کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۸۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>
[[وجه التزام]]  


==کتاب==
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
===فارسی===
# ابطال وجه التزام ناعادلانه، فاطمه مقدسی‌ قره‌چشمه و محمد ملکان و امین احمدی، تهران، ایماد، ۱۴۰۰ش.[https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/00/1400616022.pdf از اینجا ببینید]
# تعدیل وجه التزام، عفت مختاری و امیرمحمد کریمی و مسعود همت، تهران، فکرسازان، ۱۳۹۹ش.[https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/99/99526283.pdf از اینجا ببینید]
# مختصر دعوای وجه التزام در رویه دادگاه‌ها، توحید زینالی، تهران، چراغ دانش، ۱۳۹۸ش.[https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/98/98b02174.pdf از اینجا ببینید]
# وجه التزام (نگاهی جامع به ماده ۲۳۰ قانون مدنی)رضا شهسواری، تهران، آرایان، ۱۳۹۷ش.[https://db.ketab.ir/book/5d08c4ca-d79c-4994-8e50-bbdc47b08535 از اینجا ببینید]
# خسارت تاخیر تادیه، حمزه خلیلی، ابتکار دانش، ۱۳۹۷ش.
# بررسی فقهی و حقوقی خسارت دیرکرد، محمد محسنی و نرجس قاسم‌زاده، تهران، جالیز، ۱۳۹۷ش.[https://db.ketab.ir/book/5bbb4529-88b7-4b1a-8a5b-8797c1ad4f66 از اینجا ببینید]
# ضمانت اجراهای نقض قرارداد (الزام به انجام عین تعهد، فسخ قرارداد، خسارت تاخیر و تادیه، وجه التزام)، امید محمدی، تهران، جاودانه، ۱۳۹۷ش.[https://db.ketab.ir/book/1c98cec1-47f4-4021-92c7-8b6e15cc4092 از اینجا ببینید]
# رساله عملی در وجه التزام، نجادعلی الماسی و محمد خاکباز، تهران، مجد، ۱۳۹۶ش.[https://db.ketab.ir/book/247f9cb5-5923-4566-9fab-e51fd89dcd8b از اینجا ببینید]
# وجه التزام: بررسی امکان تعدیل و تغییر آن، محمد ملکی، تهران، هزار رنگ، ۱۳۹۵ش.[https://db.ketab.ir/book/1766017a-c762-4b96-b51e-b8f2671351b8 از اینجا ببینید]
# وجه التزام و کاربرد آن در حقوق جمهوری اسلامی ایران (با تکیه بر نظرات فقها و حقوقدانان)، احمد عمادی، تهران، فرهنگ آوران، ۱۳۹۲ش.[https://db.ketab.ir/book/3aa330ed-0685-4170-9c84-e60635cbe1d1 از اینجا ببینید]
# مبانی عدم مشروعیت وجه التزام بانکی، محمدرسول آهنگران و فرشته ملاکریمی، تهران، فرهنگ اهل بیت (ع)، ۱۳۹۱ش.[https://db.ketab.ir/book/9be25c71-d5b6-4fb8-b25f-7f81d632dfe5 از اینجا ببینید]


===عربی===
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>




== مقالات ==
=== فارسی ===
# ضوابط شروط ضمن قرارداد؛ مطالعه موردی: وجه التزام بانکی، سید امراله حسینی، اقتصاد اسلامی، ش ۶۶، ۱۳۹۶ش.[http://eghtesad.iict.ac.ir/article_26582_05470c21e0ae0e0c74594c94e8690338.pdf از اینجا ببینید]
# بررسی فقهی و حقوقی وجه التزام بانکی، محمدرسول آهنگران و فرشته ملاکریمی خوزانی، اقتصاد اسلامی، شماره ۴۰، ۱۳۸۹ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16773_ea0d78d70ffac84bcd3fb88834be5d7e.pdf از اینجا ببینید]


=== عربی ===
==پانویس==
# مدی جواز الشرط الجزائی عند تعثر سداد الدّین: دراسة فقهیة تطبیقیة علی البنوک التشارکیة فی ترکیا، خالد دیرشوی و اشرف محمود، مجله اقتصاد اسلامی، ۲۰۲۲م.[https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2066722 از اینجا ببینید]
{{پانویس}}
# مشکلة الدیون المتعثرة فی المصارف الإسلامیة، برلنت سیلغروفا، مجلة کلیة الشریعة والقانون، جامعة العلوم الإسلامیة العالمیة، الأردن، شماره ۲۳، ۲۰۲۱م.[https://journals.ekb.eg/article_179504_eba4b867e8495919126709da78678857.pdf از اینجا ببینید]
# عقوبة المدین المماطل مالیا دراسة فقهیة مقارنة، مدحت عبدالعزیز عبدالحکم عبد الحمید، مجلة قطاع الشریعه و القانون، شماره ۱۱، ۲۰۱۹م.[https://jssl.journals.ekb.eg/jufile?ar_sfile=268335 از اینجا ببییند]
# الغرامة التأخیریة فی العقود الإداریة، هشام محمد فریجة، الجزائر، جامعة المسیلة، ۲۰۱۸م.[https://www.sharjah.ac.ae/en/Research/spu/Journallaw/Documents/V16/العدد%202/16.pdf از اینجا ببینید]
# إدارﺓ الدیون المتعثرﺓ فی البنوک الاسلامیة، نهلة قاصدی و عبدالحفیظ بن ساسی، المجله الجزائریة للتمنیه الاقتصادیة، الجزایر، شماره ۶، ۲۰۱۷م.[https://journals.univ-ouargla.dz/index.php/ARED/article/download/927/652/از اینجا ببینید]
# طرق معاجلة الدیون المتعثرة من المرابحة الإسلامیة فی المصارف اللیبیة فی ضوء الفقه الإسلامی، عبدالعزیز جمعه المبروک المبروک، مجلة اصول الشریعة للابحاث التخصصیة، مالزی، شماره ۲، ۲۰۱۶م.[https://misd.tech/wp-content/files_mf/jsfsr/020201.pdf از اینجا ببینید]
# غرامة التأخیر فی عقد المقاولة فی الشریعة والقانون، سلیمان الخلف بن خلف الحمیَّد، مجلة الجامعة العراقیة، المجلد ۳۲، العدد ۱، ۲۰۱۴م.[https://www.iasj.net/iasj/download/c6cca57e42565af3 از اینجا ببینید]
# حکم غرامة التأخیر فی وفاء الدین فی الفقه الإسلامی، محمد الهام، اندونزی، جامعه محمدیه مکسر، ۱۴۴۰ق. [https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/11218-Full_Text.pdf از اینجا ببینید]
# الشرط الجزائی فی القروض المالیة، نائفه خمیس العنزی، المجلة العلمیة لکلیة أصول الدین والدعوة بالزقازیق، جامعة الأزهر، [https://journals.ekb.eg/article_7074_e7f6b9900e564b8c3840aecf0a67380b.pdf از اینجا ببینید]
# أحکام الشروط المستحدثه فی عقود المعاملات المالیﺔ: دراسة تاصیلیة، عبدالسلام اسماعیل اوناغنن، مالزی، جامعة الاسلامیة العالمیة، ۲۰۰۵م.[https://lib.iium.edu.my/mom/services/mom/document/getFile/2NCwXy0yIJGGMAtw8Gj4iNEzWIwU66Vc20060714090302375 از اینجا ببینید]
# الالتزمات الآجلة فی عقود الموسسات المالیه و التمویلیة، الیاس دردور، تونس، جامعة الزیتونة. [https://albaraka.org/wp-content/uploads/2020/05/الالتزامات-الآجلة-في-عقود-المؤسسات-المالية-والتمويلية-وما-نتج-عنها-من-تعثّر-في-سداد-الديون-الدكتور-الياس-دردور.pdf از اینجا ببینید]
# المؤیدات الشرعیة لحمل المدین المماطل علی الوفاء وبطلان الحکم بالتعویض المالی عن ضرر المماطلة، نزیه کمال حماد، المکه، جامعة ام القری، ۱۴۰۵ق.[https://deliverypdf.ssrn.com/delivery.php?ID=890086065101088114019124104083027126018063019065021022098001066088008071126072094087097030044000025028117085080116001031021075037007003021006089098086024126087072121020061081081096027126115086089093079002118098089113079104109082079127105090117111088003&EXT=pdf&INDEX=TRUE از اینجا ببینید]


==پایان نامه==
==منابع==
===فارسی===
{{منابع}}
# ضمانت اجرای عدم انجام تعهدات قراردادی در فقه امامیه و حقوق افغانستان، ناظر حسین‌محمدی، کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی العالمیه، ۱۳۹۸ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/10764435937e295d0be88108400425d1 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بررسی وجه التزام در عقود مالی از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه، رضا گودرزی، کارشناسی ارشد،ساری، موسسه آموزش عالی روزبهان، ۱۳۹۸ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/5237ff462102a2b730b55bb2061e4e44?sample=1اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# وجه التزام ناشی از دیون پولی در حقوق ایران، اعظم بوداغی، کارشناسی ارشد، ساری، موسسه آموزش عالی روزبهان، ۱۳۹۸ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/80fdba9a0f5875fe253bacece4b8fe56?sample=1 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بررسی تعدیل قضایی وجه‌التزام در فقه و حقوق ایران، سلمان شیری، کارشناسی ارشد، مازندران، موسسه آموزش عالی ادیب، ۱۳۹۷ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/09c5692e12998041e42e6cb9a1178ca4?sample=1 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# اعمال خیار غبن در وجه التزام از منظر فقه و حقوق ایران، بنیامین علی نقی بیگی، کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، ۱۳۹۷ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/2b2a0ee58921d7916fd9c6fae44214d9?sample=1 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# «نگرش بر وجه التزام از نظرگاه فقهی و حقوقی با مطالعه تطبیقی در حقوق کانادا، سیاوش غلامی‌پور، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد اردبیل، ۱۳۹۷ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/cd5c35aef6e892b6cbb290350010c57a اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# وجه التزام نسبت به بدهی‌های پولی در حقوق ایران و فقه اسلامی، هادی رشیدی، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ۱۳۹۳ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/ef324695cdd0236b8913c81b661a21c7 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# ضمانت اجرای ناشی از تعهدات نقدی، رضیه نوربخش، کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان، ۱۳۹۲ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/b9b5d2b87f7b8aab7e9e49a1eb6fdfca اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بررسی حقوقی شرط وجه‌التزام در حقوق ایران، اسلام و حقوق انگلیس، اصغر حسین‎زاده، کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ۱۳۷۸ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/3a5570566d3497c98c2e62ab23038686 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]


===عربی===
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.
# غرامة التأخير على المدين الموسر في المصارف الإسلامية القطرية دراسة تأصيلية تطبيقية، سعید محمد عزیز بردن، کلیه الشریعة الاسلامیة، ۲۰۱۹م.[https://qspace.qu.edu.qa/bitstream/handle/10576/11692/سعيد%20بردن%20_%20النسخة%20المقبولة%20للرسالة_%20مكتب%20الدراسات%20العليا.pdf?sequence=1&isAllowed=y از اینجا ببینید]
# الشرط الجزائي و أثره علی المتعاقدين(دراسة مقارنة بین القانون المدني الليبي و الشریعة الاسلامية)، ارمجد ارحومة محمد الخویلدی، اندونزی، جامعة مولانا مالک ابراهیم الاسلامیة الحکومیة، ۲۰۱۶م.[https://core.ac.uk/download/95413187.pdf از اینجا ببینید]
# المماطلة في سداد الديون لدى المصارف إلاسلامية و عالجها، جمعة محمد عبدالسلام المغيربي، مراکش، جامعة الزاویة، ۱۴۴۱ق.[https://dspace.zu.edu.ly/bitstream/handle/1/591/المماطلة%20في%20سداد%20الديون%20لدى%20المصارف%20الإسلامية%20وعلاجها.pdf?sequence=5&isAllowed=y از اینجا ببینید]
# نظام القانوني لغرامة التأخير في إطار تنفيذ العقود الإدارية(دراسة مقارنة)، علیاء علی القحطانی، قطر، جامعة قطر، ۱۴۴۱ق.[https://qspace.qu.edu.qa/bitstream/handle/10576/17789/عليا%20القحطاني_النسخة%20المقبولة%20للرسالة_مكتب%20الدراسات%20العليا.pdf?sequence=1&isAllowed=y از اینجا ببینید]
# الشرط الجزائي في الفقه الإسلامي وتطبيقاته في العقود المعاصرة، محمد طه حميدي، الجزائر، جامعة الشهيد حمه لخضر، [http://dspace.univ-eloued.dz/bitstream/123456789/3527/1/الشرط%20الجزائي%20في%20الفقه%20الاسلامي%20.pdf از اینجا ببینید]
# نظرية الشرط الجزائي بين الفقه والقانون، جواد محمود أحمد بحر، فلسطین، جامعة الخلیل، ۲۰۰۹م.[https://ia601404.us.archive.org/35/items/fiqh03001/fiqh03610.pdf از اینجا ببینید]
# الشرط الجزائي و تطبيقاته المعاصرة، علي أحمد السالوس، قطر، جامعه قطر.[https://ia902305.us.archive.org/7/items/fiqh01001/fiqh01202.pdf از اینجا ببینید]
# غرامة التأخير أحكامها الفقهية و آثارها الاقتصادية، خالد صالحی، الجزائر، جامعة الشهيد حمو لخضر.[http://dspace.univ-eloued.dz/bitstream/123456789/8978/1/غرامة%20التاخير.pdf از اینجا ببینید]
# الشرط الجزائی و اثره فی العقود المعاصرة، محمد بن عبدالعزیز بن سعد الیمنی، ۱۴۲۵ق.[http://iefpedia.com/arab/wp-content/uploads/2010/05/الشرط-الجزائي-وأثره-في-العقود-المعاصرة-محمد-بن-عبد-العزيز-بن-سعد-اليمني.pdf از اینجا ببینید]
 
==منابع دیگر==
===فارسی===
# وضعیت شرعی «وجه التزام» در قراردادهای بانکی چگونه است؟، محمدتقی مصباحی مقدم. [https://www.mbri.ac.ir/IslamicBanking/IslamicBanking_Page?News_ID=344933 از اینجا ببینید]
# وجه التزام تأخیر در پرداخت دیون. [https://tyb.ir/وجه-التزام-تأخیر-در-پرداخت-دیون/ از اینجا ببینید]
 
===عربی===
# الشرط الجزائي.[https://erej.org/الشرط-الجزائي/ از اینجا ببینید]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع