۳۸۸
ویرایش
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) (←اجماع) |
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۵۹: | خط ۵۹: | ||
*بنا به دیدگاه محمدجواد مَغنیّه اگر مجسمهسازی برای اهداف نامشروعی نظیر تقرب جستن به خدا مانند بتها، تشبه به خالق و رقابت با او در خلقتش و یا هر چیزی که موجب افتادن در شرک نباشد و صرفا به خاطر اغراض عقلایی مانند هنر و زیبایی، گرامیداشت و یا اشاره به شکوه و بزرگداشت تمدنها و تاریخ آنها باشد، اشکالی ندارد.<ref>مغنیه، فلسفات اسلامیه، ۱۹۹۳م، ص۹۲۱.</ref> او همچنین معتقد است که فتوای به حرمت مجسمهسازی هیچ مدرک و مستندی جز احتیاط و بیم از گرفتار شدن در دام شرک ندارد.<ref>مغنیه، فلسفات اسلامیه، ۱۹۹۳م، ص۹۲۱.</ref> | *بنا به دیدگاه محمدجواد مَغنیّه اگر مجسمهسازی برای اهداف نامشروعی نظیر تقرب جستن به خدا مانند بتها، تشبه به خالق و رقابت با او در خلقتش و یا هر چیزی که موجب افتادن در شرک نباشد و صرفا به خاطر اغراض عقلایی مانند هنر و زیبایی، گرامیداشت و یا اشاره به شکوه و بزرگداشت تمدنها و تاریخ آنها باشد، اشکالی ندارد.<ref>مغنیه، فلسفات اسلامیه، ۱۹۹۳م، ص۹۲۱.</ref> او همچنین معتقد است که فتوای به حرمت مجسمهسازی هیچ مدرک و مستندی جز احتیاط و بیم از گرفتار شدن در دام شرک ندارد.<ref>مغنیه، فلسفات اسلامیه، ۱۹۹۳م، ص۹۲۱.</ref> | ||
==ملاکات حکم حرمت مجسمهسازی== | ===ملاکات حکم حرمت مجسمهسازی=== | ||
برخی فقها با بررسی روایات، برای حرمت مجسمهسازی به مسئله ملاک و فلسفه حکم اشاره کردهاند. به عنوان نمونه: شیخ انصاری به برخی مواردی که حرمت مجسمهسازی به آنها مشروط شده، اشاره کرده است: | برخی فقها با بررسی روایات، برای حرمت مجسمهسازی به مسئله ملاک و فلسفه حکم اشاره کردهاند. به عنوان نمونه: شیخ انصاری به برخی مواردی که حرمت مجسمهسازی به آنها مشروط شده، اشاره کرده است: | ||
*مجسمه ساختهشده، اعجاب برانگیز باشد به گونهای که نظر بیننده را جلب و تحسین او را برانگیزاند.<ref>شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۱۸۸.</ref> به گفته سید محمدصادق روحانی در هیچیک از ادله شرعی و بهویژه روایات، چنین چیزی ثابت نشده است.<ref>روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱۴، ص۲۳۰.</ref> | *مجسمه ساختهشده، اعجاب برانگیز باشد به گونهای که نظر بیننده را جلب و تحسین او را برانگیزاند.<ref>شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۱۸۸.</ref> به گفته سید محمدصادق روحانی در هیچیک از ادله شرعی و بهویژه روایات، چنین چیزی ثابت نشده است.<ref>روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱۴، ص۲۳۰.</ref> |
ویرایش