نظام جمهوری اسلامی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

ویرایش شناسه
بدون خلاصۀ ویرایش
(ویرایش شناسه)
خط ۲: خط ۲:
[[جمهوری اسلامی]] نوعی نظام سیاسی است که جمهوریت ناظر به شکل حکومت و اسلامیت ناظر به محتوای آن است. این نوع نظام سیاسی ابتدا در پاکستان و پس از آن در ایران، موریتانی و مدتی نیز در افغانستان تشکیل شد. تشکیل نظام جمهوری اسلامی را در پاسخ به خواست مردم برای تصمیم‌سازی سیاسی و مشارکت در حکومت در عین حفظ اسلامیت نظام دانسته‌اند.  
[[جمهوری اسلامی]] نوعی نظام سیاسی است که جمهوریت ناظر به شکل حکومت و اسلامیت ناظر به محتوای آن است. این نوع نظام سیاسی ابتدا در پاکستان و پس از آن در ایران، موریتانی و مدتی نیز در افغانستان تشکیل شد. تشکیل نظام جمهوری اسلامی را در پاسخ به خواست مردم برای تصمیم‌سازی سیاسی و مشارکت در حکومت در عین حفظ اسلامیت نظام دانسته‌اند.  


امکان اثباتی تشکیل نظام جمهوری اسلامی، تضاد جمهوریت و اسلامیت، اصالت جمهوریت یا اسلامیت، چگونگی ایجاد تعادل میان دو رکن این نظام، دوگانگی حاکمیت و نتایج آن و مسائلی از این دست از جمله پرسش‌هایی است که در پژوهشگران فقهی در پی پاسخ به آن در این حوزه هستند. فقهای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران از جمله [[سید روح‌الله موسوی خمینی|امام خمینی]]، متناسب‌ترین نظام برای جوامع اسلامی را چنین نظامی می‌دانستند و در قانون اساسی سعی در ایجاد نهادهایی را داشتند تا اهداف نظام جمهوری اسلامی را تأمین کند.  
امکان اثباتی تشکیل نظام جمهوری اسلامی، تضاد جمهوریت و اسلامیت، اصالت جمهوریت یا اسلامیت، چگونگی ایجاد تعادل میان دو رکن این نظام، دوگانگی حاکمیت و نتایج آن و مسائلی از این دست از جمله پرسش‌هایی است که پژوهشگران فقهی در پی پاسخ به آن هستند. فقهای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران از جمله [[سید روح‌الله موسوی خمینی|امام خمینی]]، متناسب‌ترین نظام برای جوامع اسلامی را چنین نظامی می‌دانستند و در قانون اساسی سعی در ایجاد نهادهایی را داشتند تا اهداف نظام جمهوری اسلامی را تأمین کند.  


در این صفحه لیستی از منابع فقهی مرتبط با نظام جمهوری اسلامی از جمله کتاب‌ها، مقاله‌ها، پایان‌نامه‌ها و دیگر منابع که از منظر فقه معاصر به این مسئله پرداخته‌اند، جمع‌آوری شده است.
در این صفحه لیستی از منابع فقهی مرتبط با نظام جمهوری اسلامی از جمله کتاب‌ها، مقاله‌ها، پایان‌نامه‌ها و دیگر منابع که از منظر فقه معاصر به این مسئله پرداخته‌اند، جمع‌آوری شده است.
۵٬۰۵۰

ویرایش