۴٬۰۷۹
ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[فقه و عقل]] دوگانهای مهم است که بررسی همپوشانی و تمایزشان در | [[فقه و عقل]] دوگانهای مهم است که بررسی همپوشانی و تمایزشان در دین، همواره مورد توجه دین پژوهان است. مشخص شدن مبنا در جایگاه عقل و فقه در شریعت، ممکن است موجب تغییر استنباط فقیه در احکام شرعی باشد. در سنت شریعت اسلامی برخی عقل را از ابزارهای استنباط در فقه میدانند و معتقداند عقل یک مصدر از مصادر تشخیص حکم شرعی است مانند اهل سنت که استحسان و سدذرایع را بوسیله حکم عقل از منابع کشف حکم میدانند و همچنین تشیع که نظیر برخی دریافتهایی که از طریق باب انسداد بنا بر حکومت بدست میآید و همچنین موارد حکمی که با ضرورت و بداهت عقلی قابل استنباط است را محصول دخالت عقل در فقه میداند. | ||
در میان فقیهان معاصر برخی چنان جایگاهی در استنباط حکم شرعی برای عقل متصورند که فقه و آموزه های فقهی را به عنوان تعلیقه بر حکم عقل میدانند. بر این اساس در ابتدای اجتهاد و استنباطات فقهی به عقل رجوع کرده و بعد از کشف حکم اولی از ناحیه قواعد عقلی، سراغ دستورات رسیده از آیات و روایات میروند و در نتیجه برای قبول فحوای نصوص مخالف با حکم عقل، تاکید بیشتری را میجویند. | در میان فقیهان معاصر برخی چنان جایگاهی در استنباط حکم شرعی برای عقل متصورند که فقه و آموزه های فقهی را به عنوان تعلیقه بر حکم عقل میدانند. بر این اساس در ابتدای اجتهاد و استنباطات فقهی به عقل رجوع کرده و بعد از کشف حکم اولی از ناحیه قواعد عقلی، سراغ دستورات رسیده از آیات و روایات میروند و در نتیجه برای قبول فحوای نصوص مخالف با حکم عقل، تاکید بیشتری را میجویند. |
ویرایش