کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
←‏دیدگاه فقیهان معاصر اهل سنت: اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح املا، اصلاح نویسه‌های عربی
جز (←‏دیدگاه فقیهان معاصر اهل سنت: اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح املا، اصلاح نویسه‌های عربی)
خط ۹۵: خط ۹۵:


==دیدگاه فقیهان معاصر اهل سنت==
==دیدگاه فقیهان معاصر اهل سنت==
از نگاه بسياري از فقیهان معاصر اهـل سـنت، اصـل بـر ممنوعيت اسقاط عمدی جنين پيش از چهار ماهگي است؛ زيرا اگرچه  
از نگاه بسیاری از فقیهان معاصر اهـل سـنت، اصـل بـر ممنوعیت اسقاط عمدی جنین پیش از چهار ماهگی است؛ زیرا اگرچه جنـین پـیش از چهارماه فاقـد روح و نفس است با این وجود از آنجا کـه حیـات دارد، اسـقاط عمـدی، یعنی سلب کردن حیات موجودی که جـان دارد و عقل چنین امری را بدون عذر معقول، زشت شمرده و جنایت قلمداد می‌کند.
جنـين پـيش از چهارمـاه فاقـد روح و نفس است با اين وجود از آنجا كـه حيـات دارد، اسـقاط عمـدي ، يعني سلب كردن حيات
برخی دیگر از فقیهان معاصر اهـل سـنت سـقط عمـدی پـیش از چهـل روزگـی را اگـر چـه بـدون عـذر باشـد، جایز مـی داننـد و پـس از چهـل روز را فقط بـا وجـود عـذر، مجاز می شمارند.
موجودي كه جـان دارد و عقل چنين امري را بدون عذر معقول، زشت شمرده و جنایت قلمداد می کند.
فقیهان  گذشته اهل سنت به اتفاق سقط جنین پس از دمیده شدن روح را حرام می‌دانند.  ایشان به اتفاق زمان دمیده شدن روح را پس از تکمیل شدن چهار ماه می‌دانند.  
برخي ديگر از فقیهان معاصر اهـل سـنت سـقط عمـدی پـيش از چهـل روزگـي را اگـر چـه بـدون عـذر باشـد، جايز مـي داننـد  
 
و پـس از چهـل روز را فقط بـا وجـود عـذر، مجاز مي شمارند .
وهبه زحیلی ، حرمت سقط جنین بدون عذر پس از چهار ماه را مورد اتفاق علمای اهل سنت – معاصر و گذشته - می‌داند. بیشتر فقیهان معاصـر اهـل سـنت بـه رغـم پـذیرش حرمت سقط عمـدی جنـین پـس از دمیـده شـدن روح، بر این باورند که چنانچه  از نظر دانش پزشکی ثابت شود که تولد جنین موجب مرگ مادر می گردد؛ نه تنها سقط جنین جایز است بلکـه بـه عقیـده برخـی از آنهـا مانند یوسف قرضاوی سقط واجب می‌شود.  
فقیهان  گذشته اهل سنت به اتفاق سقط جنین پس از دمیده شدن روح را حرام می دانند.  ایشان به اتفاق زمان دمیده شدن روح را  
 
پس از تکمیل شدن چهار ماه می دانند.  
در بیشتر نوشته‌های فقهی معاصـر بـرای برتـری دادن جان مادر نسبت به جان جنین به دلیل هایی مانند "اخـف  الضررین" (کمترین زیان ) یا "اهـون الشرین" ( آسان ترین بدی)  و یا  "جلب مصلحت عظمـی"( به دست آوردن مصلحت بزرگ‌تر) دست یازیده‌اند. بنابراین در ناگزیری تحمل یکی از دو ضرر یا به دست آوردن یکی از دو مصلحت ، عقل تحمل ضرر کمتر یا به دست آوردن مصلحت بزرگ‌تر را برمی‌گزیند.
وهبه زحیلی ، حرمت سقط جنین بدون عذر پس از چهار ماه را مورد اتفاق علمای اهل سنت – معاصر و گذشته - می داند .  
بيشتر فقیهان معاصـر اهـل سـنت بـه رغـم پـذيرش حرمت سقط عمـدي جنـين پـس از دميـده شـدن روح، بر اين باورند كه چنانچه
  از نظر دانش پزشكي ثابت شود كه تولد جنين موجب مرگ مادر مي گردد؛ نه تنها سقط جنين جايز است بلكـه بـه عقيـده برخـي
از آنهـا مانند یوسف قرضاوی سقط واجب می شود.  
در بیشتر نوشته های فقهی معاصـر بـراي برتـري دادن جان مادر نسبت به جان جنين به دليل هايي مانند "اخـف  الضررین"
(کمترین زیان ) یا "اهـون الشرین" ( آسان ترين بدي)  و یا  "جلب مصلحت عظمـی"( به دست آوردن مصلحت بزرگ تر)  
دست يازيده اند . بنابراین در ناگزیری تحمل یکی از دو ضرر یا به دست آوردن یکی از دو مصلحت ، عقل تحمل ضرر کمتر  
یا به دست آوردن مصلحت بزرگ تر را بر می گزیند.


== منابع مقاله و منابع مطالعاتی ==
== منابع مقاله و منابع مطالعاتی ==