کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
 
(۴۷۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
ژلاتین
خمس در زمان غیبت   


== کتاب‌ها ==
'''خمس در زمان غیبت''' از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. مال حاصل از خمس در یک تقسیم کلی به سهم سادات و سهم امام تقسیم می گردد که در خصوص آن در زمان غیبت امام معصوم دیدگاه های مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. پرداخت مستقیم به مستحقان، پرداخت با صلاحدید مجتهد، پرداخت به مجتهد جامع الشرایط و پرداخت به ولی فقیه از جمله اقوالی است که در خصوص سهم سادات مطرح شده است. در خصوص سهم امام نیز نظراتی همانند حلیت برای شیعیان، ساقط شدن پرداخت سهم سادات، وجوب حفظ آن تا ظهور امام، پرداخت بعنوان صدقه و وجوب پرداخت به ولی فقیه از جمله دیدگاه های مطرح شده در خصوص سهم امام در زمان غیبت است. در مقاله پیش رو به طور خلاصه به خمس و جایگاه آن در عصر غیبت پرداخته شده است. 
=== فارسی ===
==جایگاه مساله در فقه معاصر==
#تولید مواد غذایی حلال (فصل ۱۱)، میان ریاض و محمد چودری، ترجمه بهروز جنت و نفیسه صادقی و صبا حنیفی، تهران، نشر مرکز ملی تحقیقات حلال، 1400ش.[http://www.halalpress.ir/upload/Books/Halal_food_production.pdf ترجمه دیگر کتاب را اینجا ببینید]


=== عربی ===
با غیبت امام دوازدهم شیعیان از سال 329 ه.ق تا کنون مسائل مرتبط با امامت مانند نظام مالی و وجوهات شرعی که در زمان حضور به امام پرداخت میشود، محل بحث و گفتگو فقیهان و صاحب‌‌نظران قرار گرفته است.از نظرگاه فقه معاصر اهمیت مساله در این است که وظیفه افراد جامعه نسبت به فریضه خمس چگونه است و همچنین در نگاه کلان، نظام مالی جامعه اسلامی چگونه ترسیم شده و وجوهات شرعی نظیر خمس با ساختارهای جدید مالی مانند مالیات بر درآمد چه مناسباتی برقرار می کنند. 
# المواد المحرمة و النجسة فی الغذاء و الدواء بین النظریة و التطبیق، نزیه حماد، دمشق، نشر دارالقلم، ۲۰۱۴م. [https://ia904500.us.archive.org/11/items/fiqh04001/fiqh04519.pdf کتاب را اینجا ببینید]
==مفهوم شناسی ==
# انقلاب العین و تطبیقاته فی الاحکام الشرعیة، عبدالکریم عثمان، پاکستان، نشر جامعة الاسلامیة، ۲۰۱۶م.
به لحاظ مفهومی منظور از خمس یک پنجم درآمد و منظور از زمان غیبت دوران غیبت امام معصوم است.خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. (ر.ک انفال / ۴۱ و وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۹، کتاب الخمس)
===غیبت صغری===
پس از  شهادت امام حسن عسگری در سال..، امام دوازدهم به مدت 260 ه.ق سال در میان مردم حضور داشت و پس از آن از سال تا سال غیبت نمود مردم به طور مستقیم به ایشان دسترسی نداشتند. در این وهله ارتباط امام با مردم از طریق نواب خاص ایشان صورت می گرفت. این دوره در مقایسه به دوران غیبت کبری کوتاه تر است و از همین رو غیبت صغری نام گرفته است.
===غیبت کبری===
پس از رحلت چهارمین نائب خاص امام دوازدهم(پاورقی) در سال 329 ه.ق دوران غیبت کبری آغاز گردیده و تا دوران کنونی ادامه یافت.() در دوران غیبت کبری مردم به طور مستقیم به امام دسترسی ندارند و همچنین نائبان خاصی از سوی ایسان معرفی نگردیده است بلکه فقها به عنوان نائب عام از سوی امام معرفی شده اند(). در دوران غیبت کبری اموری مانند خمس،وجوهات شرعی، اقامه حدود قضایی و جهاد که از نگاه فقهی مرتبط با منصب امامت است مورد بحث و بررسی فقها و صاحبنطران قرار گرفته است.  
===خمس===
خمس در زبان عربی به معنای یک پنجم هر چیز و در اصطلاح فقهی به یک پنجم درآمد حاصل از کسب اطلاق می شود که باید به مستحقین آن پرداخت گردد.()


== مقاله‌ها ==
==سهام==
=== فارسی ===
مال حاصل از فریضه خمس بر اساس آیه ۴۱ سوره انفال و تفسیر آن، به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسم کلی شامل سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.
# بررسی تنوع روش‌های موجود برای تشخیص حلیت در فرآورده‌های ژلاتینی، مریم قبادی دانا و نرگس کمندی و مهرداد قوامی و امیرمحمد مرتضویان، دوفصلنامه پژوهشنامه حلال، دوره ۴، شماره ۳، ۱۴۰۰ش. [http://jh-per.halal.ac.ir/article_142950_0cce486e1b5d4ff4a80e3b723dffe075.pdf مقاله را اینجا ببینید]
===سهم سادات===
# ردیابی تیلاپیا، سالمون، کوسه و میگو در کپسول‌ها و مکمل‌های حاوی ژلاتین به روش PCR، وحیده هدایتی و عطیه خسروی و لیلی خاقانی و زهرا نقیب‌زاده و علیرضا هدایتی و فرزانه فرخی، دوفصلنامه پژوهشنامه حلال، دوره ۳، شماره ۲، ۱۳۹۹ش. [http://jh-per.halal.ac.ir/article_121917_d5235ccfad872a421c973400349ac82f.pdf مقاله را اینجا ببینید]
از میان دو سهم خمس، مالکیت سهم سادات چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت به سادات نیازمند شیعه اختصاص دارد. با این وجود در خصوص مصارف سهم سادات در زمان غیبت اقوال مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. برخی مانند کاشف‌الغطا بر آنند که سهم سادات را می‌توان در زمان غیبت به طور مستقیم به مستحقین آن پرداخت نمود.(کشف الغطا ج۴. ص۲۱۵ و بحوث فقهیه هامه ناصر مکارم شیرازی ج۱ ص۱۳۱٫۱۳۲برخی دیگر مانند سید محسن حکیم برآندد که به اقتضای قاعده احتیاط، اذن مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت سهم سادات لازم است. (شرح عروه ج ۹ ص۵۸۶) همچنین امام خمینی و برخی شاگردان ایشان برآنند که سهم سادات همانند سهم امام از منابع مالی حکومت اسلامی است و صرف آن باید با صلاحدید ولی فقیه انجام پذیرد. (تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج۱‌، ص: ۳۶۶. و منتظری کتاب الخمس ص۳۴۴)
# بررسی فقهی استحاله، رضا صادقی و حامد صادقی و نفیسه صادقی، دوفصلنامه پژوهشنامه حلال، دوره ۲، شماره ۱، ۱۳۹۸ش. [http://jh-per.halal.ac.ir/article_93081_9741f2b57aa92b69dbba2b21d9794231.pdf مقاله را اینجا ببینید]
===سهم امام===
# بررسی تولید کلاژن حلال برای محصولات کاشتنی داخل بدن، سید روح‌الله قدسی و زهرا نمازی و امید قادرزاده و زهرا فرجی، دوفصلنامه پژوهشنامه حلال، دوره ۲، شماره ۱، ۱۳۹۸ش. [http://jh-per.halal.ac.ir/article_87954_842325b144f29d07aa18ce898383a9db.pdf مقاله را اینجا ببینید]
در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت دیدگاه های متفاوتی از سوی فقها مطرح شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(بحرانی حدائق/ج۱۲/ ۴۴۸)، وصیت به حفظ آن به‌طور نسل به نسل تا ظهور امام(المقنعة، للشيخ المفيد، ص۲۸۵) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(نجفی،جواهر ج۱۶ ص: ۱۷۷.) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از نقد آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن را در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است. (موسوعة الإمام الخوئي، ج۲۵‌، ص: ۳۳۰)
# ارزیابی حلیت و ایمنی ژلاتین مورد استفاده در فرآورده‌های غذایی، زهرا اسفندیاری و ندا قسامی و فرزانه اوحدی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/909331/ چکیده مقاله را اینجا ببینید]
همچنین سید محمد بحرالعلوم از فقهای معاصر بر آن است که در زمان غیبت امام، ولی فقیه نسبت به سهم امام بر دیگران اولویت دارد. ()
 
==خمس و حکومت ==
=== عربی ===
امام خمینی و جمعی از فقهای معاصر برآنند است که خمس ملک شخص امام نیست بلکه وجه الاماره و مربوط به منصب امام است و در زمان غیبت به ولی فقیه اختصاص دارد. همچنین از این حیث فرقی میان سهم سادات و سهم امام وجود ندارد. از جمله دلائل ایشان بر این مطلب آن است که خمس بر تمام درآمد جامعه اسلامی قرار داده شده و وجوب آن به رفع نیاز از سادات مقید نگردیده است؛ در حالی که اگر غرض از جعل خمس رفع نیاز سادات بود، خمس درآمد یک بازار از بازارهای مسلمین کافی بود. بنابراین خمس از منابع حکومت اسلامی و برای پاسخگویی به مخارج حکومت است و رفع نیاز از سادات نیز یکی از وظایف حاکم اسلامی است. (کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴ و۶۵۳) این دیدگاه از سوی برخی دیگر از فقها مانند شهید صدر، سید محمود شاهرودی، محمد مومن و حسینعلی منتظری طرح گردیده است..
# التداوی باجزاء الخنزیر دراسة فقهیة، حسان بن جاسم الهایس، مجلة البحوث الفقهیة و القانونیة، العدد ۳۷، مصر، ۲۰۲۲م. [https://jlr.journals.ekb.eg/article_231113_0b3ba5d2096532dc93a2d66238b4ae9e.pdf مقاله را اینجا ببینید]
# حقیقة استخدام الجیلاتین محرم المصدر کمادة مضافة للأغذیة من منظور شرعی، عائدة قادر غانم و جمیلة عبدالقادر الرفاعی و منذر طه الصدر و هانی منصور المزیدی، مجلة جامعة الاسلامیة للدراسات الشرعیة و القانونیة، مجلد ۲۸، عدد ۳، فلسطین، ۲۰۲۰م. [https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJSLS/article/view/6070/3208 مقاله را اینجا ببینید]
# الجیلاتین – مصادره – استخداماته موقف الفقه الاسلامی منه دراسة علمیة فقهیة، درویش مرسی عبدالمعطی محمد، مجلة کلیة الدراسات الإسلامیة و العربیة للبنات بدمنهور، مجلد ۵، شماره ۱، مصر، ۲۰۲۰م. [https://journals.ekb.eg/article_109925_23d565b985ec2a12cbf36ab8ec242ef4.pdf مقاله را اینجا ببینید]
# حکم بیع المواد الغذائیة آلتی تحتوی علی نجاسات، ذیاب فرج المری، الفرائد فی البحوث الاسلامیة و العربیة، المجلد ۳۸، العدد ۱، مصر، ۲۰۲۰م. [https://bfsa.journals.ekb.eg/article_108856_b6adacaad32cc937620ec84768d4faa6.pdf مقاله را اینجا ببینید]
# مسائل من الفقه المعاصر ومقتضی الاستصحاب فیها (المطلب الاول الشک فی استحالة الجیلاتین الحیوانی)، صلاح نصر حسن، مجلة وزارة التربیة، العدد ۵۵، نجف اشرف، ۲۰۱۹م. [https://www.iasj.net/iasj/download/e45e0148bb65eaad مقاله را اینجا ببینید]
# ما حکم استعمال الجیلاتین؟، مریم العیسی، پایگاه اطلاع‌رسانی شمس، ۲۰۱۹م. [https://shms.sa/authoring/111742-ما-حكم-استعمال-الجيلاتين/view مقاله را اینجا ببینید]
# الجیلاتین و وقوع الاستحالة: دراسة من منظور کیمیائی تصنیعی و من منظور فقهی تاصیلی، عبدالکریم عثمان، مجلة الاضواء، دوره ۳۳، شماره ۵۰، پاکستان، ۲۰۱۸م. [http://journal.aladwajournal.com/index.php/aladwa/article/view/391/299 مقاله را اینجا ببینید]
# استخدام الاعیان النجسة و استحالتها فی التصنیع الغذائی، باحمد بن محمد رفیسی، المجلة العلمیة للمجلس الأوروبی للإفتاء و البحوث، العدد ۲۱، ۲۰۱۵م. [https://fliphtml5.com/wwkz/ytlu/basic/151-200 مقاله را اینجا ببینید]
# اثر الاستحاله و الاستهلاک و التسمیه فی الاطعمة و الاشربة (حکم الجیلاتین المستخرج من الخنزیرعلی محی‌الدین القره داغی، مجلة العلمیة للمجلس الاروبی للافتاء و البحوث، العدد ۲۱، ۲۰۱۵م. [https://www.e-cfr.org/blog/2017/07/12/العدد-الواحد-والعشرون/ مقاله را اینجا ببینید]
# استهلاک الاعیان النجسة و استحالتها فی التصنیع الغذائی (انموذجان للدراسة الانفحة و الجیلاتین)، باحمد بن محمد رفیس، مجلة العلمیة للمجلس الاروبی للافتاء و البحوث، العدد ۲۱، ۲۰۱۵م. [https://www.e-cfr.org/blog/2017/07/12/العدد-الواحد-والعشرون/ مقاله را اینجا ببینید]
# استحالة النجاسات و علاقة أحکامها باستعمال المحرم و النجس فی الغذاء و الدواء، محمد الهواری، المجلة العلمیة للمجلس الأوروبی للإفتاء و البحوث، العدد ۱، ۲۰۰۲م. [https://www.e-cfr.org/blog/2017/05/18/العدد-الأول-المجلة-العلمية/ مقاله را اینجا ببینید]
# استخدام الجیلاتین الخنزیری فی الغذاء و الدواء، عبدالفتاح محمود إدریس، مجلة البحوث الفقهیة المعاصرة، المجلد ۸، العدد ۳۱، عربستان، ۱۹۹۶م. [https://ebook.univeyes.com/61718/pdf-استخدام-الجيلاتين-الخنزيري-في-الغذاء-ÙˆØ§Ù„Ø مقاله را اینجا ببینید]
# الجیلاتین، وفیق أمین عبدالله الشرقاوی، ندوة رؤیة إسلامیة لبعض المشاکل الصحیة، الکویت، ۱۹۹۵م.
 
== پایان‌نامه‌ها ==
=== عربی ===
# الاستحالة و أثرها فی تطهیر الاعیان النجسة مواد التنظیف و التجمیل أنموذجا، مرز قلال فتیحة، مبارکی رفیدة، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، کلیة العلوم الإنسانیة و الاجتماعیة، جامعة محمد بوضیاف، الجزایر، ۲۰۲۱م. [http://dspace.univ-msila.dz:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/27132/الاستحالة%20وأثرها%20في%20تطهير%20الأعيا٠پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# الاستحالة و الاستهلاک و تطبیقاتهما المعاصرة – المواد المضافة فی الأغذیة نموذجا، أمین سبوعی و عبدالحمید شمینی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، جامعة الشهید حمه لخضر الوادی، الجزایر، ۲۰۲۰م. [http://dspace.univ-eloued.dz/bitstream/123456789/9255/1/الاستحالة%20و%20الاستهلاك.pdf پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# استخلاص الکولاجین من مصادر حیوانیة مختلفة و مقارنة خواصها، منار عبدالله أبوحسن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، کلیة العلوم، جامعة دمشق، ۲۰۱۴م. [http://nsr.sy/df509/pdf/4644.pdf پایان‌نامه را اینجا ببینید]
 
== منابع دیگر ==
# حرمت یا حلیت ژلاتین‌های خارجی در اثر استحاله، نشریه ذکری، ۱۳۹۸ش. [https://fa.mfeb.ir/لوح-پژوهشی-ذکری-81/#p-title متن یادداشت را اینجا ببینید]
# استفاده از پودر ژلاتین، استفتائات سید علی خامنه‌ای، ۱۳۹۷ش. [https://www.leader.ir/fa/content/22648/www.leader.ir متن استفتاء و پاسخ را اینجا ببینید]
# آیا تغییرات صنعتی مصداق استحاله است؟، برگرفته از درس خارج محمد مؤمن، ۱۳۹۴ش. [https://www.hawzahnews.com/news/350188/آیا-تغییرات-صنعتی-مصداق-استحاله-است متن یادداشت را اینجا ببینید]
# استفتائات [[امام خمینی]]، حکم خوراکیهای مخلوط به ژلاتین، ۱۳۸۵ش. [https://hawzah.net/fa/Question/View/11572/حکم-خوراکیهای-مخلوط-به-ژلاتین?SID=138777 متن استفتاء و پاسخ را اینجا ببینید]
# پرسش و پاسخ ژلاتین، استفتائات سید علی سیستانی. [https://www.sistani.org/persian/qa/0932/ متن استفتاء و پاسخ را اینجا ببینید]
# استفتائات [[ناصر مکارم شیرازی]]، حکم استفاده از ژلاتین. [https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44735&mid=254824 متن استفتاء و پاسخ را اینجا ببینید]
# الاغذیة المصنعة من الجیلاتین المشتق من الخنزیر، بی‌نام.[https://docs.google.com/presentation/d/10X_odDg22cHyd9MLPiuIrpTnzBN6GKnAVptRoVhoM10/htmlpresent متن یادداشت را اینجا ببینید]
# مصرف ژلاتین، تقریرات درس خارج محمدتقی شهیدی. [https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/shahidi/feqh/97/971228/ژلاتین متن تقریرات را اینجا ببیند]
# افزودنی‌ها، ژلاتین، مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران. [https://halal.gov.ir/postsDetail/28 متن یادداشت را اینجا ببینید]

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۱۴

خمس در زمان غیبت

خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. مال حاصل از خمس در یک تقسیم کلی به سهم سادات و سهم امام تقسیم می گردد که در خصوص آن در زمان غیبت امام معصوم دیدگاه های مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. پرداخت مستقیم به مستحقان، پرداخت با صلاحدید مجتهد، پرداخت به مجتهد جامع الشرایط و پرداخت به ولی فقیه از جمله اقوالی است که در خصوص سهم سادات مطرح شده است. در خصوص سهم امام نیز نظراتی همانند حلیت برای شیعیان، ساقط شدن پرداخت سهم سادات، وجوب حفظ آن تا ظهور امام، پرداخت بعنوان صدقه و وجوب پرداخت به ولی فقیه از جمله دیدگاه های مطرح شده در خصوص سهم امام در زمان غیبت است. در مقاله پیش رو به طور خلاصه به خمس و جایگاه آن در عصر غیبت پرداخته شده است.

جایگاه مساله در فقه معاصر

با غیبت امام دوازدهم شیعیان از سال 329 ه.ق تا کنون مسائل مرتبط با امامت مانند نظام مالی و وجوهات شرعی که در زمان حضور به امام پرداخت میشود، محل بحث و گفتگو فقیهان و صاحب‌‌نظران قرار گرفته است.از نظرگاه فقه معاصر اهمیت مساله در این است که وظیفه افراد جامعه نسبت به فریضه خمس چگونه است و همچنین در نگاه کلان، نظام مالی جامعه اسلامی چگونه ترسیم شده و وجوهات شرعی نظیر خمس با ساختارهای جدید مالی مانند مالیات بر درآمد چه مناسباتی برقرار می کنند.

مفهوم شناسی

به لحاظ مفهومی منظور از خمس یک پنجم درآمد و منظور از زمان غیبت دوران غیبت امام معصوم است.خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. (ر.ک انفال / ۴۱ و وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۹، کتاب الخمس)

غیبت صغری

پس از شهادت امام حسن عسگری در سال..، امام دوازدهم به مدت 260 ه.ق سال در میان مردم حضور داشت و پس از آن از سال تا سال غیبت نمود مردم به طور مستقیم به ایشان دسترسی نداشتند. در این وهله ارتباط امام با مردم از طریق نواب خاص ایشان صورت می گرفت. این دوره در مقایسه به دوران غیبت کبری کوتاه تر است و از همین رو غیبت صغری نام گرفته است.

غیبت کبری

پس از رحلت چهارمین نائب خاص امام دوازدهم(پاورقی) در سال 329 ه.ق دوران غیبت کبری آغاز گردیده و تا دوران کنونی ادامه یافت.() در دوران غیبت کبری مردم به طور مستقیم به امام دسترسی ندارند و همچنین نائبان خاصی از سوی ایسان معرفی نگردیده است بلکه فقها به عنوان نائب عام از سوی امام معرفی شده اند(). در دوران غیبت کبری اموری مانند خمس،وجوهات شرعی، اقامه حدود قضایی و جهاد که از نگاه فقهی مرتبط با منصب امامت است مورد بحث و بررسی فقها و صاحبنطران قرار گرفته است.

خمس

خمس در زبان عربی به معنای یک پنجم هر چیز و در اصطلاح فقهی به یک پنجم درآمد حاصل از کسب اطلاق می شود که باید به مستحقین آن پرداخت گردد.()

سهام

مال حاصل از فریضه خمس بر اساس آیه ۴۱ سوره انفال و تفسیر آن، به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسم کلی شامل سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.

سهم سادات

از میان دو سهم خمس، مالکیت سهم سادات چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت به سادات نیازمند شیعه اختصاص دارد. با این وجود در خصوص مصارف سهم سادات در زمان غیبت اقوال مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. برخی مانند کاشف‌الغطا بر آنند که سهم سادات را می‌توان در زمان غیبت به طور مستقیم به مستحقین آن پرداخت نمود.(کشف الغطا ج۴. ص۲۱۵ و بحوث فقهیه هامه ناصر مکارم شیرازی ج۱ ص۱۳۱٫۱۳۲)، برخی دیگر مانند سید محسن حکیم برآندد که به اقتضای قاعده احتیاط، اذن مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت سهم سادات لازم است. (شرح عروه ج ۹ ص۵۸۶) همچنین امام خمینی و برخی شاگردان ایشان برآنند که سهم سادات همانند سهم امام از منابع مالی حکومت اسلامی است و صرف آن باید با صلاحدید ولی فقیه انجام پذیرد. (تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج۱‌، ص: ۳۶۶. و منتظری کتاب الخمس ص۳۴۴)

سهم امام

در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت دیدگاه های متفاوتی از سوی فقها مطرح شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(بحرانی حدائق/ج۱۲/ ۴۴۸)، وصیت به حفظ آن به‌طور نسل به نسل تا ظهور امام(المقنعة، للشيخ المفيد، ص۲۸۵) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(نجفی،جواهر ج۱۶ ص: ۱۷۷.) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از نقد آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن را در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است. (موسوعة الإمام الخوئي، ج۲۵‌، ص: ۳۳۰) همچنین سید محمد بحرالعلوم از فقهای معاصر بر آن است که در زمان غیبت امام، ولی فقیه نسبت به سهم امام بر دیگران اولویت دارد. ()

خمس و حکومت

امام خمینی و جمعی از فقهای معاصر برآنند است که خمس ملک شخص امام نیست بلکه وجه الاماره و مربوط به منصب امام است و در زمان غیبت به ولی فقیه اختصاص دارد. همچنین از این حیث فرقی میان سهم سادات و سهم امام وجود ندارد. از جمله دلائل ایشان بر این مطلب آن است که خمس بر تمام درآمد جامعه اسلامی قرار داده شده و وجوب آن به رفع نیاز از سادات مقید نگردیده است؛ در حالی که اگر غرض از جعل خمس رفع نیاز سادات بود، خمس درآمد یک بازار از بازارهای مسلمین کافی بود. بنابراین خمس از منابع حکومت اسلامی و برای پاسخگویی به مخارج حکومت است و رفع نیاز از سادات نیز یکی از وظایف حاکم اسلامی است. (کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴ و۶۵۳) این دیدگاه از سوی برخی دیگر از فقها مانند شهید صدر، سید محمود شاهرودی، محمد مومن و حسینعلی منتظری طرح گردیده است..