قراردادهای باز (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{موضوعات فاقد منبع مطالعاتی}} قراردادهای باز (منابع مطالعاتی) قراردادهای باز به قراردادهایی گفته می‌شود که یکی از ارکان آن مانند ثمن، مثمن و زمان یا مکان پرداخت آنها شناور بوده و قطعیت نیافته باشد. این قراردادها با توجه به تعهد طرفین به برخ...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{موضوعات فاقد منبع مطالعاتی}}
{{موضوعات فاقد منبع مطالعاتی}}
قراردادهای باز (منابع مطالعاتی)
[[قراردادهای باز]] به قراردادهایی گفته می‌شود که یکی از ارکان آن مانند ثمن، مثمن و زمان یا مکان پرداخت آنها شناور بوده و قطعیت نیافته باشد. این قراردادها با توجه به تعهد طرفین به برخی ارکان قرارداد و انعطاف نسبت به تغییرات احتمالی بازار اعتبار دارد. بنابراین در قراردادهای باز بر خلاف قرارداد آتی، لزوما کالا و زمان خرید و فروش آن معین نیست؛ با این حال [[قرارداد آتی]] از این جهت که نوعی تعهد به خرید و فروش در آینده است، به قراردادهای باز شباهت دارد. در بررسی فقهی این نوع قرارداد، عدم تنجز در ثمن و مثمن و زمان قرارداد محل بحث است. از نگاه فقیهان متقدم چنانچه ثمن یا مثمن در هنگام وقوع عقد معلوم نباشند عقد باطل است؛ حال سوال این است که اگر ثمن یا مثمن اجمالا معلوم باشد و تعیین دقیق آن منوط به شرایط آینده بازار گردد، آیا عقد صحیح است یا به دلیل عدم تنجز باطل است؟ آیا دلیل بطلان عقد در صورت عدم تنجز ارکان آن، صرفا غرری بودن عقد است؟ آیا علم اجمالی به برخی ارکان عقد می‌تواند رافع غرر باشد؟ اگر تعیین برخی ارکان عقد مانند ثمن، با توجه به تغییرات احتمالی بازار موجب غرری بودن قرارداد باشد، آیا باز گذاشتن قرارداد نسبت به آن صحیح است؟       
[[قراردادهای باز]] به قراردادهایی گفته می‌شود که یکی از ارکان آن مانند ثمن، مثمن و زمان یا مکان پرداخت آنها شناور بوده و قطعیت نیافته باشد. این قراردادها با توجه به تعهد طرفین به برخی ارکان قرارداد و انعطاف نسبت به تغییرات احتمالی بازار اعتبار دارد. بنابراین در قراردادهای باز بر خلاف قرارداد آتی، لزوما کالا و زمان خرید و فروش آن معین نیست؛ با این حال [[قرارداد آتی]] از این جهت که نوعی تعهد به خرید و فروش در آینده است، به قراردادهای باز شباهت دارد. در بررسی فقهی این نوع قرارداد، عدم تنجز در ثمن و مثمن و زمان قرارداد محل بحث است. از نگاه فقیهان متقدم چنانچه ثمن یا مثمن در هنگام وقوع عقد معلوم نباشند عقد باطل است؛ حال سوال این است که اگر ثمن یا مثمن اجمالا معلوم باشد و تعیین دقیق آن منوط به شرایط آینده بازار گردد، آیا عقد صحیح است یا به دلیل عدم تنجز باطل است؟ آیا دلیل بطلان عقد در صورت عدم تنجز ارکان آن، صرفا غرری بودن عقد است؟ آیا علم اجمالی به برخی ارکان عقد می‌تواند رافع غرر باشد؟ اگر تعیین برخی ارکان عقد مانند ثمن، با توجه به تغییرات احتمالی بازار موجب غرری بودن قرارداد باشد، آیا باز گذاشتن قرارداد نسبت به آن صحیح است؟       


۳٬۹۴۷

ویرایش