|
|
خط ۳۰: |
خط ۳۰: |
|
| |
|
| == مقاله در دولت انتخابی اسلامی با محوریت نظریه ولایت امت == | | == مقاله در دولت انتخابی اسلامی با محوریت نظریه ولایت امت == |
|
| |
| == مقدمه ==
| |
| به طور کلی سه نظریه عمده در موضوع تشکیل حکومت در بین متفکران اسلامی شیعی وجود دارد:
| |
| ۱. کسانی که تشکیل حکومت را در زمان غیبت نامشروع میدانند و در نتیجه برای مومنین در زمان غیبت وظیفه خاصی قائل نیستند.
| |
| ۲.کسانی که ضمن مشروع دانستن حکومت در عصر غیبت، آن را حق و وظیفه فقیه میدانند و مومنین را به پیروی از فقیه مکلف میکنند.
| |
| ۳.کسانی که با مشروع دانستن حکومت در عصر غیبت معتقدند امر حکومت با رعایت ضوابط کلی به مردم واگذار شده است و فقها حق ویژهای ندارند.<ref> کمالی اردکانی و کدیور، مردم سالاری در آرای شیخ [[محمدمهدی شمسالدین]] و دکتر مهدی حائری یزدی و مقایسه آن با مدل دموکراسی تکاملی (آرای روسو _ میل)، صفحه ۶۲.
| |
| </ref>
| |
|
| |
| [[محمدمهدی شمسالدین]]، [[شهید صدر]]، شیخ مغنیه و مهدی حائری یزدی از دسته سوم قلمداد میشوند.
| |
| محسن کدیور نظریات این گروه را تحت دو عنوان دولت انتخاب اسلامی و وکالت مالکان شخصی مشاع آورده است. در چهار دهه اخیر سه متفکر شیعه عراقی و لبنانی به طور جداگانه نظریهای را ابراز کردهاند که کدیور آن را دولت انتخابی اسلامی نامیده و با توجه به نقاط مشترک فراوان آرای آنها، آن را سه تقریر مختلف از یک نظریه به حساب آورده نه سه نظریه مجزا.<ref>محسن کدیور، نظریههای دولت در فقه شیعه، صفحه ۱۵۹.</ref> در بین متفکران ایرانی هم نظریه مالکیت جمعی مشاع که مهدی حائری ارائه کرده بسیار شبیه تقریرات سه گانه فوق است اما با توجه به برخی ملاحظات اساسی از نظریه دولت انتخابی اسلامی متمایز میشود.<ref>محسن کدیور، نظریات دولت در فقه شیعه، صفحه ۱۷۵.</ref>
| |
|
| |
| ما به بیان نظریات، مبانی و وجوه افتراق آنها با محوریت نظریه ولایت امت میپردازیم .
| |
|
| |
|
| == تقریر نظریه شهید صدر == | | == تقریر نظریه شهید صدر == |