۳٬۶۰۴
ویرایش
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جز (←پانویس) |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان از نگاه فقه''' نوشته سید اصغر ناظمزاده قمی | '''جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان از نگاه فقه''' کتابی در حوزه فقه پزشکی نوشته [[سید اصغر ناظمزاده قمی]] فقیه و مدرس حوزه علمیه قم است.کتاب در دو بخش مستقل دو موضوع جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان را از منظر فقه بررسی میکند. در بخش اول و در قالب پنج فصل دلایل فقهی جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی را بررسی کرده و برخی فروعات مرتبط با جراحی زیبایی را بیان میکند. به نظر نویسنده جراحی پلاستیک جایز و در مواردی مستحب، بلکه واجب است ولی برخی از موارد جراحی زیباییِ غیرضروری به عنوان حکم ثانوی حرام است. | ||
مؤلف در بخش دوم کتاب نیز در شش فصل | مؤلف در بخش دوم کتاب نیز در شش فصل تاریخچه، اقسام و مراحل شبیهسازی انسان را ذکر کرده و بعد از بیان رویکرد ادیان و مذاهب مختلف، دلایل فقهی جواز و حرمت شبیهسازی را از منظر فقه شیعه بررسی کرده است. ناظمزاده قمی بر این باور است که شبیهسازی انسان به حکم اولی جایز است و با حکم ثانوی هم نمیتوان بر حرمت آن فتوا داد. او با برشمردن برخی فواید شبیهسازی انسان، به تقویت دیدگاه خود پرداخته است. | ||
ابهام در برخی استدلالهای فقهی، بررسی تفصیلی برخی مباحث کمارتباط با بحث، ذکر نکردن منابع برخی اقوال یا ارجاع آنها به کتابهای واسطه و نیز اشتباه در نقل اقوال، از کاستیهای این اثر بهشمار میآید. | |||
== معرفی کتاب == | == معرفی کتاب == | ||
جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان از نگاه فقه، کتابی در حوزه فقه پزشکی است که به بررسی دو موضوع جدید در عرصه پزشکی از منظر فقه میپردازد. سید اصغر ناظمزاده | جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان از نگاه فقه، کتابی در حوزه فقه پزشکی است که به بررسی دو موضوع جدید در عرصه پزشکی از منظر فقه میپردازد. [[سید اصغر ناظمزاده قمی]] (زاده: ۱۳۲۳ش) نویسنده کتاب از فقیهان و مدرسان حوزه علمیه قم و نویسنده آثاری در فقه معاصر مثل «تغییر جنسیت و دو جنسیتیها از نگاه فقه» و «تلقیح مصنوعی از نگاه فقه» است.<ref>[https://nazemzadehqomi.com/زندگینامه/ «زندگینامه»]، در سایت پایگاه اطلاعرسانی آیتالله سید اصغر ناظمزاده قمی.</ref> | ||
نویسنده مباحث این اثر را حاصل درسها و پژوهشهای فقهی و مشاورههای علمی از متخصصان پزشکی دانسته است.(ص۱۳-۱۴) پژوهشهای اندک فقهی در زمینه جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان، و نیز درخواست جمعی از حوزویان برای بررسی دو موضوع یادشده، انگیزه نویسنده برای نگارش این اثر بوده است.(ص۱۸) این کتاب را انتشارات بوستان کتاب، در سال ۱۴۰۲ش در ۲۸۸ صفحه منتشر کرده است. | |||
=== ساختار کتاب === | === ساختار کتاب === | ||
کتاب جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان از نگاه فقه، از دو بخش اصلی (۱ | کتاب جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان از نگاه فقه، از دو بخش اصلی و مستقل با موضوع (۱)جراحی پلاستیک و (۲) شبیهسازی انسان تشکیل شده است. این دو بخش، فاقد هرگونه اشتراکی (مگر پزشکی بودن هر دو موضوع) است و نه در استدلالهای فقهی و نه در موضوع به یکدیگر وابسته نیستند و قابلیت مجزا شدن را دارند. فهرست مطالب کتاب، در ابتدا و کتابنامه در انتهای اثر آمده است. | ||
بخش دوم کتاب در قالب یک مقدمه و شش فصل سامان داده شده است. ناظمزاده قمی، پس از آنکه در مقدمه بخش دوم، ضرورت بحث شبیهسازی انسان را شرح میدهد(ص۱۶۶) تاریخچه، اقسام و مراحل شبیهسازی انسان را در سه فصل نخست بیان میکند. در فصل چهارم رویکرد، مسیحیان، یهودیان و مسلمانان (اعم از شیعه و سنی) در برابر شبیهسازی انسان مطرح میشود. در فصل پنجم که فصل اصلی بخش | بخش اول کتاب مشتمل بر مقدمه و پنج فصل است. نویسنده در مقدمۀ کوتاه این بخش، جراحی پلاستیک را به دو قسمِ جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی تقسیم کرده، ضرورت بحث و انگیزه خود را از بررسی این موضوع بیان میکند.(ص۱۷-۱۸) مؤلف در فصل اول، ادله فقهی جراحی ترمیمی و در فصل دوم که حجم بیشتری را به خود اختصاص داده، ادله فقهی جراحی زیبایی را بررسی میکند. فصل سوم و چهارم نیز به تبیین برخی فروعات مرتبط با جراحی زیبایی اختصاص دارد.(ص۱۰۷) نویسنده در فصل پنجم پینوشتهایی را برای توضیح تفصیلیترِ اصلاحات فقهی و مباحث اصولی آورده است.(ص۱۴۱) | ||
بخش دوم کتاب در قالب یک مقدمه و شش فصل سامان داده شده است. ناظمزاده قمی، پس از آنکه در مقدمه بخش دوم، ضرورت بحث شبیهسازی انسان را شرح میدهد(ص۱۶۶) تاریخچه، اقسام و مراحل شبیهسازی انسان را در سه فصل نخست بیان میکند. در فصل چهارم رویکرد، مسیحیان، یهودیان و مسلمانان (اعم از شیعه و سنی) در برابر شبیهسازی انسان مطرح میشود. در فصل پنجم که فصل اصلی این بخش بهشمار میآید، ادله فقهی جواز یا حرمت شبیهسازی انسان بررسی میشود.(ص۲۱۱) مؤلف که خود شبیهسازی انسان را جایز دانسته، در فصل ششم فواید شبیهسازی را برمیشمارد. | |||
== مدعاها == | == مدعاها == | ||
خط ۸۸: | خط ۹۱: | ||
* هاشمی شاهرودی، سید محمود، بحوث فی علم الاصول، قم، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه، ۱۴۱۷ق. | * هاشمی شاهرودی، سید محمود، بحوث فی علم الاصول، قم، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه، ۱۴۱۷ق. | ||
* [https://nazemzadehqomi.com/زندگینامه/ «زندگینامه»]، در سایت پایگاه اطلاعرسانی آیتالله سید اصغر ناظمزاده قمی، تاریخ بازدید: ۶ تیر ۱۴۰۳ش. | * [https://nazemzadehqomi.com/زندگینامه/ «زندگینامه»]، در سایت پایگاه اطلاعرسانی آیتالله سید اصغر ناظمزاده قمی، تاریخ بازدید: ۶ تیر ۱۴۰۳ش. | ||
[[رده:پیشنویس مقالهها]] |