اصل تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[اصل تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان]] به معنای جدا کردن افراد، اماکن و تأسیسات نظامی از غیرنظامی در جنگ است. از آنجا که اغلب تلفات جنگ‌ها مربوط به انسان‌هایی است که مستحقّ مرگ نیستند نهادهای حقوقی در سال‌های اخیر، تلاش فراوانی برای توقف سرایت جنگ به غیر نظامیان کرده‌اند. تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان در کتاب و سنت مورد تأکید قرار گرفته است. بعضی فرامان‌های پیامبر اسلام(ص) در غزوات مبنی بر نکشتن زنان، کودکان، افراد مسن، فراری‌ها و ... را از مستندات فقهی این اصل قرار داده‌اند.
[[اصل تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان]] به معنای جدا کردن افراد، اماکن و تأسیسات نظامی از غیرنظامی در جنگ است. از آنجا که اغلب تلفات جنگ‌ها مربوط به انسان‌هایی است که مستحقّ مرگ نیستند نهادهای حقوقی در سال‌های اخیر، تلاش فراوانی برای توقف سرایت جنگ به غیر نظامیان کرده‌اند. تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان در کتاب و سنت مورد تأکید قرار گرفته است. بعضی، فرمان‌های پیامبر اسلام(ص) در غزوات مبنی بر نکشتن زنان، کودکان، افراد مسن، فراری‌ها و ... را از مستندات فقهی این اصل قرار داده‌اند.


با توجه به تولید سلاح‌های کشتار جمعی و تهدید استفاده از آن و در نتیجه کشتار غیر نظامیان، فقه معاصر با چالش‌هایی روبرو است: از جمله
با توجه به تولید سلاح‌های کشتار جمعی و تهدید استفاده از آن و در نتیجه کشتار غیر نظامیان، فقه معاصر با چالش‌هایی روبرو است. از جمله:
آیا این اصل در اسلام  با چه عنوانی پذیرفته شده است؟ حدود و ثغور آن چیست؟
این اصل در اسلام  با چه عنوانی پذیرفته شده است و حدود و ثغور آن چیست؟
در صورت تعدی دشمن از این اصل آیا امکان تقابل به مثل در جنگ از لحاظ فقهی وجود دارد؟
در صورت تعدی دشمن از این اصل آیا امکان تقابل به مثل در جنگ از لحاظ فقهی وجود دارد؟
منابع ذیل در پاسخ به این سؤالات جمع‌آوری شده است.
منابع ذیل در پاسخ به این سؤالات جمع‌آوری شده است.
۲٬۶۴۵

ویرایش