کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏فارسی: اصلاح ارقام
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۱۴۱ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
بیماری‌های روانی
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>


==کتاب==
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
===فارسی===
#نگهداری بیماران روانی در خانواده از منظر علم پزشکی، مهدی اکبری، نشر مرکز نشر کتاب، قم، ۱۴۰۱ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/01/14010428022.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#عملیات روانی از منظر فقه و مصادیق تاریخی آن، عمران منصوری‌طلب، نشر میراث فرهیختگان، تهران، ۱۴۰۱ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/01/14010418205.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#موضوع‌شناسی اختلالات روانی از منظر فقه و حقوق، حمید ستوده، نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، قم، ۱۳۹۹ش. [https://ketab.ir/book/0349315f-6fbe-405b-b477-4018d6421ab7 ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#احکام فقهی حقوقی تاثیر جنون در فسخ نکاح، مریم زارع‌یزدی و فروزان علایی‌نوین، نشر لاهیجی، قم، ۱۳۹۷ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/97/97502938.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]


===عربی===
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>


==مقاله==
===فارسی===
#بررسی فقهی حقوقی جنون با تأکید بر راهنماهای تشخیصی و آماری، سیامک ره‌پیک و مهدی هادی، فصلنامه حقوقی دادگستری، دوره ۸۵، شماره ۱۱۳، ۱۴۰۰ش. [http://www.jlj.ir/article_242919_77e107a6d8452ef45ad40360e2dda3ff.pdf مم]
#تکاليف بيماران روانی ازديدگاه فقه فريقين و عرفان اسلامی، راضيه فتحعلی‌زاده و سيد محمدمهدی احمدی، عرفان اسلامی (اديان و عرفان)، دوره ۱۶، شماره ۶۲، ۱۳۹۸ش. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/6002113986211.pdf مم]
#بررسی تطبیقی جنگ روانی از دیدگاه فقه امامیه و عامه، سید حسن چاوشی و سید محمدمهدی احمدی، فصلنامه علوم اجتماعی شوشتر، سال ۱۱، ۱۳۹۶ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/379418 مم]
#کاربرد اصول و قواعد فقهی در پیشگیری از اختلال اضطرابی وسواس فکری عملی، پژمان برزعلی و اميرحمزه سالارزايی و فرشته ابراهيم‌آبادی، پژوهش‌های فقهی، دوره ۱۳، شماره ۴، ۱۳۹۶ش. [https://jorr.ut.ac.ir/article_65276_4dced2e4a3e4fdc91da60d95b6a85421.pdf مم]
#بررسی فقهی حقوقی اختلال دوقطبی در روانپزشکی، علی غیاثیان، کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری، ۱۳۹۳ش.
#گسترش مصادیق جنون با توجه به مفهوم و ملاک جنون از منظر فقه، قانون و علم روان‌شناسی، شهلا میرالوندی و زهرا فهرستی و ابراهیم یاقوتی، فصلنامه حقوق پزشکی، دوره ۱۴، شماره ۵۴، ۱۳۹۹ش. [https://ijmedicallaw.ir/article-1-997-fa.pdf مم]


===عربی===


==پایان‌نامه==
==پانویس==
===فارسی===
{{پانویس}}
#مطالعه تطبیقی مبحث جنون در قانون جزای ایران، فقه امامیه و قانون جزای فرانسه، کارشناسی ارشد، طیبه رمضانی، موسسه آموزش عالی رضویه، گروه حقوق، ۱۴۰۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/cd32444f422e5b6cdd8087413f7d5a16/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#مسئولیت کیفری معتوه در حقوق ایران و مصر، دکتری تخصصی، سجاد سلیمانی، دانشگاه مازندران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/167e692b62304327b0b86468314e5301/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#ازدواج بیمار روانی و پیامدهای آن در قوانین عراق، کارشناسی ارشد، زهراء علی مهدی الاماره، جامعه المصطفی العالمیه، موسسه آموزش عالی علوم و معارف، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/5f17c99ecef520e433bb71ebc27c15d7/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#عوامل رافع مسولیت کیفری در قانون جدید مجازات افغانستان فقه جعغری و حنفی، کارشناسی ارشد، ذاکرحسین احمدی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، ۱۳۹۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c372d9468324273fa6e8db9d3da7ea33/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#ادله وعوامل رافع مسئولیت کیفری بیماران دوقطبی، کارشناسی ارشد، مریم بهاریه یزدی، دانشگاه آیت‌ الله حائری میبد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/0d19e66e50b642959a02cb1244852215/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#محدوده تأثیر بیماری روانی بر مسئولیت جنایی در فقه اسلامی و قانون عراق، دکتری تخصصی، عمار الجویبراوی، جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی فقه، مدرسه عالی فقه و اصول، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/60bdde5ced7351e81eff3a951a3eff36/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بیماری مجرم و تاثیرآن بر اجرای کیفر، کارشناسی ارشد، زینب وردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/833de10de918af6b1fbd7fd3b84f3e06/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#مطالعه تطبیقی خشونت روانی در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران و حقوق فرانسه، کارشناسی ارشد، وحید شمس‌الدینی دزدان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده حقوق و الهیات، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d0e44558144f0b7086e4edcfefa8bdb7/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#تأثیر اختلالات روانی برمسئولیت کیفری از دیدگاه فقه اهل بیت(ع) با تأکید بر عقب ماندگی ذهنی، دلیریوم، دمانس، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان پریشی، کارشناسی ارشد، سید محمدرضا حسینی،  جامعه المصطفی العالمیه، دانشکده حقوق و معارف اسلامی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9af322e418c6d2968db6846b45d1f9e6/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#تحولات قانون مجازات اسلامی در خصوص مسئولیت کیفری ناشی از اختلالات روانی، کارشناسی ارشد، بهاره مروجی، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شاهرود، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/fe945807cbdb1e20620243fb92d11022/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی اختلالات روانی در طلاق از دیدگاه فقه وحقوق، کارشناسی ارشد، رویا سعیدی مقدم، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، دانشکده حقوق و الهیات، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d8deaff9b18d63f24f3161654193ef48/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی تطبیقی مسقطات حضانت در مذاهب اسلامی، کارشناسی ارشد، رقیه افخمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/a353c6916bdec9b019a9e80f2c6be556/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی مسئولیت کیفری بیماران روانی در حقوق ایران و مصر، کارشناسی ارشد، احسان صادق زاده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندر انزلی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/e6e6473407471f8d0118637856330bbd/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#معیار و ملاکات تشخیص جنون در فقه امامیه و حقوق موضوعه، کارشناسی ارشد، مهرداد مهدوی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7d9d0d964fab84a7360e3767750734a4/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی ویژگی‌ها و شرایط عیوب روانی موجب فسخ نکاح در فقه و حقوق موضوعه ایران، کارشناسی ارشد، راضیه درزی رامندی، دانشکده اصول الدین، دانشکده اصول الدین مرکز قم، ۱۳۹۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c125ff7bff4ce24db361d823b42258c2/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی تطبیقی سلب حضانت در فقه اسلامی، کارشناسی ارشد، سیده‌سمانه موسوی مقدم، دانشگاه یزد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/63dfbdba0b98b4e7f5c2ec1e387c43f6/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]


===عربی===
==منابع==
{{منابع}}
 
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع