۳٬۶۰۴
ویرایش
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «{{نویسنده |نویسنده = علی شریفی |نویسنده۲ = |نویسنده۳ = |گردآوری = |ویراستار۱ = |ویراستار۲ = |ویراستار۳ = }} '''دیه بهمثابه جبران خسارت''' (در برابر مجازات، بدل تراضی و دیدگاه تلفیقی) یکی از چهار تبیین برای ماهیت دیه در فقه است. تبیین ماهیت دیه بهعن...» ایجاد کرد) |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۸: | خط ۸: | ||
|ویراستار۳ = | |ویراستار۳ = | ||
}} | }} | ||
'''دیه بهمثابه جبران خسارت''' (در برابر | '''دیه بهمثابه جبران خسارت''' (در برابر [[نظریه مجازاتبودن دیه|مجازات]]، [[نظریه ابزارانگاری دیه برای رضایت|بدل تراضی]] و دیدگاه تلفیقی) یکی از چهار تبیین برای ماهیت دیه در فقه است. تبیین ماهیت دیه بهعنوان جبران خسارت، گرایش غالب در میان فقیهان و پژوهشگران متأخر است؛ از جمله [[یوسف صانعی]] بهتصریح و [[حسینعلی منتظری]] با کمی تأمل، و نیز [[ابوالقاسم گرجی]]. | ||
برای اثبات ماهیت دیه بهمثابه جبران خسارت، دلایلی ذکر شده است؛ از جمله اینکه دیه کارکرد جبرانی دارد، چرا که برای قتل خطایی، قتل شبهعمد و یا حتی جراحت، خسارت بدنی به فرد آسیبدیده وارد شده، و دیه در این موارد برای جبران این خسارت است. دلیل دیگر آن است که چون دیه در روایات در برابر ارش قرار گرفته و ارش ناظر به جبران خسارت در مواردی است که دیه تعیین نشده، بدین ترتیب دیه نیز باید برای جبران خسارت باشد. | برای اثبات ماهیت دیه بهمثابه جبران خسارت، دلایلی ذکر شده است؛ از جمله اینکه دیه کارکرد جبرانی دارد، چرا که برای قتل خطایی، قتل شبهعمد و یا حتی جراحت، خسارت بدنی به فرد آسیبدیده وارد شده، و دیه در این موارد برای جبران این خسارت است. دلیل دیگر آن است که چون دیه در روایات در برابر ارش قرار گرفته و ارش ناظر به جبران خسارت در مواردی است که دیه تعیین نشده، بدین ترتیب دیه نیز باید برای جبران خسارت باشد. |