۴٬۹۴۳
ویرایش
خط ۱۵: | خط ۱۵: | ||
* قطع و پیوند اعضای انسان زنده | * قطع و پیوند اعضای انسان زنده | ||
*#اگر قطع عضو برای پیوند به دیگران باشد، بایستی بررسی کرد که آن عضو جزو اعضای رئیسه (اعضایی که فقدانشان موجب مرگ یا نقص جبرانناپذیر میشود، مثل چشم، دست، پا و...) است یا غیر رئیسه (اعضایی که نقص جدی به همراه ندارد و ترمیم میگردد، مثل تکهای از پوست). به بیان نویسنده، فقه شیعی قطع اعضای رئیسه را حرام میداند؛ زیرا یا موجب خطر مرگ میشود (مثل قلب)، یا موجب ذلت و هتک مومن میشود (مثل بینی یا گوش)، یا اگرچه موجب هیچ یک از این دو نیست، مصداق جنایت بر نفس است. | *#اگر قطع عضو برای پیوند به دیگران باشد، بایستی بررسی کرد که آن عضو جزو اعضای رئیسه (اعضایی که فقدانشان موجب مرگ یا نقص جبرانناپذیر میشود، مثل چشم، دست، پا و...) است یا غیر رئیسه (اعضایی که نقص جدی به همراه ندارد و ترمیم میگردد، مثل تکهای از پوست). به بیان نویسنده، فقه شیعی قطع اعضای رئیسه را حرام میداند؛ زیرا یا موجب خطر مرگ میشود (مثل قلب)، یا موجب ذلت و هتک مومن میشود (مثل بینی یا گوش)، یا اگرچه موجب هیچ یک از این دو نیست، مصداق جنایت بر نفس است. | ||
*#درباره قطع اعضای غیررئیسه، دو دیدگاه حرمت و جواز بیان میشود. | *#درباره قطع اعضای غیررئیسه، دو دیدگاه حرمت و جواز بیان میشود. حرمت اضرار به نفس و اینکه آیا قطع عضو بهقصد پیوند مصداق اضرار است ا خیر. | ||
*# | *# | ||
خط ۲۳: | خط ۲۳: | ||
## | ## | ||
* پیوند اعضای میت کافر | * پیوند اعضای میت کافر | ||
# | *# | ||
== مدعیات == | |||
نویسنده معتقد است که بر اساس مقتضای قواعد فقهی بایستی قطع عضو را بایستی مصداق وارد کردن نقص بر بدن دانست. حال فرقی نمیکند که با اجازه باشد و غرضی عقلایی (مثل پیوند) برای آن وجود داشته باشد یا هیچ یک از این موارد وجود نداشته باشد. اما از جحت کبرای حکم فقهی، به نظر نویسنده دلیلی بر حرمت بیقید و شرط اضرار وجود ندارد (ص52-53). |
ویرایش