گسترش مطاف (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[گسترش مطاف]] یا توسعه محل طواف پدیده‌ای است که طی سال‌های گذشته و با توجه به طرح توسعه مسجد‌الحرام و ازدحام جمعیت، پیش روی فقیهان و پژوهشگران معاصر فقه قرار گرفته شده است. در این زمینه چند پرسش مطرح است؛ آیا طواف فقط در محدوده خاصی از مسجدالحرام (بین کعبه و مقام) صحیح است یا اینکه بیرون مقام نیز می‌تواند محدوده طواف باشد؟ آیا طواف در طبقات فوقانی مسجد‌الحرام که بالاتر از سقف کعبه است، مشروعیت دارد؟ آیا احکام مطاف به مقادیر توسعه یافته نیز سرایت می‌کند؟  
[[گسترش مطاف]] یا توسعه محل طواف پدیده‌ای است که طی سال‌های گذشته و با توجه به طرح توسعه مسجد‌الحرام و ازدحام جمعیت، پیش روی فقیهان و پژوهشگران فقه معاصر قرار گرفته است. در این زمینه چند پرسش مطرح است؛ آیا طواف فقط در محدوده خاصی از مسجدالحرام (بین کعبه و مقام) صحیح است یا اینکه بیرون مقام نیز می‌تواند محدوده طواف باشد؟ آیا طواف در طبقات فوقانی مسجد‌الحرام که بالاتر از سقف کعبه است، مشروعیت دارد؟ آیا احکام مطاف به مقادیر توسعه یافته نیز سرایت می‌کند؟ آیا طواف در مقادیر توسعه یافته فقط در حال اضطرار امکان‌پذیر است یا در حال اختیار نیز می‌توان در آن طواف انجام داد؟


درباره گسترش مطاف سه احتمال مطرح شده است؛ ۱. طواف روبروی ساختمان کعبه ولی خارج از محدوده بین رکن و مقام؛ ۲. طواف از طبقه اول و ۳. طواف از فضای بالای کعبه تا آسمان (طبقات فوقانی). بسیاری از مراجع تقلید شیعه طواف روبروی ساختمان کعبه خارج از محدوده بین رکن و مقام را به شرطی که بالاتر از سقف کعبه نباشد جایز دانسته‌اند. طواف از طبقه اول یا طبقات فوقانی که از سقف کعبه بالاتر است، به باور بیشتر فقها در حال اختیار جایز نیست؛ ولی در شرایط اضطرار، ازدحام جمعیت و عدم توان زائر بر انجام طواف به صورت پیاده، آن را جایز دانسته‌اند. در مقابل، تعدادی از فقها طواف از طبقات بالا را به دلیل اینکه عرفا بر آن صدق طواف می‌کند، در حال اختیار نیز جایز می‌دانند.  
درباره گسترش مطاف سه احتمال مطرح شده است؛ ۱. طواف روبروی ساختمان کعبه ولی خارج از محدوده بین کعبه و مقام؛ ۲. طواف از طبقه اول و ۳. طواف از فضای بالای کعبه تا آسمان (طبقات فوقانی). بسیاری از مراجع تقلید شیعه طواف روبروی ساختمان کعبه (محاذی کعبه) خارج از محدوده بین کعبه و مقام را به شرطی که بالاتر از سقف کعبه نباشد جایز دانسته‌اند. طواف از طبقه اول یا طبقات فوقانی که از سقف کعبه بالاتر است، به باور بیشتر فقها در حال اختیار جایز نیست؛ ولی در شرایط اضطرار، ازدحام جمعیت و عدم توان زائر بر انجام طواف به صورت پیاده، آن را جایز دانسته‌اند. در مقابل، تعدادی از فقها، طواف از طبقات بالا را به دلیل اینکه عرفا بر آن صدق طواف می‌کند، در حال اختیار نیز جایز می‌دانند.  
==کتاب==
==کتاب==
===فارسی===
===فارسی===
۵٬۰۴۳

ویرایش