هیپنوتیزم (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[هیپنوتیزم]] یا خواب مغناطیسی، فرایندی روانشناختی است که از طریق آن می‌توان به طور ناخودآگاه و به کمک تلقین، تغییرات محدودی در روان فرد ایجاد نمود. در این روش، هوشیاری فرد محدود می‌شود و ممکن است گفتار یا رفتار خاصی را بدون اراده و تحت تاثیر درمانگر انجام دهد؛ از این رو هیپنوتیزم را نوعی خواب مصنوعی یا مغناطیسی دانسته‌اند. هیپتوتیزم در زبان عربی با عنوان «التنویم المغناطیسی» نام‌گذاری شده است. بیشتر مراجع تقلید هیپنوتیزم را به شرط آنکه با رضایت فرد باشد و برای اغراض عقلایی و درمانی استفاده شود و مفسده‌ای مانند افشا سر یا ضرر جسمی و روانی بر آن مترتب نباشد، جایز دانسته‌اند. برخی دیگر از مراجع تقلید مانند ناصر مکارم شیرازی هیپنوتیزم با هدف کشف امور پنهانی را حرام دانسته است. همچنین بنابر نظر سید محمدرضا گلپایگانی هیپنوتیزم تنها در صورتی که درمان بیمار منحصر در آن باشد جایز است و در غیر این صورت حرام است.     
[[هیپنوتیزم]] یا خواب مغناطیسی، فرایندی روانشناختی است که از طریق آن می‌توان به طور ناخودآگاه و به کمک تلقین، تغییرات محدودی در روان فرد ایجاد نمود. در این روش، هوشیاری فرد محدود می‌شود و ممکن است گفتار یا رفتار خاصی را بدون اراده و تحت تاثیر درمانگر انجام دهد؛ از این رو هیپنوتیزم را نوعی خواب مصنوعی یا مغناطیسی دانسته‌اند. هیپتوتیزم در زبان عربی با عنوان «التنویم المغناطیسی» نام‌گذاری شده است. بیشتر مراجع تقلید هیپنوتیزم را به شرط آنکه با رضایت فرد باشد و برای اغراض عقلایی و درمانی استفاده شود و مفسده‌ای مانند افشا سر یا ضرر جسمی و روانی بر آن مترتب نباشد، جایز دانسته‌اند. از میان مراجع تقلید معاصر، ناصر مکارم شیرازی هیپنوتیزم با هدف کشف امور پنهانی را حرام دانسته است. همچنین بنابر نظر سید محمدرضا گلپایگانی هیپنوتیزم تنها در صورتی که درمان بیمار منحصر در آن باشد جایز است و در غیر این صورت حرام است.     


در فقه معاصر پرسش‌هایی درباره هیپنوتیزم مطرح شده است: با توجه به کنترل هوشیاری و اراده فرد، آیا هیپنوتیزم جایز است؟ با توجه به شباهت‌های این روش با خواب طبیعی، مسئولیت رفتارهای فرد در وضعیت هیپنوتیزم به عهده خودش است یا درمانگر یا هیچکدام؟ به لحاظ موضوعی چه رابطه‌ای میان سحر و هیپنوتیزم برقرار است؟ آیا رابطه سببیت میان درمانگر و رفتارهای فرد وجود دارد؟ اگر فرد تحت تاثیر هیپنوتیزم مرتکب قتل شود آیا می‌توان سبب را درمانگر و مباشر را خود فرد دانست؟ آیا گفته‌های فرد در وضعیت هیپنوتیزم از اعتبار حقوقی برخوردار است؟ اگر در این حالت فرد نسبت به خود اقرار نماید و یا درباره چیزی شهادت دهد، آیا اقرار یا شهادت وی معتبر است؟ اگر در فرایند هیپنوتیزم افشا سر، توهین یا هتک حرمت رخ دهد، مسئولیت کیفری آن به عهده درمانگر است؟ با توجه به آنکه این روش می‌تواند تغییراتی در باورهای فرد ایجاد کند، آیا تلقین باورهای کاذب جایز است؟  
در فقه معاصر پرسش‌هایی درباره هیپنوتیزم مطرح شده است: با توجه به کنترل هوشیاری و اراده فرد، آیا هیپنوتیزم جایز است؟ با توجه به شباهت‌های این روش با خواب طبیعی، مسئولیت رفتارهای فرد در وضعیت هیپنوتیزم به عهده خودش است یا درمانگر یا هیچکدام؟ به لحاظ موضوعی چه رابطه‌ای میان سحر و هیپنوتیزم برقرار است؟ آیا رابطه سببیت میان درمانگر و رفتارهای فرد وجود دارد؟ اگر فرد تحت تاثیر هیپنوتیزم مرتکب قتل شود آیا می‌توان سبب را درمانگر و مباشر را خود فرد دانست؟ آیا گفته‌های فرد در وضعیت هیپنوتیزم از اعتبار حقوقی برخوردار است؟ اگر در این حالت فرد نسبت به خود اقرار نماید و یا درباره چیزی شهادت دهد، آیا اقرار یا شهادت وی معتبر است؟ اگر در فرایند هیپنوتیزم افشا سر، توهین یا هتک حرمت رخ دهد، مسئولیت کیفری آن به عهده درمانگر است؟ با توجه به آنکه این روش می‌تواند تغییراتی در باورهای فرد ایجاد کند، آیا تلقین باورهای کاذب جایز است؟  
۳٬۹۴۷

ویرایش