۲٬۶۴۵
ویرایش
(←لید) |
(←لید) |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
[[اصل تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان]] به معنای جدا کردن افراد، اماکن و تأسیسات نظامی از غیرنظامی در جنگ است. از آنجا که اغلب تلفات جنگها مربوط به انسانهایی است که مستحقّ مرگ نیستند نهادهای حقوقی در سالهای اخیر، تلاش فراوانی برای توقف سرایت جنگ به غیر نظامیان کردهاند. تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان در جنگ به عنوان یک اصل در آموزههای دینی مورد پذیرش قرار گرفته شده است و مستند آن را بعضی از فرمانهای پیامبر اسلام(ص) در غزوات مبنی بر نکشتن زنان، کودکان، افراد مسن، فراریها و ... دانستهاند. | [[اصل تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان]] به معنای جدا کردن افراد، اماکن و تأسیسات نظامی از غیرنظامی در جنگ است. از آنجا که اغلب تلفات جنگها مربوط به انسانهایی است که مستحقّ مرگ نیستند نهادهای حقوقی در سالهای اخیر، تلاش فراوانی برای توقف سرایت جنگ به غیر نظامیان کردهاند. تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان در جنگ به عنوان یک اصل در آموزههای دینی مورد پذیرش قرار گرفته شده است و مستند آن را بعضی از فرمانهای پیامبر اسلام(ص) در غزوات مبنی بر نکشتن زنان، کودکان، افراد مسن، فراریها و ... دانستهاند. | ||
با توجه به تولید سلاحهای کشتار جمعی و تهدید استفاده از آن و در نتیجه کشتار غیرنظامیان، فقه معاصر با چالشهایی روبرو است. از جمله: این اصل در اسلام با چه عنوانی پذیرفته شده است و حدود و ثغور آن چیست؟ در صورت تعدی دشمن از این اصل در جنگ آیا امکان تقابل به مثل و کشتار غیرنظامیان از لحاظ فقهی وجود دارد؟ منابع ذیل در پاسخ به این سؤالات جمعآوری شده است. | با توجه به تولید سلاحهای کشتار جمعی و تهدید استفاده از آن و در نتیجه کشتار غیرنظامیان، فقه معاصر با چالشهایی روبرو است. از جمله: این اصل در اسلام با چه عنوانی پذیرفته شده است و حدود و ثغور آن چیست؟ اگر کشتن غیرنظامیان تنها راه پیروزی جبهه اسلام باشد حکم چیست؟ در صورت تعدی دشمن از این اصل در جنگ آیا امکان تقابل به مثل و کشتار غیرنظامیان از لحاظ فقهی وجود دارد؟ منابع ذیل در پاسخ به این سؤالات جمعآوری شده است. | ||
== کتابها == | == کتابها == |
ویرایش