۴٬۹۴۳
ویرایش
خط ۸۲: | خط ۸۲: | ||
این مقاله را محمد عشایری و [[ابوالقاسم علیدوست]] نوشتهاند. این مقاله آسیب اصلی نظریه مذاق شریعت را در حکمفرما شدن ارتکازات شخصی فقیهان بر احکام میداند. از نظر نویسندگان، مذاق شریعت از رهگذر تسلط شخصی هر فقیه بر [[نظاممندی فقه|نظام فقه]] بر او آشکار میشود؛ پس حجیتی شخصی دارد و قابلیت مفاهمه با دیگر فقهیان را ندارد. در اکثر موارد نیز وقتی به مذاق شریعت استناد شده است که مستند دیگری وجود داشته. ایشان در پایان پیشنهاد میکنند که فقیهان در جایی که مستند صریحی برای حکم موضوعات وجود ندارد، به جای استناد به مذاق شریعت از طریق تشکیل نظام فقهی به حکم برسند. | این مقاله را محمد عشایری و [[ابوالقاسم علیدوست]] نوشتهاند. این مقاله آسیب اصلی نظریه مذاق شریعت را در حکمفرما شدن ارتکازات شخصی فقیهان بر احکام میداند. از نظر نویسندگان، مذاق شریعت از رهگذر تسلط شخصی هر فقیه بر [[نظاممندی فقه|نظام فقه]] بر او آشکار میشود؛ پس حجیتی شخصی دارد و قابلیت مفاهمه با دیگر فقهیان را ندارد. در اکثر موارد نیز وقتی به مذاق شریعت استناد شده است که مستند دیگری وجود داشته. ایشان در پایان پیشنهاد میکنند که فقیهان در جایی که مستند صریحی برای حکم موضوعات وجود ندارد، به جای استناد به مذاق شریعت از طریق تشکیل نظام فقهی به حکم برسند. | ||
این مقاله پیشتر در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره ۲۲، آذر ۱۳۸۸ش) منتشر شده است. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_18492_d54a8be3ea9e67201bd5ad14efd795b2.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | این مقاله پیشتر در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره ۲۲، آذر ۱۳۸۸ش) منتشر شده است. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_18492_d54a8be3ea9e67201bd5ad14efd795b2.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | ||
===منابع فقه=== | ===منابع فقه=== |
ویرایش