کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Ma.sultanmoradi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Ma.sultanmoradi (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۲۵۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[فقه و حقوق]] دو دانش با اشتراکات فراوان هستند.  
'''ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آن''' نام کتابی نوشته [[سید محمدعلی ایازی]]، فقیه و قرآن‌پژوه شیعه ایرانی است. این کتاب به بررسی مسئلۀ ملاکات احکام و امکان کشف آنها توسط فقیهان می‌پردازد. نویسنده هدف از نوشتن این کتاب را پیدا کردن روشی برای دست‌یابی به نظریه‌های اساسی شریعت بر می‌شمرد.  
فقه استدلالی دانشی برای استنباط احکام فرعی شرع از دلایل تفصیلی آنها و حقوق دانشی برای تحلیل قواعد حقوقی است. از سوی دیگر، آنچه به «نظریه حقوقی» مشهور است، به مطالعه نظری مبانی حقوق اشاره دارد. غایت رشته اخیر تبیین ماهیت حقوق در کلی‌ترین شکل آن و ارائه درک عمیق‌تر از استدلال و قیاس حقوقی،  و همچنین نظام‌ها و نهادهای حقوقی است.


بررسی رابطه این دو دانش با یکدیگر از جهت‌های مختلفی موضوع بررسی مقالات  و کتاب‌های فارسی و عربی بوده است؛ اما این مسئله در معنای محض خود، به دلیل گستردگیش، عموماً موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی قرار نمی‌گیرد. نسبت فقه با دانش حقوق، نسبت میان فقه و حقوق اسلامی، معنای حق در فقه اسلامی و نسبت میان قواعد فقهی و مبانی حقوق از جمله موضوعات پرتکرار در میان پژوهش‌ها بوده است. همچنین تأثیر و تأثر متقابل این دو دانش و احکام آنها و پژوهش در مراحل تاریخی تأثیر فقه از نظام‌های حقوقی باستان و همچنین تأثیر فقه در حقوق موضوعه کشورهای اسلامی از دیگر موضوعات مورد بررسی پژوهشگران بوده است. نسبت‌سنجی انواع فقه (فقه منصوص، فقه مأثور و فقه تفریعی) روش‌های بنیادین حقوق (حقوق رومی ژمنی، کامن لا، حقوق عرفی و حقوق نوشته) نیز می‌تواند از موضوعات این مقایسه باشد.
== معرفی اجمالی ==
==کتاب==
کتاب ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آن نگاهی استدلالی به مسئلۀ جایگاه عقلی و نقلی ملاک احکام در استنباط احکام شرعی دارد.. نویسنده در این کتاب سعی می‌کند که اولاً مفهوم ملاک احکام و جایگاه آن در فقه شیعه و اهل تسنن را روشن سازد، ثانیاً نسبت آن را با مفهوم فقه غایت‌محور و مقاصدی بیان نمیاد، ثالثاً اثبات کند که مفهوم ملاکات احکام و روش‌های عقلی کشف آنها هیچ منافاتی با ادلۀ فقهی شیعه ندارد و رابعاً نشان دهد که از تصریح یا لوازم بیان بسیاری از فقیهان شیعه، چنین برمی‌آید که کشف ملاکات احکام روشی مورد تأیید فقه شیعه است. این کتاب بحثی مفصل دربارۀ تاریخچۀ مبحث کشف ملاکات و همچنین رابطۀ این بحث با مباحثی همچون تاریخمندی دین، تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و جایگاه عقل در فقه شیعه وجود دارد.
===فارسی===
#رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام‌اسلامی، تقریر و تحقیق نصیراله حسنلو، قم، اندیشه ناب ماندگار، پژوهشگاه فقه نظام‏‫، ۱۴۰۱ش.
#مقدمه علم فقه و حقوق اسلامی، کریم کوخایی‌زاده ، محمدخالد نبی‌نیا، تهران، دادبخش، سال ۱۴۰۱ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/01/14010127262.pdf فهرست کتاب را اینجا بیینید.]
#زبان فقه و حقوق، احمد واعظی، قم، بوستان کتاب، ۱۳۹۹ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/99/99525917.pdf فهرست کتاب را اینجا بیینید.]
#کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی، ابراهیم شفیعی‌سروستانی، قم، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر‏‫، ‫۱۳۹۸ش.‬ [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/99/99529946.pdf  فهرست کتاب را اینجا ببنید.]
#حکمت در فقه و حقوق‏‫، حسین صمدیار، تهران‏‫، موسسه اندیشه کامیاب ایرانیان‏‫، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95921067.pdf فهرست کتاب را اینجا بیینید.]
#جایگاه فقه در حقوق، علی اکبری، تهران، آرون، ۱۳۹۴ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/94/94511001.pdf فهرست کتاب را اینجا ببینید.]
#تامل در فقه؛ تحول در حقوق، ناصر قربان‌نیا، تهران، میزان‏‫، ۱۳۹۲ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/92/92b16135.pdf فهرست کتاب را اینجا ببینید.]
#فقه اسلامی هیچ بدهکاری به حقوق روم ندارد، الدسوقی السید الدسوقی عید، ترجمه اکبر نایب‌زاده، قزوین، طه‏‫‏، ۱۳۸۷ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/89/89703037.pdf فهرست کتاب را اینجا ببینید.] (این اثر ترجمه کتاب «استقلال الفقه الاسلامی عن القانون الرومانی» است.)‬
#عدالت وعقلانیت در فقه و حقوق، محمد اصغری، تهران، اطلاعات‏‫، ۱۳۸۶ش.‬ [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/86/86223019.pdf فهرست کتاب را اینجا ببینید.]
#درآم‍دی ب‍ر ق‍واع‍د ف‍ق‍ه و ح‍ق‍وق، م‍ن‍ص‍ور ام‍ی‍رزاده ج‍ی‍رک‍ل‍ی، م‍ش‍ه‍د، ن‍ی‍ک‍و ن‍ش‍ر ب‍اژ، ۱۳۸۲ش.
#راب‍طه ف‍ق‍ه و ح‍ق‍وق، م‍ص‍طف‍ی م‍ی‍راح‍م‍دی‌زاده، ق‍م، ح‍وزه ع‍ل‍م‍ی‍ه ق‍م، دف‍ت‍ر ت‍ب‍ل‍ی‍غ‍ات اس‍لام‍ی، م‍رک‍ز ان‍ت‍ش‍ارات، ۱۳۸۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/80/80506041.pdf فهرست کتاب را اینجا ببینید.]


===عربی===
=== نویسنده ===
#التفریق بین حقوق الله تعالی وحقوق العباد فی الفقه الإسلامی، سلطان بن حذیفة بن عبد الله الطوالة، بیروت، دار الکتب العلمیة، ۲۰۲۲م.
نویسنده کتاب، [[سید محمدعلی ایازی]]، متولد ۱۳۳۳ش، فقیه و قرآن‌پژوه شیعه ایرانی است. او از پژوهشگران فقهی و قرآنی حوزه علمیه قم و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.
#الوجیز فی الحقوق العینیة فی ضوء الفقه الاسلامی والانظمة السعودیة، بلحاج العربی، اردن، دار الثقافة للنشر والتوزیع، ۲۰۱۴م.
#موقعیة حقوق الإنسان فی الفقه الإسلامی، حسن بن موسی الصفار، عربستان، مکتب الشیخ حسن الصفار، ۲۰۱۰ م [http://ijtihadnet.net/wp-content/uploads/2020/12/موقعیة_حقوق__الإنسان_فی_الفقه_الإسلامی.pdf کتاب را اینجا ببینید.]
#الفقه و القانون، مقاربات فی خطابی الحق و الواجب (دوجلدی)، سیف‌الله صرامی، زین العابدین شمس‌الدین، بیروت، مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی، ۲۰۰۹م.
#حقوق یجب أن تعرف الحقوق الإسلامیة، محمد حسان، العربیة، مکتبة فیاض للتجارة والتوزیع، ۲۰۰۶م.
#الحقوق العرفیة العینیة الاسلامیة، دراسة مقارنة بین الفقه المالکی والقانون المغربی، محمد بن صالح صوفی، امارات، دارالقلم للطباعة والنشر والتوزیع، ۲۰۰۵م.
#قراءات فقهیة معاصرة فی الحقوق والقضاء، محمود الهاشمی الشاهرودی، الغدیر للدراسات والنشر السلسلة، ۲۰۰۳م.
#نظریة الحق بین الفقة الاسلامی والقانون الوضعی، أحمد محمود الخولی، قاهره، دارالاسلام للطباعة و النشر، ۲۰۰۳م.
#الحقوق والواجبات والعلاقات الدولیة فی الفقه الاسلامی، محمد رفأت عثمان، ۱۹۷۵م.
#مصادر الحق فی الفقه الاسلامی: دراسة مقارنة بالفقه الغربی الحدیث (شش جلد)، عبدالرزاق السنهوری،قاهره، جامعة الدول العربیة معهد الدراسات العربیة العالیة، ۱۹۵۴م.


==مقاله==
== مدعیات ==
===فارسی===
سید محمدعلی عیازی در کتاب «ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آنها» مباحث متعددی - ازجمله تاریخچۀ ملاکات در فقه شیعه، ، و - را مورد نظر قرار می‌دهد؛ اما اصل مدعیات او را میتوان در سه بخش خلاصه کرد: علت عدم توجه به ملاکات، مبانی کشف ملاک و روشها کشف ملاک. بخش بزرگی از مطالبی که ذیل این مباحث ذکر میشود را می‌توان اثر نظریه‌پردازی نویسنده و ورای گزارش صِرف یافته‌های دیگرا دانست.
#توصیف عقد در عقود مختلط در حقوق ایران، فقه امامیه و حقوق فرانسه، محمد منصوری، سید محمد صادق طباطبایی، محمدمهدی الشریف، دوفصلنامه مطالعات حقوق تطبیقی، دوره سیزدهم، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۴۰۱ش. [https://doi.org/10.22059/jcl.2022.328603.634228 مقاله را اینجا ببینید.]
===مبانی کشف ملاک===
#قواعد فقه پل میان فقه و حقوق، قاسم محمدی، سعادتنامه، دوره اول، شماره ۱، بهار۱۴۰۱ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1913918/قواعد-فقه-پل-میان-فقه-و-حقوق مقاله را اینجا ببینید.]
اولین مبنایی که باید بررسی شود را تبعیت احکام از مصالح و مفاسد بر می‌شمرد (ص۱۷۳). از نظر نویسنده، غایت‌مندی افعال الهی از مسائل قطعی در اندیشۀ اسلامی است (ص۱۷۷). نویسنده سعی می‌کند به تمام اشکالات منکران تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پاسخ دهد و نشان دهد که این اشکالات قابل حل هستند (تا۲۱۹). وی از سید مرتضی، شیخ طوسی، شهید اول و برخی دیگر از فقیهان شیعه نقل قول‌هایی در تأیید نظریۀ تبعیت احکام می‌آورد (ص۲۲۵).
#عدالت تقنینی از دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران، علی باقری، علیرضا حسنی، ولی رستمی، [[فصلنامه مبانی فقهی حقوق اسلامی]]، شماره ۲۳، بهار و تابستان ۱۳۹۸ش. [https://jfil.srbiau.ac.ir/article_14690_ec0fab14c0da84aadec55ac740c1a5b2.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#بررسی حجیت مصالح مرسله و نقش مصلحت در فقه و حقوق، علی خسروی فارسانی، ماهنامه دادرسی، شماره ۸۱، مرداد و شهریور ۱۳۸۹ش.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/601593/بررسی-حجیت-مصالح-مرسله-و-نقش-مصلحت-در-فقه-و-حقوق مقاله را اینجا ببینید.]
#تاثیر فقه اسلامی در شکل‌گیری حقوق کامن‌لا، حمزه امینی‌نسب، برهام محمد عطاءالله، فصلنامه پژوهش‌های حقوقی، شماره ۳۵، پاییز ۱۳۹۷ش. [https://jlr.sdil.ac.ir/article_79346_d55958ad97e1b13bf4beb8483b0edeaa.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#کاربرد عرف در مقام تفسیر در حقوق قضایی مبتنی بر مبانی فقه امامیه، سیدمصطفی محقق داماد، محمدامین کیخافرزانه، فصلنامه دیدگاه‌های حقوق قضایی، شمارهی ۸۱،بهار ۱۳۹۷ش. [https://jlviews.ujsas.ac.ir/article-1-1008-fa.pdf مقاله را اینجا را ببینید.]
#بررسی فقهی و حقوقی مفهوم حق و حکم، سید علیرضا فروغی، [[دوفصلنامه فقه و حقوق خصوصی]]، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۷ش. [http://jpl.motahari.ac.ir/Article/16139 مقاله را اینجا ببینید.]
#بررسی نهاد تحول عقد در فقه امامیه و حقوق ایران، محمد صالحی مازندرانی، ایمان صالح، [[فصلنامه حقوق اسلامی]]، شماره ۵۸، پاییز ۱۳۹۷ش. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_34215_0f33450b16bc052f6ac655fae237db93.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#فقه و حقوق اسلامی، فاطمه زینلی پور، اعظم رمرودی، [[فقه، حقوق و علوم جزا]]، شماره ۹، جلد ۱، پاییز ۱۳۹۷ش. [http://www.joce.ir/afile/12-22-2018_1-02-27_.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#دوگانگی منطق فقه و حقوق؛ جستاری آسیب‌شناسانه پیرامون یکسان انگاری حداکثری کاربرد قواعد اصولی در استنباط حقوقی، مرتضی فیاض، [[فصلنامه فقه اهل بیت]]، شماره ۹۲، زمستان ۱۳۹۶ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1459044/دوگانگی-منطق-فقه-و-حقوق-جستاری-اسیب-شناسانه-پیرامون-یکسان-انگاری-حداکثری-کاربرد-قواعد-اصولی-در-استنباط-حقوقی مقاله را اینجا ببینید.]
#قاعدۀ عدالت و انصاف و تاثیر آن بر فقه و حقوق موضوعه، علی‌اکبر غفاری، سیدحسن عابدیان، علیرضا عسگری، [[فصلنامه مطالعات فقهی و فلسفی]]، شماره ۳۲، زمستان ۱۳۹۶ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1757021/قاعده-عدالت-و-انصاف-و-تاثیر-ان-بر-فقه-و-حقوق-موضوعه مقاله را اینجا ببینید.]
#تاملی در رجوع به فقه در قلمرو حقوق کیفری با تاکید بر فلسفه قانونگذاری و قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ در نظام حقوقی ایران، سید علیرضا میربد، فصلنامه دین و قانون، شماره ۱۶، تابستان ۱۳۹۶ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1338357/تاملی-در-رجوع-به-فقه-در-قلمرو-حقوق-کیفری-با-تاکید-بر-فلسفه-قانونگذاری-و-قانون-مجازات-اسلامی-1392-در-نظام-حقوقی-ایران مقاله را اینجا ببینید.]
#بررسی جایگاه و قلمرو فقه و قرآن از دیدگاه حقوق موضوعه، سهیلا سلطانی‌پور، سید حسن حسینی، فصلنامه مطالعات حقوق، شماره ۱۴، پاییز ۱۳۹۶ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1287646/بررسی-جایگاه-و-قلمرو-فقه-و-قران-از-دیدگاه-حقوق-موضوعه مقاله را اینجا ببینید.]
#بررسی اکراه و اجبار از دیدگاه فقه و حقوق، جمال رضایی حسین‌آبادی، پژمان برنازاده، فصلنامه مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۵ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1202419/بررسی-اکراه-و-اجبار-از-دیدگاه-فقه-و-حقوق مقاله را اینجا ببینید.]
#مبنای حق اسلامی لزوم پیروی از خدا، احمد اسماعیل تبار، فصلنامه دیدگاه‌های حقوق قضایی، شماره ۷۳ و ۷۴، بهار و تابستان ۱۳۹۵ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/398809 مقاله را اینجا ببینید.]
#خاستگاه وجودی حقوق طبیعی از نظر توماس آکویناس و حقوق فطری نزد فقهای امامیه، علیرضا فاضلی، اردوان ارژنگ، نجمه زکی‌خانی، پژوهش‌های هستی‌شناختی، سال چهارم، شماره ۷، بهار و تابستان ۱۳۹۴ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/347624 مقاله را اینجا ببینید.]
#حاکمیت اراده در فقه امامیه، نظام رومی ژرمنی و حقوق ایران؛ درآمدی مبنایی فلسفی، عطاءالله بیگدلی، [[دوفصلنامه پژوهشنامه حقوق اسلامی]]، شماره ۴۱، بهار و تابستان ۱۳۹۴ش. [https://journals.isu.ac.ir/article_1770_7be1f99a28512acab5d822c90cdadad3.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#بررسی رابطه فقه و اخلاق و تطبیق آن با حقوق اسلامی، زینب موسوی سادات، سید محمد مهدی احمدی، فصلنامه مطالعات فقهی و فلسفی، شماره ۲۲، تابستان ۱۳۹۴ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1756934/بررسی-رابطه-فقه-و-اخلاق-و-تطبیق-ان-با-حقوق-اسلامی مقاله را اینجا ببینید.]
#مواجهه فقه شیعه با قوانین عرفی و حقوق عمومی، علی گنجی، فصلنامه شهر قانون، شماره ۹، بهار ۱۳۹۳ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1381450/مواجهه-فقه-شیعه-با-قوانین-عرفی-و-حقوق-عمومی مقاله را اینجا ببینید.]
#تاثیر فقه اسلامی بر حقوق انگلیس، مرتضی مرادی گلستانی، ماهنامه دادرسی، شماره ۱۰۸، بهمن و اسفند ۱۳۹۳ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1376329/تاثیر-فقه-اسلامی-بر-حقوق-انگلیس مقاله را اینجا ببینید.]
#مواجهه فقه شیعه با قوانین عرفی و حقوق عمومی، علی گنجی، فصلنامه شهر قانون، شماره ۹، بهار ۱۳۹۳ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1381450/مواجهه-فقه-شیعه-با-قوانین-عرفی-و-حقوق-عمومی مقاله را اینجا ببینید.]
#ماهیت شخصیت حقوقی در فقه و حقوق اسلامی، ثریا قنبری رباطی، علی‌اکبر فلاح، [[دوفصلنامه فقه و مبانی حقوق اسلامی]]، شماره ۱، بهار ۱۳۹۳ش. [https://jil.bonab.iau.ir/article_524983_b8409841484ed5ce0bd161122ceb8bdf.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#مطالعه تطبیقی بنیادهای تفسیر قوانین جزایی در فقه امامیه و حقوق غرب، محمدرضا ظفری، فصلنامه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، شماره ۱، پاییز ۱۳۹۳ش. [https://csiw.qom.ac.ir/article_559_40934943226ae2538ea54beb6b385442.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#حق در فقه و حقوق، ایاست پورمحمد، دوفصلنامه فقه و مبانی حقوق اسلامی، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۲ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1758526/حق-در-فقه-و-حقوق?q=%22حق%20در%20فقه%20و%20حقوق%22&score=25.0&rownumber=1 مقاله را اینجا ببینید.]
#تعارض قوانین در فقه و حقوق اسلام از انکار تا اثبات، مصطفی دانش‌پژوه، دوفصلنامه فقه و مبانی حقوق اسلامی، سال چهل و ششم، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۲ش.[https://jjfil.ut.ac.ir/article_36687_ade6c73060863e1d9877a5ea78ac4565.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#بازتاب‌های اصل صحت در فقه و حقوق، سید محمدصادق طباطبایی، روح‌الله کیانی، [[فصلنامه پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی]]، شماره ۳۲، تابستان ۱۳۹۲ش. [https://journals.iau.ir/article_529938_7879f783d9895cc218621f997dc76ea7.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#رابطه فقه و حقوق، محمدعبدالصالح شاهنوش فروشانی، فصلنامه گفتمان حقوقی، شماره ۲۱ و ۲۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۱ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1481459/رابطه-فقه-و-حقوق مقاله را اینجا ببینید.]
#رابطه فقه و حقوق، نادعلی عاشوری تلوکی، عباس راعی عزآبادی، نخستین همایش ملی فلسفه حقوق با تاکید بر فلسفه حقوق اسلامی، ۱۳۹۱ش.
#منطق حقوق مدرن و اصول فقه؛ خاستگاه و کاربردهای متفاوت با مطالعه موردی در نظام حقوقی ایران، حسین سیمایی صراف، تحقیقات حقوقی،شماره ۵۵، پاییز۱۳۹۰ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1183896/منطق-حقوق-مدرن-و-اصول-فقه-خاستگاه-و-کاربردهای-متفاوت-با-مطالعه-موردی-در-نظام-حقوقی-ایران?q=منطق%20حقوق%20مدرن%20و%20اصول%20فقه&score=24.0&rownumber=۱ مقاله را اینجا ببینید.]
#تقابل فقه و حقوق در اجرا، شیخ موحد علی، [[فقه و تاریخ تمدن]]، دوره ۶، شماره ۲۴، ۱۳۸۹ش. [https://www.sid.ir/fileserver/jf/6003113892406.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#بررسی حجیت مصالح مرسله و نقش مصلحت در فقه و حقوق، علی خسروی فارسانی، ماهنامه دادرسی، شماره ۸۱، مرداد و شهریور ۱۳۸۹ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/601593/بررسی-حجیت-مصالح-مرسله-و-نقش-مصلحت-در-فقه-و-حقوق مقاله را اینجا ببینید.]
#قلمرو فقه در حقوق موضوعه ایران، علی‌رضا یزدانیان، ماهنامه پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، شماره ۲۱، پاییز و زمستان ۱۳۸۹ش. [https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_360_747b3a1207727b0ff49a4a5dd23c36b9.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#نسبت و رابطه دانش فقه و علم حقوق در نظام حقوقی ایران، سید ابوالقاسم نقیبی، [[دوفصنلنامه آموزه‌های فقه مدنی]]، شماره ۲، بهار و تابستان ۱۳۸۸ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/189215 مقاله را اینجا ببینید.]
#بررسی رابطه فقه و حقوق و علل پیشرفت حقوق در مقابل فقه، مژگان صادقی‌پور،دومین همایش بین‌المللی مطالعات جهانی علوم انسانی با رویکرد فرهنگی اجتماعی، شماره ۱، ۱۳۸۷ش.
#رابطه فقه و حقوق، علی‌اکبر فیاض، فصلنامه سفیر نور، شماره ۲، تابستان ۱۳۸۶ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/259337/رابطه-فقه-و-حقوق مقاله را اینجا ببینید.]
#تعامل فقه و حقوق، حسن علی انوری، جامعه فردا، شماره ۲، پاییز ۱۳۸۵ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/716675/تعامل-فقه-و-حقوق مقاله را اینجا ببینید.]
#قاعده درأ در فقه امامیه و حقوق ایران، احمد حاجی ده‌آبادی، [[فصلنامه حقوق اسلامی]]، شماره ۶، پاییز ۱۳۸۴ش. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_22716_4c1e41221b18876e760c1258e67df442.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#رابطه فقه و حقوق، دوفصلنامه نامه مفید، شماره ۴۳، مرداد و شهریور ۱۳۸۳ش.
#درآمدی بر ارتباط فقه و حقوق، حسین ناصری، فصلنامه الهیات و معارف اسلامی (مطالعات اسلامی)، شماره ۶۴، ۱۳۸۳ش. [https://www.sid.ir/fileserver/jf/55213836406.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#مبنای قانونمندی انسان در فقه امامیه، احمد اسماعیل‌تبار، دوماهنامه رواق اندیشه، شماره ۱۷، ۱۳۸۲ش. [http://ensani.ir/fa/article/48351/مبنای-قانونمندی-انسان-در-فقه-امامیه مقاله را اینجا ببینید.]
#حق (در فقه و حقوق)، احمد دیلمی، دانشنامه جهان اسلام، جلد ۱۳ (حرانی، حماد - حلبچه). [https://rch.ac.ir/article/Details/12423 مقاله را اینجا ببینید.]
#فقه و حقوق اسلامی، سید احمد میرخلیلی، [[فصلنامه قبسات]]، شماره ۱۵ و ۱۶، بهار و تابستان ۱۳۷۹ش.
#رابطه فقه و حقوق، ابوالقاسم گرجی، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره ۳، پاییز ۱۳۷۸ش. [https://journals.ut.ac.ir/article_14101_b0a11cab160f1b3cd9e8c1c03458d3ec.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#مقایسه‌ای میان حقوق اسلام و غرب «حقوق خیالی»: مسئله جرم در فقه اسلامی و حقوق غرب،  محمد مجتهد شبستری، درس‌هایی از مکتب اسلام، سال ششم، شماره ۴، بهمن ۱۳۴۳ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/88584/مقایسه-ای-میان-حقوق-اسلام-و-غرب-حقوق-خیالی-مسیله-جرم-در-فقه-اسلامی-و-حقوق-غرب مقاله را اینجا ببینید.]
#مقایسه‌ای میان حقوق اسلام و غرب «حقوق خیالی»: مسئله جرم در فقه اسلامی و حقوق غرب،  محمد مجتهد شبستری، درسهایی از مکتب اسلام، سال ششم، شماره ۲، آذر ۱۳۴۳ش [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/88545/مقایسه-ای-میان-حقوق-اسلام-و-غرب مقاله را اینجا ببینید.]


===عربی===
مبنای دیگری که مورد توجه نویسنده قرار دارد، حجیت عقل است. از نظر او در صورتی می‌توان از عقل در کشف ملاکات استفاده کرد که که موضوع حکم، از تعبدیات نباشد و در بستر غایت اجتماعی این جهانی باشد و نه مسائل اخروی، بتوان با روشهای فنی از ملاک آنها را کشف کرد، مربوط به مسائلی چندوجهی نباشد که منجر به استحسان شود و نهایت، حاصل تلاش عقل، یقین آور باشد (ص۲۶۷).
#القانون التونسی و التشریع الإسلامی، یوسف الرزقی، أعمال الندوة العلمیة: مسائل فی فقه القانون المدنی المعاصر، ۲۰۱۴م.
#إسهامات الفقه الاسلامی فی تطویر قواعد القانون الدولی الانسانی، حمام محمد، مجلة الحقوق والعلوم الانسانیة (الجزایر)، دروه ۱۰، ۲۰۱۷م. [https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/315/10/4/41311 مقاله را اینجا ببینید.]
#إسهامات الفقهاء المغاربة فی تطویر قواعد القانون الإنسانی: حق الکد و السعایة أنموذجاً، أحمد ذیب، مجلة الحقوق والعلوم الإنسانیة (الجزایر)، شماره ۱۶، ۲۰۱۳م.
#بناء أصول القانون وفقا لأصول الفقه الإسلامی: دلالة الحروف علی المعانی و الأحکام، سیف الدین الیاس حمدتو أرباب علی، هویدا خلف الله حسین، مجلة العدل (سودان)، سال ۱۳، شماره ۳۳، ۲۰۱۱م.
#تطور القواعد الفقهیة من ظاهرة إلی علم و اثر ذلک فی الفقه و القانون، محمد عبدالرحمن المرعشی، المسلم المعاصر(مصر)، دوره ۳۲، شماره ۱۲۸، ۲۰۰۸م/ ۱۴۲۹ق.
#الفقه و الحقوق الاسلامیة النواقص و المتطلبات، محمود محمدی عراقی، التوحید، العدد ۱۱۴، شعبان ۱۴۲۵ق.
#مبدأ القانون الاقتصادی الخاص فی الفقه الإسلامی، محمد محسوب، مجلة البحوث القانونیة والاقتصادیة (مصر)، دوره ۸، شماره ۱۵، ۱۹۹۹م.
#دور الشریعة الإسلامیة و الفقه الإسلامی کمصدر لقانون المعاملات المدنیة الإماراتی، جاسم علی سالم الشامسی، مجلة الحقوق (کویت)، دوره ۲۳، شماره ۱، ۱۹۹۹م/ ۱۴۱۹ق. [http://www.pubcouncil.kuniv.edu.kw/jol/homear.aspx?id=8&Root=yes&authid=752# مقاله را اینجا ببینید.]
#دعوة تأثر الفقه الإسلامی بالقانون الرومانی، عبدالله العلی الرکبان، أضواء الشریعة (عربستان)، شماره ۱۴، ۱۹۸۳م / ۱۴۰۳ق.
#مکانة الفقه الإسلامی فی القانون الدولی العام، محمد رشید راغب قبانی، الفکر الإسلامی (لبنان)، دوره ۵، شماره ۹، ۱۹۸۰م/ ۱۴۰۰ق.
#مصادر الحق فی الفقه الإسلامی للدکتور عبدالرزاق أحمد السنهوری: تجربة حاسمة فی اسلوب دراسة الفقه الإسلامی، محمد زکی عبدالبر، أضواء الشریعة (عربستان)، شماره ۸، ۱۹۷۷م / ۱۳۹۷ق.
#الشریعة و القانون الوضعی فی المجتمعات الاسلامیة، محمد البهی، مجلة مصر المعاصرة (مصر)، دوره ۶۸، شماره ۳۶۹، ۱۹۷۷م.
#الفقه الاسلامی لم یتأثر بالقانون الرومانی، محمد حمید الله، مجلة الحج والعمرة (عربستان)، دوره ۱۲، سال ۱۷، ۱۹۶۳م / ۱۳۸۳ق.
#اثر الفقه الاسلامی فی القوانین الغربیة: نظریة التعسف فی استعمال الحق، کامل أمین، مجلة الحج والعمرة (عربستان)، سال ۱۱، دوره ۱۲، ۱۹۵۹م/ ۱۳۷۹ق.


===زبانهای دیگر===
همچنین عرف گاهی نقشی اساسی در کشف ملاک احکام دارد. این نقش گاهی در تحدید مفاهیم است، و گاهی به حوزۀ اثبات موضوعات مربوط می‌شود. گذشته از مواردی که خودِ شارع، مسئله ر به عرف محول کرده است، در مورادی که شارع نصی دربارۀ موضوعی جدید ندارد و همچنین در مورادی که شارع حکمی را امضا کرده و ما مطمئنیم که امضای این مورد خاص، دلیل بر نفی موارد دیگر نیست نیز عرف نقشی اساسی در کشف ملاکات بازی می‌کند (ص۲۷۸).
{{چپ‌چین}}
#Brokerage in Jurisprudence and Law (الوساطة فی الفقه والحقوق)، عاطفه محرری، محمد أبو عطا، حمید مسجد سرایی، مهدی ذوالفقاری، مجلة الکلیة الإسلامیة الجامعة (عراق)، ۲۰۱۹م / ۱۴۴۰ق.
{{پایان}}


==پایان‌نامه==
نویسنده دربارۀ «تاریخمندی نصوص» نظر مثبتی دارد و برای آن دلایل و شواهدی از تاریخ تفکر شیعی ارائه می‌کند. البته از نظر وی، تاریخمندی به معنای کنار گذشتن احکام یا انحصار آنها به مخاطبان خاص نیست؛ بلکه از آنجا که این احکام در تناسب با شرایط و معلومات عصر صدور نازل شده است؛ برای تسری آنها به زمانهای دیگر، نیازمند توجه به پیامدهای زمانی و مکانی هر حکم و جدا کردن آنها از احکام مخصوص زمان و مکان صدور هستیم.(ص۲۹۵).
===فارسی===
#بررسی رابطه جرم و گناه در فقه و حقوق امامیه، محمد سرچاهی، کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۹۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c2c113b645f1f939f6126ce832567a1b/search/ پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#مطالعه تطبیقی در فقه امامیه ، فقه عامه، حقوق مصر و فرانسه، مجید بنایی اسکویی، کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۸۱ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/af506cc0da5e836331874ff00edb851c/search/ پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#اسقاط حق: مطالعه تطبیقی در فقه اسلامی و حقوق ایران، محمد مولودی‌ قلایچی، کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c9e6e49aa985e940644f89ed4bcf2e86/search/ پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#بررسی مصالح مرسله در حقوق موضوعه ایران و فقه امامیه، غلامرضا خان‌نژاد، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۹۳ش.


===عربی===
نصوص، کلی و محدودند و تحولات انسانی در حال تغییر و تحول است، بنا بر این پیدا نکردن ملاک احکام باعث اتهام شریعت به عدم جامعیت می‌شود. پیوستگی و هماهنگی میان احکام شریعت ایجاب می‌کند که اگر دربارۀ موضوعی دو حکم متضاد وجود داشت، به ملاک حکم مراجعه کنیم. همچنین چنانچه هدف فقه را کشف حکم فروعات از اصولی که ائمه مطرح کرده‌اند بدانیم، نیازمند ملاکی هستیم تا نشان دهد که در هر موضوع جدید چگونه بایستی حکم کنیم(ص۳۶۹-۳۷۰).
#تحلیل و تقویم الکتاب الأول و الثانی من قانون الأحوال الشحصیة الیمنی فی میزان الفقه الإسلامی، إیمان بنت علی صالح زمام، رساله دکتری، سودان، جامعة أم درمان الاسلامیة، کلیة الشریعة والقانون، ۲۰۱۴م/ ۱۴۳۵ق.
===روشهای کشف ملاک===
در میان روشها کشف ملاک، سید محمدعلی عیازی بیشتر به سه روش «قیاس»، «کشف علت» و «استقراء» می‌پردازد تا بدفهمی‌های مربوط به آنها را رفع نمیاد. از نظر عیازی، اصل قیاس در فقه شیعی امری مضموم نیست؛ بلکه آنچه از آن نهی شده است، پیدا کردن دلیل عقلی در اموری است که شارع به صورت تعبدی از مکلفان خواسته است. نویسنده با تکیه بر برخی روایات، استدلال می‌کند که همانطور که ائمۀ شیعه گاهی از «اجتهاد» نهی کرده‌اند، «قیاس» و تفسیر به رأی را نیز مضموم دانسته‌اند؛ اما هیچ یک از این نواهی به معنای ممنوعیت مطلق این امور نیست. از نظر او، اموری که در فقه شیعه ممنوع است، محدود به دلیل‌تراشی‌های بی ضابطه، قیاس‌های بدون مبنا و اجتهاد بی‌قاعده است. نویسنده معتقد است که  نهیِ مربوط به برخی از انواع قیاس و اجتهاد به مرور زمان به صورت نهیی‌ عام درآمده و با گسترش روحیۀ اخباری‌گری به کلی رو به افول گذاشت؛ اما با شروع جریان اصولی در فقه شیعه، این مضمون عملاً به فرهنگ فقهی شیعه بازگشت.


==منابع دیگر==
کشف علت حکم نیز از روشهایی است که نویسنده آن را موجه می‌داند. از نظر او، اگر «علت» باعثِ جعل حکم باشد، کشف آن مبتنی بر ضابطه باشد، با نصوص دیگر مخلافت نداشته باشد روشی معتبر در کشف احکام است. از نظر او «روایات نهی از قیاس» دلیلِ اصلی مخالفانِ استفاده از روش کشف علت است؛ اما اطلاق این روایات شامل این روش نمی‌شود.
===فارسی===
#رابطه فقه و حقوق، محسن کدیور. [https://kadivar.com/16745/ مقاله را اینجا را ببینید.]
#باید لباس حقوق را بر تن فقه بپوشانیم، نشست دوره‌ای اساتید حوزه علمیه. [https://www.neshasteasatid.com/node/6089 گزارش نشست را اینجا ببینید.]
#نشست «رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی»، [https://iqna.ir/fa/news/3875147/برگزاری-نشست-رابطه-فقه-و-حقوق-در-الگوی-کلان-نظام-اسلامی گزارش نشست را اینجا ببینید.]
#معضلات تعامل فقه و حقوق در ایران، دکتر ناصر کاتوزیان. [https://www.aparat.com/v/Pjfnl/معضلات_تعامل_فقه_و_حقوق_در_ایران،_دکتر_ناصر_کاتوزیان فیلم نشست را اینجا ببینید.]


===عربی===
آخرین موضوعی مد نظر عیازی حجیت استقراء در کشف ملاکات احکام است. از نظر او میتوان برای کشف حجیت استقراء، به جای تکیه بر دلالیل قیاسی و منطقی، از همان دریچه‌ای وارد شد که در علوم تجربی به یقین‌آوری استقراء استدلال می‌کنند.
#النظریات القانونیة  المقتبسة من  الفقه الإسلامی فی النظام القانونی الأنجلو أمریکی،  برهام محمد عطا الله. [http://www.siironline.org/alabwab/maqalat&mohaderat(12)/1492.htm یادداشت را اینجا ببینید.]
#أصول القانون الغربی مقارنة بأصول الفقه الإسلامی: معالم عامة، دکتور حسام الدین خلیل فرج محمد، عطیات فارس عبد الحمید عبد العال، [https://www.hnjournal.net/3-8-28/ صفحه را اینجا ببینید.]
#الفرق بین الحق والحکم فی الفقه الإمامی، للشیخ محمد واعظ زاده الخراسانی [http://ijtihadnet.net/الفرق-بین-الحق-والحکم-فی-الفقه-الإمامی/ صفحه را اینجا ببینید.]
#فی اختتامیة مؤتمر «الفقه والقانون»، تناول آیة الله جوادی آملی:تبیین العلاقة بین الفقه والقانون ودور الفقهاء فی هذه العلاقة (ترجمه از فارسی) [https://news.esra.ir/fa/w/تبیین-العلاقة-بین-الفقه-والقانون-ودور-الفقهاء-فی- صفحه را اینجا ببیبنید.]
#الفرق بین الفقه الإسلامی والقوانین الوضعیة [https://www.islamweb.net/ar/fatwa/208834/الفرق-بین-الفقه-الإسلامی-والقوانین-الوضعیة صفحه را اینجا ببینید.]
#مؤتمر کلیة الحقوق الثانی، حقوق الإنسان فی الشریعة والقانون: التحدیات والحلول، جامعة الزرقاء الأهلیة، کلیة الحقوق، ۲۰۰۲م.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۱۸

ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آن نام کتابی نوشته سید محمدعلی ایازی، فقیه و قرآن‌پژوه شیعه ایرانی است. این کتاب به بررسی مسئلۀ ملاکات احکام و امکان کشف آنها توسط فقیهان می‌پردازد. نویسنده هدف از نوشتن این کتاب را پیدا کردن روشی برای دست‌یابی به نظریه‌های اساسی شریعت بر می‌شمرد.

معرفی اجمالی

کتاب ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آن نگاهی استدلالی به مسئلۀ جایگاه عقلی و نقلی ملاک احکام در استنباط احکام شرعی دارد.. نویسنده در این کتاب سعی می‌کند که اولاً مفهوم ملاک احکام و جایگاه آن در فقه شیعه و اهل تسنن را روشن سازد، ثانیاً نسبت آن را با مفهوم فقه غایت‌محور و مقاصدی بیان نمیاد، ثالثاً اثبات کند که مفهوم ملاکات احکام و روش‌های عقلی کشف آنها هیچ منافاتی با ادلۀ فقهی شیعه ندارد و رابعاً نشان دهد که از تصریح یا لوازم بیان بسیاری از فقیهان شیعه، چنین برمی‌آید که کشف ملاکات احکام روشی مورد تأیید فقه شیعه است. این کتاب بحثی مفصل دربارۀ تاریخچۀ مبحث کشف ملاکات و همچنین رابطۀ این بحث با مباحثی همچون تاریخمندی دین، تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و جایگاه عقل در فقه شیعه وجود دارد.

نویسنده

نویسنده کتاب، سید محمدعلی ایازی، متولد ۱۳۳۳ش، فقیه و قرآن‌پژوه شیعه ایرانی است. او از پژوهشگران فقهی و قرآنی حوزه علمیه قم و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.

مدعیات

سید محمدعلی عیازی در کتاب «ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آنها» مباحث متعددی - ازجمله تاریخچۀ ملاکات در فقه شیعه، ، و - را مورد نظر قرار می‌دهد؛ اما اصل مدعیات او را میتوان در سه بخش خلاصه کرد: علت عدم توجه به ملاکات، مبانی کشف ملاک و روشها کشف ملاک. بخش بزرگی از مطالبی که ذیل این مباحث ذکر میشود را می‌توان اثر نظریه‌پردازی نویسنده و ورای گزارش صِرف یافته‌های دیگرا دانست.

مبانی کشف ملاک

اولین مبنایی که باید بررسی شود را تبعیت احکام از مصالح و مفاسد بر می‌شمرد (ص۱۷۳). از نظر نویسنده، غایت‌مندی افعال الهی از مسائل قطعی در اندیشۀ اسلامی است (ص۱۷۷). نویسنده سعی می‌کند به تمام اشکالات منکران تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پاسخ دهد و نشان دهد که این اشکالات قابل حل هستند (تا۲۱۹). وی از سید مرتضی، شیخ طوسی، شهید اول و برخی دیگر از فقیهان شیعه نقل قول‌هایی در تأیید نظریۀ تبعیت احکام می‌آورد (ص۲۲۵).

مبنای دیگری که مورد توجه نویسنده قرار دارد، حجیت عقل است. از نظر او در صورتی می‌توان از عقل در کشف ملاکات استفاده کرد که که موضوع حکم، از تعبدیات نباشد و در بستر غایت اجتماعی این جهانی باشد و نه مسائل اخروی، بتوان با روشهای فنی از ملاک آنها را کشف کرد، مربوط به مسائلی چندوجهی نباشد که منجر به استحسان شود و نهایت، حاصل تلاش عقل، یقین آور باشد (ص۲۶۷).

همچنین عرف گاهی نقشی اساسی در کشف ملاک احکام دارد. این نقش گاهی در تحدید مفاهیم است، و گاهی به حوزۀ اثبات موضوعات مربوط می‌شود. گذشته از مواردی که خودِ شارع، مسئله ر به عرف محول کرده است، در مورادی که شارع نصی دربارۀ موضوعی جدید ندارد و همچنین در مورادی که شارع حکمی را امضا کرده و ما مطمئنیم که امضای این مورد خاص، دلیل بر نفی موارد دیگر نیست نیز عرف نقشی اساسی در کشف ملاکات بازی می‌کند (ص۲۷۸).

نویسنده دربارۀ «تاریخمندی نصوص» نظر مثبتی دارد و برای آن دلایل و شواهدی از تاریخ تفکر شیعی ارائه می‌کند. البته از نظر وی، تاریخمندی به معنای کنار گذشتن احکام یا انحصار آنها به مخاطبان خاص نیست؛ بلکه از آنجا که این احکام در تناسب با شرایط و معلومات عصر صدور نازل شده است؛ برای تسری آنها به زمانهای دیگر، نیازمند توجه به پیامدهای زمانی و مکانی هر حکم و جدا کردن آنها از احکام مخصوص زمان و مکان صدور هستیم.(ص۲۹۵).

نصوص، کلی و محدودند و تحولات انسانی در حال تغییر و تحول است، بنا بر این پیدا نکردن ملاک احکام باعث اتهام شریعت به عدم جامعیت می‌شود. پیوستگی و هماهنگی میان احکام شریعت ایجاب می‌کند که اگر دربارۀ موضوعی دو حکم متضاد وجود داشت، به ملاک حکم مراجعه کنیم. همچنین چنانچه هدف فقه را کشف حکم فروعات از اصولی که ائمه مطرح کرده‌اند بدانیم، نیازمند ملاکی هستیم تا نشان دهد که در هر موضوع جدید چگونه بایستی حکم کنیم(ص۳۶۹-۳۷۰).

روشهای کشف ملاک

در میان روشها کشف ملاک، سید محمدعلی عیازی بیشتر به سه روش «قیاس»، «کشف علت» و «استقراء» می‌پردازد تا بدفهمی‌های مربوط به آنها را رفع نمیاد. از نظر عیازی، اصل قیاس در فقه شیعی امری مضموم نیست؛ بلکه آنچه از آن نهی شده است، پیدا کردن دلیل عقلی در اموری است که شارع به صورت تعبدی از مکلفان خواسته است. نویسنده با تکیه بر برخی روایات، استدلال می‌کند که همانطور که ائمۀ شیعه گاهی از «اجتهاد» نهی کرده‌اند، «قیاس» و تفسیر به رأی را نیز مضموم دانسته‌اند؛ اما هیچ یک از این نواهی به معنای ممنوعیت مطلق این امور نیست. از نظر او، اموری که در فقه شیعه ممنوع است، محدود به دلیل‌تراشی‌های بی ضابطه، قیاس‌های بدون مبنا و اجتهاد بی‌قاعده است. نویسنده معتقد است که نهیِ مربوط به برخی از انواع قیاس و اجتهاد به مرور زمان به صورت نهیی‌ عام درآمده و با گسترش روحیۀ اخباری‌گری به کلی رو به افول گذاشت؛ اما با شروع جریان اصولی در فقه شیعه، این مضمون عملاً به فرهنگ فقهی شیعه بازگشت.

کشف علت حکم نیز از روشهایی است که نویسنده آن را موجه می‌داند. از نظر او، اگر «علت» باعثِ جعل حکم باشد، کشف آن مبتنی بر ضابطه باشد، با نصوص دیگر مخلافت نداشته باشد روشی معتبر در کشف احکام است. از نظر او «روایات نهی از قیاس» دلیلِ اصلی مخالفانِ استفاده از روش کشف علت است؛ اما اطلاق این روایات شامل این روش نمی‌شود.

آخرین موضوعی مد نظر عیازی حجیت استقراء در کشف ملاکات احکام است. از نظر او میتوان برای کشف حجیت استقراء، به جای تکیه بر دلالیل قیاسی و منطقی، از همان دریچه‌ای وارد شد که در علوم تجربی به یقین‌آوری استقراء استدلال می‌کنند.