۷۳
ویرایش
خط ۵: | خط ۵: | ||
===ساختار=== | ===ساختار=== | ||
کتاب [[فقه هستهای]] در سه بخش مقدمه، پیامها و سخنرانیها و مقالات که محتوای اصلی کتاب میباشد مورد تدوین قرار گرفته است. در مقدمه به محورهای مورد ارائه در همایش [[فقه هستهای]] از جمله بیان نظر [[رهبر]] در دو ساحت چیستیشناسی و ماهیت شناسی، بیان اسناد پشتیبان، تبارشناسی نظریه، مقارنۀ اقتضائات فتوا و اقتضائات تعهد اشاره میکند. قسمت دوم مقدمه هم به گزارشی از موضوعات مقالات واصله به این همایش اشاره میکند که مقالات موجود در کتاب [[فقه هستهای]] بخشی از آن مقالات است. | کتاب [[فقه هستهای]] در سه بخش مقدمه، پیامها و سخنرانیها و مقالات که محتوای اصلی کتاب میباشد مورد تدوین قرار گرفته است. در مقدمه به محورهای مورد ارائه در همایش [[فقه هستهای]] از جمله بیان نظر [[رهبر]] در دو ساحت چیستیشناسی و ماهیت شناسی، بیان اسناد پشتیبان، تبارشناسی نظریه، مقارنۀ اقتضائات فتوا و اقتضائات تعهد اشاره میکند. قسمت دوم مقدمه هم به گزارشی از موضوعات مقالات واصله به این همایش اشاره میکند که مقالات موجود در کتاب [[فقه هستهای]] بخشی از آن مقالات است. | ||
بخش دوم کتاب شامل پیام حضرت [[آیت الله جوادی آملی]] و پیام حضرت [[آیت الله سبحانی]] به همایش [[فقه هستهای]] و همچنین متن سخنرانی آقای [[رشاد]] و آقای صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی میباشد. [[آیت الله جوادی آملی]] در پیام خود اشاره میکند رهاورد و ره توشۀ انبیا این است که جهان بر محور عقل، عدل، صلح، آسایش و رفاه اداره میشود. تخریب و کشتن، مخصوصاً کشتار غیر متعارف، مرضیّ هیچ پیامبری نبوده. همچنین با استناد به آیه 80 سوره انبیا و آیات 10، 12، 13 سوره سبأ، نشان میدهد دین، دین حفظ جامعه و حفظ حقوق مردم جامعه است نه دین کشتار، | بخش دوم کتاب شامل پیام حضرت [[آیت الله جوادی آملی]] و پیام حضرت [[آیت الله سبحانی]] به همایش [[فقه هستهای]] و همچنین متن سخنرانی آقای [[رشاد]] و آقای صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی میباشد. [[آیت الله جوادی آملی]] در پیام خود اشاره میکند رهاورد و ره توشۀ انبیا این است که جهان بر محور عقل، عدل، صلح، آسایش و رفاه اداره میشود. تخریب و کشتن، مخصوصاً کشتار غیر متعارف، مرضیّ هیچ پیامبری نبوده. همچنین با استناد به آیه 80 سوره انبیا و آیات 10، 12، 13 سوره سبأ، نشان میدهد دین، دین حفظ جامعه و حفظ حقوق مردم جامعه است نه دین کشتار، مخصوصاً کشتار جمعی.(ص41-46) [[آیت الله سبحانی]] در پیام خود به بخشی از احکام جهاد مانند حرمت بستن آب به روی دشمن یا حرمت آلوده و مسموم کردن آب دشمن اشاره میکند و بیان میکند قوانین و احکام جهاد اجازه ساخت سلاح کشتار جمعی حتی به عنوان ابزار بازدارنده را نمیدهد.(ص47-49) | ||
قسمت دوم مقدمه که متن سخنرانی میباشد [[علی اکبر رشاد]] بر این نظر است که فتوای ممنوعیت تولید و انباشت و به کارگیری سلاح هستهای مبانی دیگری غیر از مبانی فقهی از جمله مبانی حِکمی و فکری، یعنی مبانی فلسفی و کلامی ممنوعیت و مبانی اخلاقی ممنوعیت تولید و انباشت و به کارگیری سلاح هستهای دارد.(ص51-52) رشاد مبانی حِکمی این نظریه را در دو عنوان مبانی خلقت شناختی و مبانی انسان شناختی ارائه میدهد. اصل رحمانیت، اصل توازن خلقت، اصل حق حیات و اصل تسخیر طبیعت ذیل مبانی خلقت شناختی، | |||
اصل کرامت ذاتی انسان، اصل حق-تکلیف حیات، اصل عبداللهی و خلافۀ الهی انسان را هم ذیل مبانی انسان شناختی بیان میکند. اصالت صلح، اصالت فضیلت، اصالت تقدّم اخلاق بر احکام را جزء مبانی اخلاقی ممنوعیت برشمرده. در قسمت مبانی حکمی مسئله قائل هستند که مبانی حُکمی و فقهی را میتوان در دو حوزۀ مضوع شناختی و قواعد فقهی مطرح کرد. در مبانی موضوع شناختی اشاره میکند باید ماهیت و غایت جهاد بدائی و دفاعی را مدنظر قرار داد، لذا جنگ و سلاح مورد استفاده در جنگ باید متناسب با ماهیت و غایت جهاد باشد. جهاد عملی مقدس است و نمیتوان در این مسیر از وسیله نامقدس بهره گرفت. |
ویرایش