کاربر:Mahjoor60/صفحه تمرین۲

کتاب فقه رسانه در اسلام درصدد تبیین قوانین و احکامی است که اسلام در قالب احکام پنج‌گانه وجوب، استحباب، حرمت، کراهت و اباحه برای فعالیت‌های رسانه‌ای بیان کرده است. در این کتاب ابزار رسانه نیز در ردیف متعلق حکم بررسی می‌شود. از آنجا که در جهان معاصر، رسانه مانند هر ابزار و فعالیت دیگری، هم چهره مثبت دارد و هم چهره منفی و نیز هم در قالب دفاعی به کار می‌رود و هم در قالب هجومی، تبیین فعالیت‌های رسانه‌ای و بیان بایدها و نبایدها، شایدها و نشایدها، ضرورت و اهمیت فقه رسانه از منظر اسلام از اهداف مهم این کتاب است. نویسنده در این اثر با بهره‌گیری از آیات و روایات، لزوم و نقش تبلیغ در عرصه جهانی را مطرح می‌کند و با بیان انواع رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری، نقش هر یک را در انتقال و گسترش فرهنگ عدالت‌خواهی، ستم‌ستیزی و تعلیم و تربیت بیان می‌کند.

معرفی اجمالی

جایگاه کتاب

در این بخش باید روشن شود که چرا این کتاب معرفی شده است. آیا ویژگی خاصی دارد؟ آیا دیگران به این کتاب ارجاع داده‌اند یا اظهر نظری درباره آن شده است؟

نویسنده

نویسنده با نگاه جایگاه او در فقه معاصر معرفی می‌شود نه به صورت تراجم‌نگاری. و اگر شخصیت چندان مهمی نیست فقط به ذکر نام و تخصص اکتفا می‌شود خلیل منصوری رامسری (۱۳۴۳ش) آیت الله خلیل منصوری رامسری پس از شرکت در مصاحبه دروس خارج فقه و اصول و موفقیت در آن ها، در سال ۱۳۶۸ نظریه اجتهادی خود را در اصول با نام «نظریه العرف و دورها فی عملیه الاستنباط» در سن ۲۵ سالگی نگاشت و آن را در سال ۷۲ توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یعنی بوستان کتاب منتشر کرد. سپس نظریه اجتهادی خود را در فقه درباره بیمه با عنوان «عقد التامین فی الفقه الاسلامی» نگاشت که توسط انتشارات نبوغ منتشر شد. آیت الله خلیل منصوری صاحب اجازه نقل روایت از آیت الله مرتضوی لنگرودی از شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی است.


کتابها

۱- نظریه العرف و دورها فی عملیه الاستنباط؛ بوستان کتاب ۱۴۱۳ هحری قمری؛ این کتاب به عنوان نظریه اجتهادی ایشان نگاشته و از سوی علمای اعلام و اساتید و مراجع مورد توجه قرار گرفت.

عقد التامین فی الفقه الاسلامی؛ انتشارات نبوغ، ۱۴۱۶

فقه رسانه؛ بایدها و نبایدها. قم : همای غدیر، ‏‫۱۳۹۵. ۷۰۸ صفحه.

فقه رسانه در اسلام ؛‌ مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)؛ ۱۳۹۶.

فلسفه و فقه سیاسی در قرآن، قم، انتشارات نورالامین، ۸۸۰ صفحه، سال ۱۴۰۲

تاکنون بیش از ۴۰۰۰ مقاله در معارف قرآن چاپ و منتشر شده است.

فهرست مطالب کتاب

در این بخش بهتر است فهرست مطالب کتاب به صورت گزارشی نوشته شود تا فهرست گلوله‌ای.

گزارش محتوا

  • در این بخش باید ادعاهای اصلی کتاب تبیین شود.
  • لزومی ندارد که نام بخش همین مدعیات باشد. بلکه هدف تبیین مدعیات کتاب است و ممکن است ساختار مقاله بر اساس عناوین داخل کتاب تدوین شود
  • اهم مطالبی که باید در این بخش بیاید عبارت است از؛
    • مهم‌ترین ادعاها
    • دلایل
    • روش‌شناسی کتاب

نقدها و منتقدان

فایل یا لینک کتابخانه

پانویس

  • در بخش پانویس فقط مطالبی ارجاع می‌شود که به منبعی به جز کتاب مورد گزارش ارجاع شده باشد
  • همه ارجاعات به متن کتاب مورد نظر باید در پرانتز و درون متن نوشته شود. مثل(ص۱۲۳)
  • پرانتزی که شماره صفحه دارد باید به جمله ماقبل خودش بچسبد.

منابع

  • منابع باید با فهرست گلوله‌ای نوشته شوند
  • بر اساس نام فامیل نویسنده تنظیم می‌شود
  • بر اساس فهرست الفبایی مرتب می‌شوند
  • «ال» عربی محاسبه نمی‌شود