پرش به محتوا

کاربر:Abbasi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
ساختار پیشنهادی
ساختار پیشنهادی
== مقاله در دولت انتخابی اسلامی با محوریت نظریه ولایت امت ==
== مقدمه ==
== مقدمه ==
به طور کلی سه  نظریه عمده در موضوع تشکیل حکومت در بین متفکران اسلامی شیعی وجود دارد:
به طور کلی سه  نظریه عمده در موضوع تشکیل حکومت در بین متفکران اسلامی شیعی وجود دارد:
خط ۹: خط ۱۱:
[[محمدمهدی شمس‌الدین]]، [[شهید صدر]]، شیخ مغنیه و مهدی حائری یزدی از دسته سوم قلمداد می‌شوند.
[[محمدمهدی شمس‌الدین]]، [[شهید صدر]]، شیخ مغنیه و مهدی حائری یزدی از دسته سوم قلمداد می‌شوند.
محسن کدیور نظریات این گروه را تحت دو عنوان دولت انتخاب اسلامی و وکالت مالکان شخصی مشاع  آورده است. در چهار دهه اخیر سه متفکر شیعه عراقی و لبنانی به طور جداگانه نظریه‌ای را ابراز کرده‌اند که کدیور آن را دولت انتخابی اسلامی نامیده‌ و با توجه به نقاط مشترک فراوان آرای آنها، آن را سه تقریر مختلف از یک نظریه به حساب آورده‌ نه سه نظریه مجزا.<ref>محسن کدیور، نظریه‌های دولت در فقه شیعه، صفحه ۱۵۹.</ref> در بین متفکران ایرانی هم نظریه مالکیت جمعی مشاع که مهدی حائری ارائه کرده بسیار شبیه تقریرات سه گانه فوق است اما با توجه به برخی ملاحظات اساسی از نظریه دولت انتخابی اسلامی متمایز می‌شود.<ref>محسن کدیور، نظریات دولت در فقه شیعه، صفحه ۱۷۵.</ref>
محسن کدیور نظریات این گروه را تحت دو عنوان دولت انتخاب اسلامی و وکالت مالکان شخصی مشاع  آورده است. در چهار دهه اخیر سه متفکر شیعه عراقی و لبنانی به طور جداگانه نظریه‌ای را ابراز کرده‌اند که کدیور آن را دولت انتخابی اسلامی نامیده‌ و با توجه به نقاط مشترک فراوان آرای آنها، آن را سه تقریر مختلف از یک نظریه به حساب آورده‌ نه سه نظریه مجزا.<ref>محسن کدیور، نظریه‌های دولت در فقه شیعه، صفحه ۱۵۹.</ref> در بین متفکران ایرانی هم نظریه مالکیت جمعی مشاع که مهدی حائری ارائه کرده بسیار شبیه تقریرات سه گانه فوق است اما با توجه به برخی ملاحظات اساسی از نظریه دولت انتخابی اسلامی متمایز می‌شود.<ref>محسن کدیور، نظریات دولت در فقه شیعه، صفحه ۱۷۵.</ref>
==جایگاه و اهمیت==
==جایگاه و اهمیت==


۲٬۶۴۵

ویرایش