کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۶۳۹ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
==کتاب‌ها==
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>
===فارسی===
#خلاء‌های قانونی ضبط و مصادره اموال در حقوق جزای ایران، علی رزمان، نشر قانون یار، چاپ ۱، ۱۳۹۷ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/97/97411015.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#مصادره اموال اشخاص توسط دولت (در حقوق موضوعه ایران)، اسلام باباخانی، حامد خردرنجبر، فرهاد غلامی، نشر مدیر فلاح، چاپ ۱، ۱۳۹۴ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/94/94607044.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#حقوق مصادره (بررسی تطبیقی مصادره، ضبط و استرداد اموال مرتبط با جرم در حقوق ایران و انگلستان و اسناد بین‌المللی)، حمید  دلیر،نشر میزان، چاپ ۱، ۱۳۹۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/90/90325144.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#بررسی مصادره اموال در قوانین جزائی ایران و کنوانسیون‌های بین‌المللی، محمد حسینی، نشر سنجش و دانش، چاپ ۱، ۱۳۹۶ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/96/96501213.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#تحلیل و ارزیابی سیاست جنایی ایران در حوزه ضبط و مصادره اموال، فاطمه عامری‌سیاهویی، صادق صادقی، مهران صادقی، نشر مجد، چاپ ۱، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95617004.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#اعتراض ثالث به ضبط و مصادره اموال در رویه قضایی دادستانی کل کشور، حسین ذبحی، علیرضا مظلوم‌رهنی، نشر مجد، چاپ ۱، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95613194.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#دانشنامه اجرای احکام مدنی بر اساس قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب ۱۳۹۴ و سایر قوانین مرتبط توقیف اموال، علی مهاجری، نشر فکرسازان، چاپ ۱، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95c25501.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#حقوق مصادره، الهه مهریان، نشر شاپرک سرخ، چاپ ۱، ۱۳۹۶ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/96/96217235.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#توقیف اموال منقول و غیر منقول در حقوق ایران (با ملاحظه قانون اجرای احکام مدنی)، حسن اژدری، محمد مجتبی رودیجانی، نشر کتاب آوا، چاپ ۱، ۱۳۸۹ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/89/89531094.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#گزارش نشست اعتراض متضرر از تصمیم مرجع قضایی کیفری نسبت به معدوم کردن، ضبط کردن و یا استرداد اموال، علی‌اصغر آشوری، علی ترابی‌پور، نشر پژوهشگاه قوه قضاییه، چاپ ۱، ۱۴۰۰ش.  
#قوانین توقیف اموال و شورای حل اختلاف، محمد شعبانی، نشر دبیران قلم، چاپ ۱، ۱۳۹۰ش.


===عربی===
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
==مقاله‌ها==
===فارسی===
#بررسی جایگاه ملی کردن و مصادره اموال در حقوق ایران، فاطمه مسیح زاده، فصلنامه حقوق و مطالعات نوین، سال اول، شماره ۱، ۱۳۹۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/448218 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#بررسی جزایی ضبط و مصادره اموال در قانون مجازات اسلامی ایران، سینا نجفی، قانون یار، دوره سوم، شماره ۱۰، ۱۳۹۸ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/406501 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#مصادره اموال در حقوق ایران با تأکید بر رویه دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی، مظاهر خواجوند، عادل پوراسکندر، پژوهش ملل مهر، شماره ۲۲، ۱۳۹۶ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/373714 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#مصادره اموال بیگانگان در حقوق بین الملل، علی قاسمی، دیدگاه‌های حقوقی، شماره ۲۷، ۱۳۸۱ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/8296 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#ضبط اموال در حقوق کیفری ایران، ابوالحسن شاکری، بهروز قلی زاده، دیدگاه‌های حقوق قضایی، شماره ۸۷، ۱۳۹۸ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/415536 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#ضبط اموال و شرایط آن در قرارهای تأمین کیفری، عباس جعفری، دادرسی شماره ۵۳، ۱۳۸۴ش.


===عربی===
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>
==پایان‌نامه‌ها==
===فارسی===
#بررسی فقهی،حقوقی سازوکار نهادهای متولی ضبط و مصادره اموال، رضا محمدی، دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۹۶ش، کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8720ba6c4b010ef45e635887268d770f/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی فقهی و حقوقی مصادره اموال با تکیه بر آراء امام خمینی (ره)، حامد داودی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۴ش، کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c5f77ac7b4078e58bf3ab192c89eff4d/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#مبانی و آثار و شرایط مصادره اموال و برخورد آن با قاعده ی ید در حقوق ایران و فقه امامیه، فائزه محمودی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، ۱۳۹۸ش،  کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/b1be9bd4c63bd446b2c5289d358c1204/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی حقوقی ضبط و مصادره به عنوان سبب تملک اموال در فقه و حقوق مدنی ایران، زهرا جعفری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۹۷ش، کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/f1d364cf79b20214f9df26a7f7a72efc/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#سرپرستی و مصادره اموال در جمهوری اسلامی‌ایران، محمد وزین‌کریمیان، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۴ش، کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c5bdfccf1915c7e66eaa97fa0f173df9/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#مصادره اموال ناشی از جرم در حقوق کیفری ایران،  علی غلامپور افراسیاب، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شاهرود، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۴ش، کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c6d04684edecd1daa1c4f5b4c77d17b4/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
مفهوم و ماهیت مصادره اموال در قوانین جزایی ایران با تکیه بر فقه امامیه، حمیدرضا سبحانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشکده معارف اسلامی و حقوق، ۱۳۹۸ش، کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/94e868d0353ec91e76675ae204fece0a/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#کیفر مصادره در حقوق کیفری ایران و فقه امامیه، معصومه سلیمی، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۹۳ش، کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/70f286f363a3f182af086f37b099952f/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#ضبط، مصادره و رد مال حاصل از جرم، مجتبی نعمتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۹۰ش، کارشناسی ارشد. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/518914dd935c3c4492409db72f5a1779/search/f1dd4bd39f86bc74ffd86a81b2b518a0 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]


===عربی===
#مصادرة الأموال في الفقه الإسلامي، خليل محمد قنن، الجامعة الإسلامية (غزة)، 2003م، کارشناسی ارشد.


==سایر منابع==
 
#جنبش کارگری انقیاد یا مصادره، نادر کریمی جونی، نشر گزارش، شماره ۱۴۶، ۱۳۸۲ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/295332 متن را از اینجا بخوانید.]
==پانویس==
{{پانویس}}
 
==منابع==
{{منابع}}
 
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع