بدن را عملی بسیار خوب معرفی کردهاند؛ اما مشروط به آنکه شبیهسازی اعضا در قالب شبیهسازی انسان انجام نشود.<ref>سبحانی، استفتائات، ج۲، ص۴۱۶.</ref> با این حال مکارم شیرازی این شرط را در عصر حاضر محقق نمیداند و معتقد است | شبیهسازی اعضا از دید بیشتر فقیهان معاصر شیعه، جایز است.<ref>برای نمونه نگاه کنید به: حائری، «شبیهسازی انسان»، ص۳۹؛ صانعی، چکیده اندیشهها، ۱۳۸۷ش، ص۹۴؛ سبحانی، استفتائات، ۱۳۸۹ش، ج۲، ص۴۱۶؛ محمدی قائینی، المبسوط فی فقه المسائل المعاصره (المسائل الطبیة)، ۱۴۲۷ق، ج۲، ص۳۲۶.</ref> فقیهان شیعه، شبیهسازی اعضای بدن انسان را نهتنها جایز، بلکه مطلوب دانستهاند.<ref>صانعی، چکیده اندیشهها، ص۹۴.</ref> برخی فقیهان که قائل به عدم جواز شبیهسازی کامل انسان هستند، (مانند جعفر سبحانی) شبیهسازی اعضای بدن را عملی بسیار خوب معرفی کردهاند؛ اما مشروط به آنکه شبیهسازی اعضا در قالب شبیهسازی انسان انجام نشود.<ref>سبحانی، استفتائات، ج۲، ص۴۱۶.</ref> با این حال مکارم شیرازی این شرط را در عصر حاضر محقق نمیداند و معتقد است تنها راه ثابت شدهٔ علمی برای شبیهسازی اعضا، فقط از راه شبیهسازی انسان انجام میگیرد و سپس اعضای انسانِ شبیهسازی شده مورد استفاده قرار میگیرد، که این کار جایز نیست؛ زیرا مستلزم سلب حق حیات از فرد دیگر است.<ref>مکارم شیرازی، کتاب النکاح، ج۲، ص۱۳۲.</ref> | ||
=== همزادسازی انسان === | === همزادسازی انسان === | ||
فقها کمتر درباره همزادسازی انسان موضعگیری فقهی کردهاند؛ با این حال فقهایی که شبیهسازی را جایز دانستهاند، با رعایت شرایط ذیل، همزادسازی کامل انسان را نیز جایز میدانند؛ چنانکه [[محمد محمدی قائینی]] با رعایت دو شرط اول و [[حسن جواهری]] با رعایت دو شرط دوم، همزادسازی را جایز دانستهاند: | |||
# به نطفه به وجود آمده ضرری نرسد؛<ref>محمدی قائینی، المبسوط فی فقه المسائل المعاصرة (المسائل الطبیة)، ج۲، ص۲۸۱.</ref> | # به نطفه به وجود آمده ضرری نرسد؛<ref>محمدی قائینی، المبسوط فی فقه المسائل المعاصرة (المسائل الطبیة)، ج۲، ص۲۸۱.</ref> | ||
# نطفهٔ به وجود آمده از بین نرود؛<ref>جواهری، «تقسیم جنینی و شبیهسازی»، ص۸۵؛ محمدی قائینی، المبسوط فی فقه المسائل المعاصرة (المسائل الطبیة)، ج۲، ص۲۸۱.</ref> | # نطفهٔ به وجود آمده از بین نرود؛<ref>جواهری، «تقسیم جنینی و شبیهسازی»، ص۸۵؛ محمدی قائینی، المبسوط فی فقه المسائل المعاصرة (المسائل الطبیة)، ج۲، ص۲۸۱.</ref> |