کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
(←‏فارسی: ابرابزار)
 
(۳۸۳ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[شورش]]
خمس در زمان غیبت   


== کتاب‌ها ==
'''خمس در زمان غیبت''' از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. مال حاصل از خمس در یک تقسیم کلی به سهم سادات و سهم امام تقسیم می گردد که در خصوص آن در زمان غیبت امام معصوم دیدگاه های مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. پرداخت مستقیم به مستحقان، پرداخت با صلاحدید مجتهد، پرداخت به مجتهد جامع الشرایط و پرداخت به ولی فقیه از جمله اقوالی است که در خصوص سهم سادات مطرح شده است. در خصوص سهم امام نیز نظراتی همانند حلیت برای شیعیان، ساقط شدن پرداخت سهم سادات، وجوب حفظ آن تا ظهور امام، پرداخت بعنوان صدقه و وجوب پرداخت به ولی فقیه از جمله دیدگاه های مطرح شده در خصوص سهم امام در زمان غیبت است. در مقاله پیش رو به طور خلاصه به خمس و جایگاه آن در عصر غیبت پرداخته شده است.  
=== فارسی ===
==جایگاه مساله در فقه معاصر==
# بغی و تمرد از ولایت فقیه در فقه امامیه، علی صفری، تهران، نشر سنجش و دانش، ۱۳۹۸ش.
# خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت، قاسم میرزایی، قم، نشر رهپویان اندیشه، ۱۳۹۶ش. [https://ketab.ir/book/71361677-5eb5-4b7e-ad59-67a6144e78ef فهرست مطالب کتاب]
# بغی و تمرد در حکومت اسلامی، مهدی پورحسین، تهران، نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۱ش.
# بررسی فقهی خروج از حاکمیت دینی، صادق فرازی، قم، نشر زمزم هدایت، ۱۳۸۵ش. [https://ketab.ir/book/7d894f41-04e5-4a63-90e4-4c08e74522c1 فهرست مطالب کتاب]


=== عربی ===
با غیبت امام دوازدهم شیعیان از سال 329 ه.ق تا کنون مسائل مرتبط با امامت مانند نظام مالی و وجوهات شرعی که در زمان حضور به امام پرداخت میشود، محل بحث و گفتگو فقیهان و صاحب‌‌نظران قرار گرفته است.از نظرگاه فقه معاصر اهمیت مساله در این است که وظیفه افراد جامعه نسبت به فریضه خمس چگونه است و همچنین در نگاه کلان، نظام مالی جامعه اسلامی چگونه ترسیم شده و وجوهات شرعی نظیر خمس با ساختارهای جدید مالی مانند مالیات بر درآمد چه مناسباتی برقرار می کنند. 
# التمرد مخاطره و علاجه، علی محمد سلمان محیمید آل عسکر العبیدی، بی‌جا، بی‌تا. [https://ebook.univeyes.com/57210 کتاب را اینجا ببینید]
==مفهوم شناسی ==
به لحاظ مفهومی منظور از خمس یک پنجم درآمد و منظور از زمان غیبت دوران غیبت امام معصوم است.خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. (ر.ک انفال / ۴۱ و وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۹، کتاب الخمس)
===غیبت صغری===
پس از  شهادت امام حسن عسگری در سال..، امام دوازدهم به مدت 260 ه.ق سال در میان مردم حضور داشت و پس از آن از سال تا سال غیبت نمود مردم به طور مستقیم به ایشان دسترسی نداشتند. در این وهله ارتباط امام با مردم از طریق نواب خاص ایشان صورت می گرفت. این دوره در مقایسه به دوران غیبت کبری کوتاه تر است و از همین رو غیبت صغری نام گرفته است.
===غیبت کبری===
پس از رحلت چهارمین نائب خاص امام دوازدهم(پاورقی) در سال 329 ه.ق دوران غیبت کبری آغاز گردیده و تا دوران کنونی ادامه یافت.() در دوران غیبت کبری مردم به طور مستقیم به امام دسترسی ندارند و همچنین نائبان خاصی از سوی ایسان معرفی نگردیده است بلکه فقها به عنوان نائب عام از سوی امام معرفی شده اند(). در دوران غیبت کبری اموری مانند خمس،وجوهات شرعی، اقامه حدود قضایی و جهاد که از نگاه فقهی مرتبط با منصب امامت است مورد بحث و بررسی فقها و صاحبنطران قرار گرفته است.  
===خمس===
خمس در زبان عربی به معنای یک پنجم هر چیز و در اصطلاح فقهی به یک پنجم درآمد حاصل از کسب اطلاق می شود که باید به مستحقین آن پرداخت گردد.()


== مقاله‌ها ==
==سهام==
=== فارسی ===
مال حاصل از فریضه خمس بر اساس آیه ۴۱ سوره انفال و تفسیر آن، به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسم کلی شامل سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.
# استراتژی بازدارندگی از منظر فقه سیاسی، علیرضا احمدی، افق‌های نو در فقه سیاسی، شماره ۹، ۱۴۰۰ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1825138/استراتژی-بازدارندگی-از-منظر-فقه-سیاسی مقاله را اینجا ببینید]
===سهم سادات===
# موانع اجرای حکم فقهی شورش و بغی در عصر حاضر، محمد شهریاری شاد، فصلنامه فرهنگ پژوهش، دوره ۱۳، شماره ۴۳، ۱۳۹۹ش. [http://fpq.bou.ac.ir/article_72088_a632f312fb31a3fb2e33b35595a65af1.pdf مقاله را اینجا ببینید]
از میان دو سهم خمس، مالکیت سهم سادات چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت به سادات نیازمند شیعه اختصاص دارد. با این وجود در خصوص مصارف سهم سادات در زمان غیبت اقوال مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. برخی مانند کاشف‌الغطا بر آنند که سهم سادات را می‌توان در زمان غیبت به طور مستقیم به مستحقین آن پرداخت نمود.(کشف الغطا ج۴. ص۲۱۵ و بحوث فقهیه هامه ناصر مکارم شیرازی ج۱ ص۱۳۱٫۱۳۲)، برخی دیگر مانند سید محسن حکیم برآندد که به اقتضای قاعده احتیاط، اذن مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت سهم سادات لازم است. (شرح عروه ج ۹ ص۵۸۶)  همچنین امام خمینی و برخی شاگردان ایشان برآنند که سهم سادات همانند سهم امام از منابع مالی حکومت اسلامی است و صرف آن باید با صلاحدید ولی فقیه انجام پذیرد. (تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج۱‌، ص: ۳۶۶. و منتظری کتاب الخمس ص۳۴۴)
# مفهوم شورش و شورشی و چگونگی رو در رویی دولت اسلامی با شورشیان از منظر فقه، علی‌اکبر کلانتری، فصلنامه حکومت اسلامی، شماره ۸۷، ۱۳۹۷ش. [http://mag.rcipt.ir/article_89961_7c790bfcc5ea03a1e3503b905652ec05.pdf مقاله را اینجا ببینید]
===سهم امام===
# مطالعه تطبیقی جرم شورش در فقه امامیه، حقوق فرانسه و انگلستان، عبدالرضا اصغری و علیرضا زاهدی اصل، فصلنامه گفتمان حقوقی، شماره ۳۳، ۱۳۹۷ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1466483/مطالعه-تطبیقی-جرم-شورش-در-فقه-امامیه-حقوق-فرانسه-و-انگلستانمقاله را اینجا ببینید]
در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت دیدگاه های متفاوتی از سوی فقها مطرح شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(بحرانی حدائق/ج۱۲/ ۴۴۸)، وصیت به حفظ آن به‌طور نسل به نسل تا ظهور امام(المقنعة، للشيخ المفيد، ص۲۸۵) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(نجفی،جواهر ج۱۶ ص: ۱۷۷.) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از نقد آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن را در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است. (موسوعة الإمام الخوئي، ج۲۵‌، ص: ۳۳۰)
# بررسی جرم بغی در فقه امامیه و حقوق ایران، اسمعیل رحیمی‌نژاد و محدثه صفرخانی، فصلنامه حقوق اسلامی، دوره ۱۱، شماره ۴۰، ۱۳۹۳ش. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_13665_e9441f387895b89a40119b4301070f70.pdf مقاله را اینجا ببینید]
همچنین سید محمد بحرالعلوم از فقهای معاصر بر آن است که در زمان غیبت امام، ولی فقیه نسبت به سهم امام بر دیگران اولویت دارد. ()
# تحلیل جرم بغی در سیره علوی و قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، فریدون جعفری، مسعود قهرمانی، فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه، دوره ۲، شماره ۸، ۱۳۹۳ش. [https://nab.basu.ac.ir/article_1025_32e717ba04196a1a2e7900300c2ddf8f.pdf مقاله را اینجا ببینید]
==خمس و حکومت ==
# شورش و قیام علیه حکومت‌ها از نگاه اسلام و مسیحیت، صالح حسن‌زاده، فصلنامه پژوهش‌های راهبردی سیاست، دوره ۱، شماره ۳، ۱۳۹۱ش. [https://qpss.atu.ac.ir/article_2318_79da79b352142d45a9ab392bd21e4fcb.pdf مقاله را اینجا ببینید]
امام خمینی و جمعی از فقهای معاصر برآنند است که خمس ملک شخص امام نیست بلکه وجه الاماره و مربوط به منصب امام است و در زمان غیبت به ولی فقیه اختصاص دارد. همچنین از این حیث فرقی میان سهم سادات و سهم امام وجود ندارد. از جمله دلائل ایشان بر این مطلب آن است که خمس بر تمام درآمد جامعه اسلامی قرار داده شده و وجوب آن به رفع نیاز از سادات مقید نگردیده است؛ در حالی که اگر غرض از جعل خمس رفع نیاز سادات بود، خمس درآمد یک بازار از بازارهای مسلمین کافی بود. بنابراین خمس از منابع حکومت اسلامی و برای پاسخگویی به مخارج حکومت است و رفع نیاز از سادات نیز یکی از وظایف حاکم اسلامی است. (کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴ و۶۵۳) این دیدگاه از سوی برخی دیگر از فقها مانند شهید صدر، سید محمود شاهرودی، محمد مومن و حسینعلی منتظری طرح گردیده است..
# مروری بر مبانی نامشروع بودن خروج از حاکمیت نظام اسلامی، صادق فرازی، مجله حصون، شماره ۶، ۱۳۸۴ش. [https://hawzah.net/fa/Magazine/View/5415/5421/50705/مروری-بر-مبانی-نامشروع-بودن-خروج-از-حاکمیت-نظام-اسلامی مقاله را اینجا ببینید]
 
=== عربی ===
== پایان‌نامه‌ها ==
=== فارسی ===
# حکم حفظ کشورهای اسلامی در حالت تزاحم با اطاعت از حاکم، احمد شفیعی‌نیا، پایان‌نامه دکتری، جامعة المصطفی العالمیة، ۱۴۰۱ش.
# احکام شرعی و آثار حقوقی تمرد در برابر حکومت در فقه امامیه و حقوق اساسی ایران، شقایق ماککی، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۱۴۰۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/6227c06a2b38f1f9a2590b2e34cc9ecb چکیده پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# قیام علیه حکومت جائر از منظر فقه اهل بیت (ع) و حنبلی، علی واعظی، پایان‌نامه دکتری، جامعة المصطفی العالمیة، ۱۴۰۰ش.
# راهبردها و راهکارهای دولت اسلامی در مواجهه با شورش سیاسی در عصر حاضر، محمد شهریاری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تاریخ و مطالعات سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d757641a3b947dc74448a8155658eda4 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# جرائم علیه مأمورین دولت در فقه و حقوق ایران و افغانستان، حامد حسنی، مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس، جامعة المصطفی العالمیة، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/91d303ec3a10e9ecfcd77169767d7131 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# مطالعه دیدگاه‌های مذاهب چهارگانه اهل سنت در رابطه با حق مخالفت علیه حاکم، ساسان زمانی دادانه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ۱۳۹۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9b364e36aa563b6bd6a8077ffa56c818 چکیده پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# بررسی حکم فقهی مخالفت با حاکم اسلامی، محمدامین حدادی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/41460f312fe0e887521da620259afa8f چکیده پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# مقاومت در برابر مأمور دولتی حین انجام وظیفه از دیدگاه فقه اهل‌بیت (علیهم السلام)، فقه حنفی و حقوق افغانستان، شمس الدین انصاری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، جامعة المصطفی العالمیة، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9b716b280885621973e1020f2a2a608b پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# بررسی فقهی نقش حکومت اسلامی در مواجهه با تهدیدات امنیتی، محمدحسین علیپور، پایان‌نامه دکتری، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/634e091fc54247de50dc7be7878b3fc3 چکیده پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# بررسی تطبیقی فقهی محاربه و افساد فی‌الارض با بغی و شورش از دیدگاه فریقین (مذاهب خمسه)، منصور رضوانی، پایان‌نامه دکتری، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۳۹۳ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/fac0340df15301502b8603c93f8129b1 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# قیام علیه حاکم جور در فقه امامیه و اهل سنت با لحاظ فتاوای اهل سنت در جریان بیداری اسلامی، فاطمه ابراهیمی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۳۹۳ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/bf0de0f9e3883543d8b3bc30c8518fdb پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# حقوق مخالفان داخلی حکومت در فقه و حقوق، مائده چراغی گیلانی، دانشکده حقوق و الهیات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، ۱۳۹۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/bdf7d27851934579299b0aaed64e0dd0 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# بررسی فقهی- قانونی جرم قیام مسلحانه علیه حکومت اسلامی، محمدعلی موحدی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، ۱۳۸۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/850473efa47dfa61429638985392373e پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# تمرد نسبت به مأمورین دولتی در حقوق کیفری ایران، مریم امینی‌نیک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، ۱۳۸۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d492e20c7cf77daf7068c39990c8211b پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# تمرد در حقوق کیفری ایران، محمدحسین محسنی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، ۱۳۸۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/fd9de502760002badc8e8331cb62379e پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# قیام در مقابل حکومت ظلم (انقلاب) از دیدگاه اسلام، محمدرضا حاتمی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم سیاسی و معارف اسلامی، ۱۳۷۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/191cd46080221b9cfa6aaf3f4639346f پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# تمرد در حقوق کیفری ایران، محمد میرزائی فدافنی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/2f2e308bdc83acd2202adeacd9c23388 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# تمرد نسبت به مأمورین دولتی در حقوق کیفری ایران، محمدحسین غلامی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و معارف اسلامی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، ۱۳۶۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/cc8c3f83f1a76c621a4648be068bc549 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
 
=== عربی ===
 
== منابع دیگر ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۱۴

خمس در زمان غیبت

خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. مال حاصل از خمس در یک تقسیم کلی به سهم سادات و سهم امام تقسیم می گردد که در خصوص آن در زمان غیبت امام معصوم دیدگاه های مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. پرداخت مستقیم به مستحقان، پرداخت با صلاحدید مجتهد، پرداخت به مجتهد جامع الشرایط و پرداخت به ولی فقیه از جمله اقوالی است که در خصوص سهم سادات مطرح شده است. در خصوص سهم امام نیز نظراتی همانند حلیت برای شیعیان، ساقط شدن پرداخت سهم سادات، وجوب حفظ آن تا ظهور امام، پرداخت بعنوان صدقه و وجوب پرداخت به ولی فقیه از جمله دیدگاه های مطرح شده در خصوص سهم امام در زمان غیبت است. در مقاله پیش رو به طور خلاصه به خمس و جایگاه آن در عصر غیبت پرداخته شده است.

جایگاه مساله در فقه معاصر

با غیبت امام دوازدهم شیعیان از سال 329 ه.ق تا کنون مسائل مرتبط با امامت مانند نظام مالی و وجوهات شرعی که در زمان حضور به امام پرداخت میشود، محل بحث و گفتگو فقیهان و صاحب‌‌نظران قرار گرفته است.از نظرگاه فقه معاصر اهمیت مساله در این است که وظیفه افراد جامعه نسبت به فریضه خمس چگونه است و همچنین در نگاه کلان، نظام مالی جامعه اسلامی چگونه ترسیم شده و وجوهات شرعی نظیر خمس با ساختارهای جدید مالی مانند مالیات بر درآمد چه مناسباتی برقرار می کنند.

مفهوم شناسی

به لحاظ مفهومی منظور از خمس یک پنجم درآمد و منظور از زمان غیبت دوران غیبت امام معصوم است.خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. (ر.ک انفال / ۴۱ و وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۹، کتاب الخمس)

غیبت صغری

پس از شهادت امام حسن عسگری در سال..، امام دوازدهم به مدت 260 ه.ق سال در میان مردم حضور داشت و پس از آن از سال تا سال غیبت نمود مردم به طور مستقیم به ایشان دسترسی نداشتند. در این وهله ارتباط امام با مردم از طریق نواب خاص ایشان صورت می گرفت. این دوره در مقایسه به دوران غیبت کبری کوتاه تر است و از همین رو غیبت صغری نام گرفته است.

غیبت کبری

پس از رحلت چهارمین نائب خاص امام دوازدهم(پاورقی) در سال 329 ه.ق دوران غیبت کبری آغاز گردیده و تا دوران کنونی ادامه یافت.() در دوران غیبت کبری مردم به طور مستقیم به امام دسترسی ندارند و همچنین نائبان خاصی از سوی ایسان معرفی نگردیده است بلکه فقها به عنوان نائب عام از سوی امام معرفی شده اند(). در دوران غیبت کبری اموری مانند خمس،وجوهات شرعی، اقامه حدود قضایی و جهاد که از نگاه فقهی مرتبط با منصب امامت است مورد بحث و بررسی فقها و صاحبنطران قرار گرفته است.

خمس

خمس در زبان عربی به معنای یک پنجم هر چیز و در اصطلاح فقهی به یک پنجم درآمد حاصل از کسب اطلاق می شود که باید به مستحقین آن پرداخت گردد.()

سهام

مال حاصل از فریضه خمس بر اساس آیه ۴۱ سوره انفال و تفسیر آن، به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسم کلی شامل سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.

سهم سادات

از میان دو سهم خمس، مالکیت سهم سادات چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت به سادات نیازمند شیعه اختصاص دارد. با این وجود در خصوص مصارف سهم سادات در زمان غیبت اقوال مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. برخی مانند کاشف‌الغطا بر آنند که سهم سادات را می‌توان در زمان غیبت به طور مستقیم به مستحقین آن پرداخت نمود.(کشف الغطا ج۴. ص۲۱۵ و بحوث فقهیه هامه ناصر مکارم شیرازی ج۱ ص۱۳۱٫۱۳۲)، برخی دیگر مانند سید محسن حکیم برآندد که به اقتضای قاعده احتیاط، اذن مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت سهم سادات لازم است. (شرح عروه ج ۹ ص۵۸۶) همچنین امام خمینی و برخی شاگردان ایشان برآنند که سهم سادات همانند سهم امام از منابع مالی حکومت اسلامی است و صرف آن باید با صلاحدید ولی فقیه انجام پذیرد. (تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج۱‌، ص: ۳۶۶. و منتظری کتاب الخمس ص۳۴۴)

سهم امام

در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت دیدگاه های متفاوتی از سوی فقها مطرح شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(بحرانی حدائق/ج۱۲/ ۴۴۸)، وصیت به حفظ آن به‌طور نسل به نسل تا ظهور امام(المقنعة، للشيخ المفيد، ص۲۸۵) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(نجفی،جواهر ج۱۶ ص: ۱۷۷.) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از نقد آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن را در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است. (موسوعة الإمام الخوئي، ج۲۵‌، ص: ۳۳۰) همچنین سید محمد بحرالعلوم از فقهای معاصر بر آن است که در زمان غیبت امام، ولی فقیه نسبت به سهم امام بر دیگران اولویت دارد. ()

خمس و حکومت

امام خمینی و جمعی از فقهای معاصر برآنند است که خمس ملک شخص امام نیست بلکه وجه الاماره و مربوط به منصب امام است و در زمان غیبت به ولی فقیه اختصاص دارد. همچنین از این حیث فرقی میان سهم سادات و سهم امام وجود ندارد. از جمله دلائل ایشان بر این مطلب آن است که خمس بر تمام درآمد جامعه اسلامی قرار داده شده و وجوب آن به رفع نیاز از سادات مقید نگردیده است؛ در حالی که اگر غرض از جعل خمس رفع نیاز سادات بود، خمس درآمد یک بازار از بازارهای مسلمین کافی بود. بنابراین خمس از منابع حکومت اسلامی و برای پاسخگویی به مخارج حکومت است و رفع نیاز از سادات نیز یکی از وظایف حاکم اسلامی است. (کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴ و۶۵۳) این دیدگاه از سوی برخی دیگر از فقها مانند شهید صدر، سید محمود شاهرودی، محمد مومن و حسینعلی منتظری طرح گردیده است..