کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۱۱۹ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
نور مگز
{{نویسنده
اختیار معامله، سن ازدواج، دامپینگ، کارت اعتباری تکمیل شد.
|نویسنده = مجید خشنودی
|گردآوری =
}}


{{منابع مطالعاتی|}}
{{جعبه اطلاعات کتاب
| عنوان = اقتصادنا
| تصویر = اقتصادنا.jpg
| اندازه تصویر =
| توضیح_تصویر =
| نام‌های دیگر =
| نویسنده = [[سید محمدباقر صدر]]
| تاریخ نگارش =
| موضوع = فقه اقتصاد
| سبک = گزارشی تحلیلی
| زبان = عربی
| ویراستار =
| به تصحیح =
| به کوشش =
| تصویرگر =
| طراح جلد =
| تعداد جلد = یک
| تعداد صفحات = ۹۰۰ص
| قطع = رقعی (گالینگور)
| مجموعه =
| ترجمه به دیگر زبان‌ها =
| ناشر = مکتبة جامع النقی العامة
| محل نشر = کویت
| تاریخ نشر =
| نوبت چاپ =
| شمارگان =
| شابک =
}}


ارتباط با نامحرم
'''اِقتصادُنا'''، کتابی از [[سید محمد باقر صدر]] در زمینه [[اقتصاد اسلامی]]. این کتاب نظریه‌های اقتصادی مارکسیسم و سرمایه‌داری را معرفی و نقد کرده و سپس مکتب اقتصادی اسلام را ارائه داده است. هدف از نگارش کتاب، بیان مبانی اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با دیگر مکاتب بزرگ اقتصادی بوده است. نظریه [[منطقة الفراغ]]، از مهم‌ترین دیدگاه‌های شهید صدر در زمینه اقتصاد اسلامی، در این کتاب مطرح شده است. از اقتصادنا، ترجمه‌هایی به زبان فارسی وجود دارد که کتاب اقتصاد ما ترجمه سیدمحمدمهدی برهانی و سیدابوالقاسم حسینی ژرفا، از جمله آنها است.


==کتاب‌ها==
== نویسنده ==
===فارسی===
[[سید محمدباقر صدر]](۱۳۱۳-۱۳۵۹ش) از فقهای معاصر شیعه است که نظریات جدیدی از جمله [[حق‌الطاعه]] و [[منطقة الفراغ]] را ارائه کرده است. او در دانش‌های اقتصاد، فلسفه و سیاست هم صاحب اندیشه و اثر است. صدر به عنوان اولین اندیشمند شیعه در زمینه اقتصاد اسلامی آثاری را تألیف کرده است. کتاب‌های [[اقتصادنا]] و [[البنک اللاربوی فی الاسلام]] را در راستای تبیین نظام اقتصاد اسامی و بانکداری بدون ربا تألیف کرد. همچنین در مجموعه مقالات [[الاسلام یقود الحیاة (کتاب)|الاسلام یقود الحیاة]] تصویری از اقتصاد جامعه اسلامی، تفاوت اقتصاد اسلامی با مارکسیستی و سرمایه داری و بیان شاخص‌های کلی و برنامه‌های تفصیلی اقتصادی ارائه کرده است.
#احکام ارتباط در فضای مجازی، مجید نقدی، تهران، انتشارات دفاع، ۱۳۹۸ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/98/98204092.pdf صفحات ابتدایی را از اینجا ببینید]
#جرایم رایانه‌ای علیه محرمانگی داده‌ها: دسترسی غیر‌مجاز، شنود غیر‌مجاز، جاسوسی رایانه‌ای‏، اعظم قربانی‌نژاد‌كوهستانی، تهران‏‫، فرهوش‏‫، ۱۳۹۶ش.
#


===عربی===
== جایگاه و اهمیت ==
سید محمدباقر صدر هدف از نگارش این کتاب تبیین نظام اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با دیگر مکاتب اقتصادی بیان کرده است. نگارنده تلاشی ابتدایی برای بررسی عمیق اندیشه اقتصادی اسلام و ارائه آن به صورت نظام‌مند دانسته است.<ref>صدر، اقتصادنا، ۱۴۲۴ق، ص۴۳، ۴۴.</ref>
با وجود گذشت بیش از نیم قرن از نگارش اقتصادنا، این کتاب هنوز مهم‌ترین و رایج‌ترین کتاب در زمینه اقتصاد اسلامی است و در دانشگاه‌های مختلف جهان، از کتاب‌های مورد توجه در رشته اقتصاد اسلامی است. در جهان اسلام تدریس این کتاب به کشورهای شیعه محدود نشده است و در برخی از دانشگاه‌های کشورهای سنی مانند مصر هم تدریس می‌شود.<ref>[http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3814/4864/40480/ «تأملی بر اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر؛ مرجع اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر»، پگاه حوزه، ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ش۲۰۵.]</ref>
دکتر محمد مبارک، نوشته است: اقتصادنا، نظریه اقتصاد اسلامی را با بررسی احکام اسلام ارائه داده و ضمن حفظ اصالت فقهی، آن را به وسیله مفاهیم دانش اقتصاد، بیان کرده است.<ref>صدر، اقتصاد ما، مقدمه ناشر، ج۱، ۱۳۹۳ش، ص۱۰.</ref>


===سایر زبان‌ها===
== ساختار و فهرست ==
{{چپ‌چین}}
فهرست کلی مطالب کتاب اقتصادنا به شرح زیر است:
#Explaining the Dimensions of Communication with Non-Mahrams in Cyberspace and Examining it from the Perspective of Imami jurisprudence، Hadi Ja'farian & Mohammad Samieiani، International Multidisciplinary Journal of PURE LIFE (IMJPL)، vol 13، 2018.
{{ستون-شروع|۲}}
{{پایان چپ‌چین}}
* معرفی و نقد مارکسیسم
* معرفی و نقد سرمایه‌داری
* شاخص‌های اصلی اقتصاد اسلامی
* فرایند دستیابی به مکتب اقتصادی
* نظریه توزیع پیش از تولید
* نظریه توزیع پس از تولید
* نظریه تولید
* مسئولیت دولت در اقتصاد اسلامی
{{پایان}}


==مقاله‌ها==
== گزارش محتوا ==
===فارسی===
#بررسی حکم فقهی آغاز ارتباط کلامی با نامحرم، مصطفی همدانی، فصلنامه فقه و اصول، شماره ۱۲۵، ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1628676786-9549-125-8.pdf از اینجا ببینید]
#شاخص تحقق خلوت با نامحرم با تأکید بر فضای مجازی، محمدصادق فاضل و فاطمه اردشیری، فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی، دوره 7، شماره۳، ۱۴۰۰ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/914556/04C1DFB4FADEA4EE82DE96A8C884D198.pdf?sequence=-1&isAllowed=y از اینجا ببینید]
#تبیین ابعاد ارتباط با نامحرم در فضای مجازی و بررسی آن از منظر فقه امامیه، هادی جعفریان و محمد سمیعیانی، فصلنامه pure life، شماره ۷، ۲۰۲۰م. [http://ensani.ir/file/download/article/1593431157-10190-21-5.pdf از اینجا ببینید]
#بررسی شاخص های ارتباط کلامی با نامحرم با رویکرد سبک زندگی اسلامی، سمیه رستمی و احمد مرادخانی و محمدرضا سالاری فر و سید محمد شفیعی مازندرانی، دوفصلنامه پژوهشنامه سبک زندگی، شماره ۷، ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1559370787-10109-8-5.pdf از اینجا ببینید]
#ارتباط با نامحرم در فضای مجازی از دیدگاه فقه امامیه، راضیه ناطقی و مائده رضایی، دوفصلنامه مطالعات پژوهشی زنان، سال ۴، شماره ۶، ۱۳۹۶ش. [http://journals1.miu.ac.ir/backend/uploads/442970f57f01439e930b95e3c5772782debf7195.pdf از اینجا ببینید]
#محدوده ارتباط با نامحرم در فضای مجازی بر اساس فقه مقارن، بی‌بی زهرا طاهری، همایش نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب، ۱۳۹۶ش.
#پالایش فضای مجازی؛ حکم و مسائل آن از دیدگاه فقهی، محسن اسماعیلی و محمدصادق نصراللهی، دوفصلنامه دین و ارتباطات، سال ۲۳، شماره ۱، ۱۳۹۵ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20170215114456-9767-76.pdf از اینجا ببینید]
#صحبت کردن و ارتباط با نامحرم، اکبر اسد علیزاده، ماهنامه مبلغان، شماره ۷۹، ۱۳۸۵ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20101119122946-1074.pdf از اینجا ببینید]
#


===عربی===
=== تعریف علم اقتصاد و سیستم اقتصادی ===
به نظر نویسنده، برای درک کلمه اقتصاد لازم است که دو مفهوم علم اقتصاد و سیستم اقتصادی از هم تمییز داده شود و به تأثیر متقابل اندیشه علمی اقتصاد و اندیشه سیستمی آن توجه شود.


علم اقتصاد عبارت از علمی است که حیات اقتصادی و پدیده‌های آن را تفسیر می‌کند و به بیان ارتباط این پدیده ها را با اسباب کلی حاکم بر آن می‌پردازد. اما سیستم اقتصادی عبارت از اسلوبی است که جامعه در حیات اقتصادی و حل معضلات علمی از آن پیروی می‌کند.


==پایان‌نامه‌ها==
به عقیده سید محمد باقر صدر مقصود از کلمه اقتصاد اسلامی، سیستم اقتصادی است
=== فارسی ===
#ارتباط با نامحرم در فضای مجازی در فقه و حقوق ایران، بهنام جوی پشته، کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی ، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d5b807457d9be6da8f3334d6271a4b0c از اینجا ببینید]
#بررسی رابطه نامشروع در فضای مجازی باتاکید بر حقوق کیفری و رویه قضایی ایران، پیمان شاهدی، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت ، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9a31354cb3a2d7c676b84739eb1cd34d از اینجا ببینید]
#آسیب شناسی ارتباط با نامحرم در فضای مجازی از منظر فقه و حقوق،  حسام‌الدین آروین، کارشناسی ارشد،حسام الدین ربانی،دانشکده علوم حدیث قم، دانشگاه قرآن و حدیث، ۱۳۹۳ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/08d160ae8c8942f1b66870428dd07524 از اینجا ببینید]
#حدود ارتباط با نامحرم در فضای مجازی و بایسته‌های حقوقی آن، منصوره ازغندی، کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز استان تهران، ۱۳۹۱ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/affd94179ee5161cf5fa1b6d16cd1545 از اینجا ببینید]
#عوامل ایجاد روابط صمیمانه در شبکه‌های اجتماعی مجازی و حدود فقهی آن،محمدجواد نوروزی اقبالی، کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه امام صادق علیه السلام، ۱۳۹۱ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/89af842dc32444beed59bd5af8a8eb6d از اینجا ببینید]
#حدود ارتباط با نامحرم در فضای مجازی (چت، ایمیل، پیامک ...) و بایسته‌های حقوقی آن، منصوره ازغندی، کارشناسی ارشد)، دانشکده الهیات، دانشگاه پیام نور تهران مرکزی، ۱۳۹۱ش.
#


=== لزوم وجود سیستم اقتصادی برای جامعه ===
به تحلیل نویسنده هیج جامعه‌‌ای بدون سیستم اقتصادی امکان وجود ندارد زیرا هر اجتماعی با تولید و توزیع ثروت مواجه است در نتیجه ناگزیر از انتخاب روشی است که بوسیله آن عملیات اقتصادی را تنظیم کند که همین روش‌ها، تشکیل دهنده سیستم اقتصادی هستند. برای شناخت سیستم اقتصادی لازم است که قوانین جبری طبیعی تاریخ را بشناسیم و مقتضیاتش را کشف کنیم.


===عربی===
به باور صدر، در اسلام، مکتب اقتصادی اسلام بیان شده است، نه علم [[اقتصاد اسلامی]] و بنابراین اقتصاد اسلامی ارائه‌دهنده روشی عادلانه برای تنظیم زندگی اقتصادی است و هیچ‌گاه در پی اکتشافات علمی در حوزه اقتصاد نیست؛ برای مثال، اسلام در حجاز به دنبال کشف عوامل [[ربا|رِبا]] نبود؛ بلکه آن را ممنوع کرد و نظام جدیدی بر اساس [[مضاربه]] بنا نمود.<ref>حسینی حائری، «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر رحمه الله»، ص۲۲و۲۳.</ref>


=== منطقة الفراغ ===
{{اصلی|منطقة الفراغ}}
نظریه منطقة الفراغ، از مهم‌ترین دیدگاه‌های مطرح‌شده در اقتصادنا و از ابتکارات [[شهید صدر]] است. بر طبق این نظریه، اسلام در مواردی به دولت اسلامی اجازه می‌دهد که با توجه به نیازهای زمان، حکم و قانون وضع کند. شهید صدر این حوزهٔ قانون‌گذاری را منطقة الفراغ نامیده و برخی از قانون‌های وضع‌شده توسط [[پیامبر(ص)]] را هم از این باب دانسته است؛ نه بدین لحاظ که پیامبر خدا بوده است.<ref>صدر، اقتصادنا، ۱۴۲۴ق، ص۴۴۳، ۴۴۴؛ صدر، اقتصاد ما، ترجمه سیدابوالقاسم ژرفا، ۱۳۹۳ش، ج۲، ص۴۱، ۴۲.</ref>


==سایر منابع==
== دیدگاه‌ها دربارهٔ کتاب ==
#حکم چت با نامحرم در فضای مجازی، یادداشت اینترنتی، خبرگزاری دانشجو، کد خبر ۹۱۷۹۶۲، ۱۳۹۹ش. [https://snn.ir/fa/news/917962/%D8%AD%DA%A9%D9%85-%DA%86%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C از اینجا ببینید]
به باور برخی، اقتصادنا نسبت به دیگر کتاب‌های محمدباقر صدر، کتابی ممتاز است؛ چراکه در زمانی نوشته شد که اندیشه‌های لیبرالیستی و مارکسیستی در کشورهای عربی و اسلامی رواج داشت و این مسئله مطرح بود که آیا اسلام هم طرحی برای رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دارد.<ref>سلمان، «اقتصادنا (محمدباقر صدر)»، ص۲۵۳.</ref> همچنین به لحاظ سطح، موضوع و روشْ کاری نو، جدی و بنیادین در زمینه مباحث اسلامی حوزوی بوده است.<ref>سلمان، «اقتصادنا (محمدباقر صدر)»، ص۲۵۴.</ref>
#قلمرو ارتباط زن و مرد نامحرم در فضای مجازی از نظر فقهی، باقری، کرسی آزاد اندیشی، خبرگزاری رسمی حوزه، کد خبر ۴۵۱۴۶۷، ۱۳۹۷ش. [https://www.hawzahnews.com/news/451467/%D9%82%D9%84%D9%85%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%B2%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8 از اینجا ببینید]
 
نقدهایی هم به کتاب مطرح شده است؛ ازجمله گفته‌اند که اقتصادنا به مسائل کاربردی توجه نداشته و برنامه‌ای عملی برای مدیریت نهادهای اقتصادی جامعه ارائه نداده است.<ref>جداری عالی، «نقد کتاب اقتصادنا»، ص۱۶۷.</ref> برخی نیز درخصوص نظریه منطقة الفراغ که در کتاب اقتصادنا مطرح شده است، اشکالاتی مطرح کرده‌اند.<ref>حسینی، بازشناسی، «تحلیل و نقد نظریه منطقه الفراغ»، ص۹۶.</ref>
 
== پانویس ==
{{پانویس}}
 
== منابع ==
{{منابع}}
* اسلامی، رضا، «مکتب اصولی شهید آیت الله صدر»، پژوهش و حوزه، ش۲۷و۲۸، ۱۳۸۵ش.
*[http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3814/4864/40480/ «تأملی بر اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر: مرجع اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر»، پگاه حوزه، ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ش۲۰۵.]
* جداری عالی، محمد، «نقد کتاب اقتصادنا»، اقتصاد اسلامی، ش۱، ۱۳۸۰ش.
* حسینی، سید علی، «بازشناسی، تحلیل و نقد نظریه منطقه الفراغ»، اندیشه صادق، ش۶و۷، ۱۳۸۱ش.
* حسینی حائری، سیدکاظم، «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر رحمه الله»، ترجمه احمدعلی یوسفی، اقتصاد اسلامی، ش۱، ۱۳۸۰ش.
* حسینی حائری، سیدکاظم، زندگی و افکار شهید صدر، ترجمه حسن طارمی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۵ش.
* خسروپناه، عبدالحسین، «منطق استقراء از دیدگاه شهید صدر»، ذهن، ش۱، ۱۳۸۳ش.
* سلمان، حسن، «اقتصادنا (محمدباقر صدر)»، الاجتهاد، ش۳۷، ۱۴۱۸ق.
* فضل الله، سید محمدحسین، «شهید صدر در بستر اندیشه و عمل: او به شکلی طبیعی در جایگاه مرجعیت قرار گرفت»، در مجله شاهد یاران، شماره ۱۸، اردیبهشت ۱۳۸۶.
* صدر، سیدمحمدباقر، اقتصادنا، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للامام الشهید الصدر، قم، چاپ اول، ۱۴۲۴ق.
* صدر، سیدمحمدباقر، اقتصاد ما، ترجمه سیدابوالقاسم حسینی ژرفا، قم، پژوهشگاه علمی‌تخصصصی شهید صدر، ۱۳۹۳ش.
* لاریجانی، صادق، «نظریه حق الطاعة»، پژوهش‌های اصولی، ش۱، ۱۳۸۱ش.
{{پایان}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۰۲:۳۶

نویسنده: مجید خشنودی
اقتصادنا
اطلاعات کتاب
نویسندهسید محمدباقر صدر
موضوعفقه اقتصاد
سبکگزارشی تحلیلی
زبانعربی
تعداد جلدیک
تعداد صفحات۹۰۰ص
قطعرقعی (گالینگور)
اطلاعات نشر
ناشرمکتبة جامع النقی العامة
محل نشرکویت

اِقتصادُنا، کتابی از سید محمد باقر صدر در زمینه اقتصاد اسلامی. این کتاب نظریه‌های اقتصادی مارکسیسم و سرمایه‌داری را معرفی و نقد کرده و سپس مکتب اقتصادی اسلام را ارائه داده است. هدف از نگارش کتاب، بیان مبانی اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با دیگر مکاتب بزرگ اقتصادی بوده است. نظریه منطقة الفراغ، از مهم‌ترین دیدگاه‌های شهید صدر در زمینه اقتصاد اسلامی، در این کتاب مطرح شده است. از اقتصادنا، ترجمه‌هایی به زبان فارسی وجود دارد که کتاب اقتصاد ما ترجمه سیدمحمدمهدی برهانی و سیدابوالقاسم حسینی ژرفا، از جمله آنها است.

نویسنده

سید محمدباقر صدر(۱۳۱۳-۱۳۵۹ش) از فقهای معاصر شیعه است که نظریات جدیدی از جمله حق‌الطاعه و منطقة الفراغ را ارائه کرده است. او در دانش‌های اقتصاد، فلسفه و سیاست هم صاحب اندیشه و اثر است. صدر به عنوان اولین اندیشمند شیعه در زمینه اقتصاد اسلامی آثاری را تألیف کرده است. کتاب‌های اقتصادنا و البنک اللاربوی فی الاسلام را در راستای تبیین نظام اقتصاد اسامی و بانکداری بدون ربا تألیف کرد. همچنین در مجموعه مقالات الاسلام یقود الحیاة تصویری از اقتصاد جامعه اسلامی، تفاوت اقتصاد اسلامی با مارکسیستی و سرمایه داری و بیان شاخص‌های کلی و برنامه‌های تفصیلی اقتصادی ارائه کرده است.

جایگاه و اهمیت

سید محمدباقر صدر هدف از نگارش این کتاب تبیین نظام اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با دیگر مکاتب اقتصادی بیان کرده است. نگارنده تلاشی ابتدایی برای بررسی عمیق اندیشه اقتصادی اسلام و ارائه آن به صورت نظام‌مند دانسته است.[۱] با وجود گذشت بیش از نیم قرن از نگارش اقتصادنا، این کتاب هنوز مهم‌ترین و رایج‌ترین کتاب در زمینه اقتصاد اسلامی است و در دانشگاه‌های مختلف جهان، از کتاب‌های مورد توجه در رشته اقتصاد اسلامی است. در جهان اسلام تدریس این کتاب به کشورهای شیعه محدود نشده است و در برخی از دانشگاه‌های کشورهای سنی مانند مصر هم تدریس می‌شود.[۲] دکتر محمد مبارک، نوشته است: اقتصادنا، نظریه اقتصاد اسلامی را با بررسی احکام اسلام ارائه داده و ضمن حفظ اصالت فقهی، آن را به وسیله مفاهیم دانش اقتصاد، بیان کرده است.[۳]

ساختار و فهرست

فهرست کلی مطالب کتاب اقتصادنا به شرح زیر است:

  • معرفی و نقد مارکسیسم
  • معرفی و نقد سرمایه‌داری
  • شاخص‌های اصلی اقتصاد اسلامی
  • فرایند دستیابی به مکتب اقتصادی
  • نظریه توزیع پیش از تولید
  • نظریه توزیع پس از تولید
  • نظریه تولید
  • مسئولیت دولت در اقتصاد اسلامی

گزارش محتوا

تعریف علم اقتصاد و سیستم اقتصادی

به نظر نویسنده، برای درک کلمه اقتصاد لازم است که دو مفهوم علم اقتصاد و سیستم اقتصادی از هم تمییز داده شود و به تأثیر متقابل اندیشه علمی اقتصاد و اندیشه سیستمی آن توجه شود.

علم اقتصاد عبارت از علمی است که حیات اقتصادی و پدیده‌های آن را تفسیر می‌کند و به بیان ارتباط این پدیده ها را با اسباب کلی حاکم بر آن می‌پردازد. اما سیستم اقتصادی عبارت از اسلوبی است که جامعه در حیات اقتصادی و حل معضلات علمی از آن پیروی می‌کند.

به عقیده سید محمد باقر صدر مقصود از کلمه اقتصاد اسلامی، سیستم اقتصادی است

لزوم وجود سیستم اقتصادی برای جامعه

به تحلیل نویسنده هیج جامعه‌‌ای بدون سیستم اقتصادی امکان وجود ندارد زیرا هر اجتماعی با تولید و توزیع ثروت مواجه است در نتیجه ناگزیر از انتخاب روشی است که بوسیله آن عملیات اقتصادی را تنظیم کند که همین روش‌ها، تشکیل دهنده سیستم اقتصادی هستند. برای شناخت سیستم اقتصادی لازم است که قوانین جبری طبیعی تاریخ را بشناسیم و مقتضیاتش را کشف کنیم.

به باور صدر، در اسلام، مکتب اقتصادی اسلام بیان شده است، نه علم اقتصاد اسلامی و بنابراین اقتصاد اسلامی ارائه‌دهنده روشی عادلانه برای تنظیم زندگی اقتصادی است و هیچ‌گاه در پی اکتشافات علمی در حوزه اقتصاد نیست؛ برای مثال، اسلام در حجاز به دنبال کشف عوامل رِبا نبود؛ بلکه آن را ممنوع کرد و نظام جدیدی بر اساس مضاربه بنا نمود.[۴]

منطقة الفراغ

نظریه منطقة الفراغ، از مهم‌ترین دیدگاه‌های مطرح‌شده در اقتصادنا و از ابتکارات شهید صدر است. بر طبق این نظریه، اسلام در مواردی به دولت اسلامی اجازه می‌دهد که با توجه به نیازهای زمان، حکم و قانون وضع کند. شهید صدر این حوزهٔ قانون‌گذاری را منطقة الفراغ نامیده و برخی از قانون‌های وضع‌شده توسط پیامبر(ص) را هم از این باب دانسته است؛ نه بدین لحاظ که پیامبر خدا بوده است.[۵]

دیدگاه‌ها دربارهٔ کتاب

به باور برخی، اقتصادنا نسبت به دیگر کتاب‌های محمدباقر صدر، کتابی ممتاز است؛ چراکه در زمانی نوشته شد که اندیشه‌های لیبرالیستی و مارکسیستی در کشورهای عربی و اسلامی رواج داشت و این مسئله مطرح بود که آیا اسلام هم طرحی برای رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دارد.[۶] همچنین به لحاظ سطح، موضوع و روشْ کاری نو، جدی و بنیادین در زمینه مباحث اسلامی حوزوی بوده است.[۷]

نقدهایی هم به کتاب مطرح شده است؛ ازجمله گفته‌اند که اقتصادنا به مسائل کاربردی توجه نداشته و برنامه‌ای عملی برای مدیریت نهادهای اقتصادی جامعه ارائه نداده است.[۸] برخی نیز درخصوص نظریه منطقة الفراغ که در کتاب اقتصادنا مطرح شده است، اشکالاتی مطرح کرده‌اند.[۹]

پانویس

  1. صدر، اقتصادنا، ۱۴۲۴ق، ص۴۳، ۴۴.
  2. «تأملی بر اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر؛ مرجع اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر»، پگاه حوزه، ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ش۲۰۵.
  3. صدر، اقتصاد ما، مقدمه ناشر، ج۱، ۱۳۹۳ش، ص۱۰.
  4. حسینی حائری، «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر رحمه الله»، ص۲۲و۲۳.
  5. صدر، اقتصادنا، ۱۴۲۴ق، ص۴۴۳، ۴۴۴؛ صدر، اقتصاد ما، ترجمه سیدابوالقاسم ژرفا، ۱۳۹۳ش، ج۲، ص۴۱، ۴۲.
  6. سلمان، «اقتصادنا (محمدباقر صدر)»، ص۲۵۳.
  7. سلمان، «اقتصادنا (محمدباقر صدر)»، ص۲۵۴.
  8. جداری عالی، «نقد کتاب اقتصادنا»، ص۱۶۷.
  9. حسینی، بازشناسی، «تحلیل و نقد نظریه منطقه الفراغ»، ص۹۶.

منابع

  • اسلامی، رضا، «مکتب اصولی شهید آیت الله صدر»، پژوهش و حوزه، ش۲۷و۲۸، ۱۳۸۵ش.
  • «تأملی بر اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر: مرجع اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید محمد باقر صدر»، پگاه حوزه، ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ش۲۰۵.
  • جداری عالی، محمد، «نقد کتاب اقتصادنا»، اقتصاد اسلامی، ش۱، ۱۳۸۰ش.
  • حسینی، سید علی، «بازشناسی، تحلیل و نقد نظریه منطقه الفراغ»، اندیشه صادق، ش۶و۷، ۱۳۸۱ش.
  • حسینی حائری، سیدکاظم، «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر رحمه الله»، ترجمه احمدعلی یوسفی، اقتصاد اسلامی، ش۱، ۱۳۸۰ش.
  • حسینی حائری، سیدکاظم، زندگی و افکار شهید صدر، ترجمه حسن طارمی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۵ش.
  • خسروپناه، عبدالحسین، «منطق استقراء از دیدگاه شهید صدر»، ذهن، ش۱، ۱۳۸۳ش.
  • سلمان، حسن، «اقتصادنا (محمدباقر صدر)»، الاجتهاد، ش۳۷، ۱۴۱۸ق.
  • فضل الله، سید محمدحسین، «شهید صدر در بستر اندیشه و عمل: او به شکلی طبیعی در جایگاه مرجعیت قرار گرفت»، در مجله شاهد یاران، شماره ۱۸، اردیبهشت ۱۳۸۶.
  • صدر، سیدمحمدباقر، اقتصادنا، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للامام الشهید الصدر، قم، چاپ اول، ۱۴۲۴ق.
  • صدر، سیدمحمدباقر، اقتصاد ما، ترجمه سیدابوالقاسم حسینی ژرفا، قم، پژوهشگاه علمی‌تخصصصی شهید صدر، ۱۳۹۳ش.
  • لاریجانی، صادق، «نظریه حق الطاعة»، پژوهش‌های اصولی، ش۱، ۱۳۸۱ش.