پرش به محتوا

کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (اصلاح ارقام)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[محاربه با غیر سلاح|محاربه با سلاح غیرمتعارف]] ایجاد ناامنی و ترساندن مردم، یا ارتکاب جرم‌هایی نظیر راهزنی، سرقت و قتل است که با ابزارهایی غیر از سلاح‌های متعارف اعم از سرد و گرم صورت می‌گیرد؛ مانند سلاح‌های بیولوژی، بیماری‌های واگیردار، هک‌های اینترنتی و اسباب‌بازی‌هایی که شبیه سلاح متعارف‌اند و غیره. با توجه به این نکته که وجود سلاح شرط تحقق محاربه است نظرات مختلفی در مورد مفهوم سلاح وجود دارد. در مفهوم مضیق، سلاح چیزی است که با آن جنگ و قتال صورت می‌گیرد. مصادیق سلاح مطابق این تعریف عبارت است از، انواع سلاح‌های گرم و سرد مانند تفنگ، کلت، شمشیر، نیزه، قمه و کارد. دیدگاهی دیگر معتقد است، علاوه بر موارد فوق، آنچه که درصورت بکارگیری قابلیت ترساندن داشته باشد نیز سلاح محسوب می‌شود مانند چوب، عصا و سنگ. دیدگاه سوّم در مفهومی موسع معتقد است، که بکار بردن زور و تهدید هم سلاح محسوب می‌شود.
[[محاربه با غیر سلاح|محاربه با سلاح غیرمتعارف]] ایجاد ناامنی و ترساندن مردم، یا ارتکاب جرم‌هایی نظیر راهزنی، سرقت و قتل است که با ابزارهایی غیر از سلاح‌های متعارف اعم از سرد و گرم صورت می‌گیرد؛ مانند سلاح‌های بیولوژی، بیماری‌های واگیردار، هک‌های اینترنتی، اسباب‌بازی‌هایی که شبیه سلاح متعارف‌اند و غیره. با توجه به این نکته که وجود سلاح شرط تحقق محاربه است نظرات مختلفی در مورد مفهوم سلاح وجود دارد. در مفهوم مضیق، سلاح چیزی است که با آن جنگ و قتال صورت می‌گیرد. مصادیق سلاح مطابق این تعریف عبارت است از، انواع سلاح‌های گرم و سرد مانند تفنگ، کلت، شمشیر، نیزه، قمه و کارد. دیدگاهی دیگر معتقد است، علاوه بر موارد فوق، آنچه که درصورت بکارگیری قابلیت ترساندن داشته باشد نیز سلاح محسوب می‌شود مانند چوب، عصا و سنگ. دیدگاه سوّم در مفهومی موسع معتقد است، که بکار بردن زور و تهدید هم سلاح محسوب می‌شود.


ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران بیانگر است که اگر فردی برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد، محارب و مفسد فی‌ الارض می‌باشد.
ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران بیانگر است که اگر فردی برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد، محارب و مفسد فی‌ الارض می‌باشد.
۴٬۰۸۱

ویرایش