کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
←‏بخش دوم؛ عقوبت جانی: اصلاح فاصلهٔ مجازی
جز (←‏بخش دوم؛ عقوبت جانی: اصلاح فاصلهٔ مجازی)
خط ۳۷: خط ۳۷:


==بخش دوم؛ عقوبت جانی==
==بخش دوم؛ عقوبت جانی==
فقیهان شیعه در بحث از سقط جنین به بیان احکام کسی که مرتکب سقط شده نیز پرداخته و در این باره احکام قصاص، دیه و  
فقیهان شیعه در بحث از سقط جنین به بیان احکام کسی که مرتکب سقط شده نیز پرداخته و در این باره احکام قصاص، دیه و کفاره سقط جنین را بیان نموده‌اند.  
کفاره سقط جنین را بیان نموده‌اند. در پایان این بخش دیدگاه فقیهان معاصر اهل سنت نیز به اختصار بیان می شود.
===قصاص===
تعداد زیادی از فقهای معاصر از جمله خویی و مکارم شیرازی برآنند که سقط جنین پس از دمیده شدن روح، قصاص ندارد.<ref>خويى، تكملة المنهاج؛ ص۱۳۴؛ منتظری، الأحكام الشرعية، ص۵۶۲؛ گلپایگانی، مجمع المسائل، ج۳، ص۲۹۱؛ وحید خراسانی، منهاج الصالحین، ج۳، ص۵۸۹؛ مکارم شیرازی، بحوث فقهیة هامة، ص۲۹۲؛ فاضل لنکرانی، احكام پزشكان و بيماران، ص۱۲۱.</ref>
استدلال مکارم شیرازی آن اس که روایات دیه جنین و روایات ناظر به سقط  عمدی یا خطای جنین عمدی با وجود کثرت و تعدد اشاره‌ای به قصاص جانی ندارد و همین دلیل عدم قصاص است. <ref>مکارم شیرازی، بحوث فقهیة هامة، ص۲۹۲.</ref>


قصاص
با این حال سید عبدالاعلی سبزواری سقط جنین در چنین شرایطی فتوا به قصاص عامل سقط جنین داده است.<ref>سبزوارى، مهذب الأحكام، ج۲۹، ص۱۱۲.</ref> مکارم شیرازی این نظر را قولی نادر می‌داند.<ref>مکارم شیرازی، استفتاءات جديد، ج۱، ص۴۰۳.</ref> سبزواری چنین استدلال می‌کند که وقتی روح دمیده شده و خلقت جنین تمام باشد، مقتضی قصاص – قتل نفس محترم - موجود است و مانعی از اجرای قصاص نیست. بنابراین عموم و اطلاقات ادله‌ای که کیفر قاتل را قصاص می‌داند <ref>اسراء،۳۳؛ حرعاملی، وسائل الشیعة، ج۲۹، ص۵۲، باب۱۹، من ابواب القصاص فی النفس، ح۱.</ref> شامل این مورد نیز می‌شود.<ref>سبزوارى، مهذب الأحكام، ج۲۹، ص۱۱۲.</ref>
به نظر می رسد مشهور فقهای معاصر  ، از جمله آیت الله سید ابوالقاسم خویی و آیت الله ناصر مکارم شیرازی، برآنند که سقط
جنین پس از دمیده شدن روح، قصاص به همراه ندارد.
استدلال آیت الله مکارم بر این قول: روایات دیه جنین و روایاتی که درباره سقط جنین عمدی یا از روی خطا است، کثرت
دارد. با این وجود در آنها سخنی از قصاص جانی نیست. همین مطلب دلیل بر عدم قصاص است.
 
با این حال سید عبدالاعلی سبزواری، حکم به قصاص عامل سقط جنین در چنین شرایطی داده است. آیت الله مکارم شیرازی این  
نظر را قول نادر فقها می داند.  
دلیل سید عبدالاعلی سبزواری بر قول به قصاص: در زمانی که روح دمیده شده و خلقت جنین تمام باشد، مقتضی قصاص – قتل  
نفس محترم - موجود است و مانعی از اجرای قصاص نیست. بنابراین عموم و اطلاقات ادله ای که کیفر قاتل را قصاص می
داند  شامل این مورد نیز می شود.


===دیه ===
===دیه ===
وجوب دیه بر عهده کسی که مرتکب سقط جنین _حرام_ شود از مسایلی است که اختلافی در آن نیست .  
وجوب دیه بر کسی که مرتکب سقط جنین حرام شود مورد اختلاف نیست.<ref>جمعى از پژوهشگران، موسوعة الفقه الإسلامی، ج۵، ص۴۰۲.</ref>در سقط عمدی و شبه عمدی جنین، دیه در تمام مراحل آن بر عهده قاتل و در صورت سقط از روی خطا بر عهده عاقله است و در این مسئه نیز اختلافی بین فقهای شیعه نیست. <ref>فاضل لنكرانى، تفصيل الشريعة، الديات، ص۲۸۸.</ref>
آقایان منتظری ،  فاضل لنکرانی  و فیاض در مواردی که سقط جنین جایز است نیز پرداخت دیه را واجب می دانند. 
استدلال؛ آیت الله فیاض در مورد سقط جنین نامشروع به دلیل نفی حرج می گوید : با سقوط حرمت تکلیفی سقط جنین ، دلیلی بر
سقوط دیه از عهده مکلف وجود ندارد . (بنابراین مشمول روایت معتبره ظریف  از امیرالمومنین ع  و "عمومات و اطلاقات "
اثبات کننده دیه می شود.)
در صورت سقط عمدی و شبه عمد ، دیه جنین در تمام مراحل آن بر عهده قاتل و در صورت سقط از روی خطا بر عهده عاقله
استدر این مساله نیز اختلافی میان فقهای شیعه نیست.  
ديه جنين در مراحل مختلف رشد، متفاوت و به ترتیب زیر است  ؛
۱_ نطفه:  تا مدت چهل روز، نطفه است و ديه آن بيست دینار می باشد.  
هر دینار شرعی بنابر مشهور  برابر با هجده نخود طلا یعنی تقریبا ۴/۳ گرم طلا است.
۲_ علقه: اگر علقه [خون بسته] باشد ديه آن چهل دینار است.
۳_ مضغه: اگر مضغه [به صورت يك پاره گوشت] باشد، ديه آن شصت دینار است.
۴_ استخوان: اگر در مرحله استخوان بندی بدون گوشت باشد هشتاد دينار است.
۵_ روييده شدن گوشت: هنگامى كه روى استخوان گوشت مى‌رويد  ديه آن يكصد دینار است. در این مرحله پس از دمیده شدن
روح دیه انسان کامل را دارد که برای پسر هزار دینار و برای دختر پانصد دینار است. این مساله نیز اختلافی نیست  . در همه
مراحل فوق، تا قبل از دميده شدن روح به جنين، بين پسر‌ بودن و دختر بودن آن در مقدار ديه تفاوتى نيست.


دلیل قول مشهور در مقدار دیه در مراحل مختلف جنین، روایات  کثیری است که در این باره وارد شده است .  
و در جایی که سقط جنین جایز باشد نیز برخی هم‌چون منتظری، فاضل لنکرانی و فیاض پرداخت دیه را واجب می‌دانند.<ref>منتظری، احكام پزشكى، ص۱۰۶؛ فاضل لنکرانی، احكام پزشكان و بيماران، ص۱۱۷؛ فياض، منهاج الصالحين، ج۳، ص۴۴۱.</ref> محمداسحاق فیاض در مورد سقط جنین نامشروع با تکیه بر نفی حرج می‌گوید: با سقوط حرمت تکلیفی، دلیلی بر سقوط دیه از عهده مکلف وجود ندارد.<ref>فياض، منهاج الصالحين، ج۳، ص۴۴۱.</ref> بنابراین مشمول روایت معتبره ظریف از امیرالمومنین(ع) <ref>حرعاملی، وسائل الشيعه، ج۲۹، ابواب ديات الأعضاء، باب ۱۹، ح۱.</ref> و عمومات و اطلاقات ادله اثبات دیه <ref>سبزوارى، مهذب الأحكام، ج‌۲۹، ص۳۲۷.</ref> می‌شود.
در رای امام خمینی  ، دیه طبق قانون ارث به وارثان جنین پرداخته می شود جز کسی که مباشر سقط بوده است ؛ در این فرع
نیز فتوای مخالفی یافت نشد.


===کفاره===
===کفاره===
پیش از دمیده شدن روح  بر کسی که سقط جنین به دست او انجام گرفته است ، بنا بر اجماع فقهای شیعه، کفاره لازم نمی‌آید ؛
پیش از دمیده شدن روح  بر کسی که سقط جنین به دست او انجام گرفته است، بنا بر اجماع فقهای شیعه، کفاره لازم نمی‌آید؛ چون عنوان قتل در این حالت صدق نمی‌کند.  
چون عنوان قتل در این حالت صدق نمی کند.  
پس از دمیده شدن روح در جنین بنا بر مشهور کفاره واجب است ؛ چرا که اطلاقات ادله وجوب کفاره در قتل انسان شامل آن می‌شود . فتوای آیت الله منتظری بنا بر احتیاط واجب است.  اما به نظر آیت الله خویی در این صورت نیز کفاره لازم نیست.  
پس از دمیده شدن روح در جنین بنا بر مشهور کفاره واجب است ؛ چرا که اطلاقات ادله وجوب کفاره در قتل انسان شامل آن می
بنا به نظر فقها کفاره سقط جنین برابر با کفاره قتل است.  
شود . فتوای آیت الله منتظری بنا بر احتیاط واجب است.  اما به نظر آیت الله خویی در این صورت نیز کفاره لازم نیست.  
دلیل آیت الله خویی  : عنوان "مومن" و "رجل" در موضوع  آیه و روایات وارد شده در باب کفاره قتل آمده است، در حالی که این عناوین از تطبیق بر جنین انصراف دارند. بنابراین کفاره قتل در سقط جنین ثابت نیست.
بنا به نظر فقها کفاره سقط جنین برابر با کفاره قتل است .  
با توجه به ملاک مطرح در استدلال فقیهان معاصر، به نظر می‌رسد حکم  کفاره در صورت‌های مختلف سقط جنین تفاوت نمی‌کند.
دلیل آیت الله خویی  : عنوان "مومن" و "رجل" در موضوع  آیه و روایات وارد شده در باب کفاره قتل آمده است، در حالی که  
این عناوین از تطبیق بر جنین انصراف دارند. بنابراین کفاره قتل در سقط جنین ثابت نیست.
با توجه به ملاک مطرح در استدلال فقیهان معاصر، به نظر می رسد حکم  کفاره در صورت های مختلف سقط جنین تفاوت نمی
کند.


==دیدگاه فقیهان معاصر اهل سنت==
==دیدگاه فقیهان معاصر اهل سنت==