پرش به محتوا

پیوند اعضا (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی|[[پیوند عضو بعد از اجرای حد]] • [[پیوند اعضای محکومین به اعدام]] • [[اهدای عضو]] • [[خرید و فروش اعضا]] }}
{{منابع مطالعاتی|[[پیوند عضو بعد از اجرای حد]] • [[پیوند اعضای محکومین به اعدام]] • [[اهدای عضو]] • [[خرید و فروش اعضا]] }}
[[پیوند اعضا]] از مسائل نوپدید در فقه است که در سه حالت پیوند عضو از حیوان به انسان، از انسان زنده به انسان زنده دیگر، و از انسان مرده به انسان زنده قابل تحقق است. دلایلی از جمله حرمت مثله کردن، حرمت هتک و جنایت بر مردگان، و همچنین وجوب تعجیل در دفن مردگان از جمله دلایلی است که در مخالفت با پیوند اعضا بیان شده است. از سوی دیگر، برای جواز پیوند اعضا به دلایلی از جمله آیه «النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم» و همچنین روایت «الناس مسلطون علی اموالهم» استناد شده است.
[[پیوند اعضا]] فرآیندی پزشکی است که طی آن عضوی سالم از بدن یک فرد زنده یا مرده یا فرد دچار مرگ مغزی شده و یا از بدن حیوان برداشته می‌شود و جایگزین عضو معیوب در بدن فردی دیگر می‌شود. امروزه پیوند عضو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین درمان‌ها برای بیمارانی درنظر گرفته می‌شود که دچار نقص در عملکرد عضو خاصی از بدن مثل کلیه، کبد، ریه، قلب و پانکراس شده‌اند.


پاره‌ای از پرسش‌های قابل طرح در این باره عبارتند از اینکه آیا پیوند اعضای محکومین به اعدام جایز است یا خیر، آیا وصیت میت درباره پیوند اعضا اعتباری دارد، و آیا خرید و فروش اعضا در راستای پیوند آن جایز است یا خیر. در این صفحه منابع مرتبط با پیوند اعضا از منظر فقه معاصر جمع‌آوری شده است.
پیوند اعضا از مسائل نوپدید در فقه است که با پیشرفت‌های پزشکی پیش‌روی فقه معاصر قرار گرفته است و باید به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ گوید ازجمله: با توجه به قاعده لاضرر آیا عمل پیوند عضو جایز است؟ آیا وصیت میت به پیوند عضو اعتبار دارد؟ آیا پیوند اعضای محکوم به اعدام به دیگران جایز است؟ خرید و فروش اعضای بدن به قصد پیوند اعضا چه حکمی دارد؟ آیا پیوند عضو بعد از اجرای حد جایز است؟
 
فقها در مواجهه با مسئله پیوند عضو دو دسته نظر ارائه داده‌اند؛ برخی با استناد به دلایلی چون قاعده لاضرر، حرمت مثله کردن، حرمت هتک و جنایت بر مردگان و همچنین وجوب تعجیل در دفن مردگان مخالف پیوند عضو هستند. از سوی دیگر، بسیاری از فقها برای جواز پیوند اعضا به دلایلی از جمله آیه «النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم» و همچنین روایت «الناس مسلطون علی اموالهم» استناد کرده‌اند. همچنین پیوند اعضای حیوان به انسان جایز دانسته شده است.
== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
=== فارسی ===
=== فارسی ===
۵٬۱۴۳

ویرایش