۲٬۶۴۵
ویرایش
خط ۱۶۲: | خط ۱۶۲: | ||
در این بخش به | در این بخش به سه نکته اساسی دیگر اشاره شده است: | ||
۱) روایاتی که بر جواز سلاحهای کشتار جمعی دلالت دارد. بعضی مانند صاحب جواهر از روایت حفص ابن غیاث که به روایات منجنیق معروف است، جواز القای سم و کشتن زنان و ... را استفاده کرده در حالیکه با روایات عدم جواز قابل جمع است و حمل بر صورت اضطرار میشود و استفاده اطلاق از آن نادرست است.(ص۹۲-۹۷ و ۱۹۱-۱۹۴ و ۳۴۵-۳۴۹) | ۱) روایاتی که بر جواز سلاحهای کشتار جمعی دلالت دارد. بعضی مانند صاحب جواهر از روایت حفص ابن غیاث که به روایات منجنیق معروف است، جواز القای سم و کشتن زنان و ... را استفاده کرده در حالیکه با روایات عدم جواز قابل جمع است و حمل بر صورت اضطرار میشود و استفاده اطلاق از آن نادرست است. محمدجواد فاضل، ناصر قرباننیا و حسینعلی یزدانی به این روایات جواب دادهاند.(ص۹۲-۹۷ و ۱۹۱-۱۹۴ و ۳۴۵-۳۴۹) | ||
۲) [[قاعده یجوز کل ما یرجی به الفتح]]: که هیچ مبنای روایی ندارد علاوه بر این با مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است اما در کلام بعضی از فقها مانند صاحب جواهر آمده است. (ص۸۹ و ۱۱۳-۱۱۵ و ۱۹۵-۱۹۷) | ۲) [[قاعده یجوز کل ما یرجی به الفتح]]: که هیچ مبنای روایی ندارد علاوه بر این با مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است اما در کلام بعضی از فقها مانند صاحب جواهر آمده است. محمدجواد فاضل، ابوالقاسم علیدوست و ناصر قرباننیا به این مطلب اشاره کردهاند.(ص۸۹ و ۱۱۳-۱۱۵ و ۱۹۵-۱۹۷) | ||
۳) مقاصد شریعت: ابوالقاسم علیدوست در مطلب کوتاهی به این بحث مهم اشاره کرده است. ایشان میگوید: هدف ارسال رسل و انزال کتب و تشریع، اصلاح حال بندگان در ارتباط با خدا و در پیوند با یکدیگر است و این با تولید و کاربرد سلاحهای کشتار جمعی منافات دارد.(ص ۱۱۳) | |||
== عقل و اجماع == | == عقل و اجماع == |
ویرایش