کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
 
(۶۴۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
==کتاب‌ها==
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>
===فارسی===
#خلاء‌های قانونی ضبط و مصادره اموال در حقوق جزای ایران، علی رزمان، نشر قانون یار، چاپ ۱، ۱۳۹۷ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/97/97411015.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#مصادره اموال اشخاص توسط دولت (در حقوق موضوعه ایران)، اسلام باباخانی، حامد خردرنجبر، فرهاد غلامی، نشر مدیر فلاح، چاپ ۱، ۱۳۹۴ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/94/94607044.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#حقوق مصادره (بررسی تطبیقی مصادره، ضبط و استرداد اموال مرتبط با جرم در حقوق ایران و انگلستان و اسناد بین‌المللی)، حمید  دلیر،نشر میزان، چاپ ۱، ۱۳۹۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/90/90325144.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#بررسی مصادره اموال در قوانین جزائی ایران و کنوانسیون‌های بین‌المللی، محمد حسینی، نشر سنجش و دانش، چاپ ۱، ۱۳۹۶ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/96/96501213.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#تحلیل و ارزیابی سیاست جنایی ایران در حوزه ضبط و مصادره اموال، فاطمه عامری‌سیاهویی، صادق صادقی، مهران صادقی، نشر مجد، چاپ ۱، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95617004.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#اعتراض ثالث به ضبط و مصادره اموال در رویه قضایی دادستانی کل کشور، حسین ذبحی، علیرضا مظلوم‌رهنی، نشر مجد، چاپ ۱، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95613194.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#دانشنامه اجرای احکام مدنی بر اساس قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب ۱۳۹۴ و سایر قوانین مرتبط توقیف اموال، علی مهاجری، نشر فکرسازان، چاپ ۱، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95c25501.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#حقوق مصادره، الهه مهریان، نشر شاپرک سرخ، چاپ ۱، ۱۳۹۶ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/96/96217235.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#توقیف اموال منقول و غیر منقول در حقوق ایران (با ملاحظه قانون اجرای احکام مدنی)، حسن اژدری، محمد مجتبی رودیجانی، نشر کتاب آوا، چاپ ۱، ۱۳۸۹ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/89/89531094.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#گزارش نشست اعتراض متضرر از تصمیم مرجع قضایی کیفری نسبت به معدوم کردن، ضبط کردن و یا استرداد اموال، علی‌اصغر آشوری، علی ترابی‌پور، نشر پژوهشگاه قوه قضاییه، چاپ ۱، ۱۴۰۰ش.  
#قوانین توقیف اموال و شورای حل اختلاف، محمد شعبانی، نشر دبیران قلم، چاپ ۱، ۱۳۹۰ش.


===عربی===
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است.  او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
==مقاله‌ها==
===فارسی===


===عربی===
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>
==پایان‌نامه‌ها==
 
===فارسی===
 
===عربی===
 
==سایر منابع==
==پانویس==
{{پانویس}}
 
==منابع==
{{منابع}}
 
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع