۳٬۸۱۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
بنابر نظر علمای فقه معاصر مانند [[ابوالقاسم علیدوست]] عدم موضوعشناسی دقیق و عدم کاربست نظریهها و روشهای بدیع در فرآیند استنباط احکام مسائل هنری از چالشهای فقه هنر است. | بنابر نظر علمای فقه معاصر مانند [[ابوالقاسم علیدوست]] عدم موضوعشناسی دقیق و عدم کاربست نظریهها و روشهای بدیع در فرآیند استنباط احکام مسائل هنری از چالشهای فقه هنر است. | ||
مسئله حائز اهمیت در فقه هنر، حوزه رسانه و نوع رابطه آن با حوزه هنر است که در تبویب و بررسی فقهی تأثیر گذار است. اگر رسانه را زیر مجموعه هنر در نظر | مسئله حائز اهمیت در فقه هنر، حوزه رسانه و نوع رابطه آن با حوزه هنر است که در تبویب و بررسی فقهی تأثیر گذار است. اگر رسانه را زیر مجموعه هنر در نظر بگیریم، رابطه کلی آن با فقه، قواعد و شیوه استنباط احکام مسائل آن به همان صورت است که در فقه هنر اتخاذ میشود. اما در صورتی که رابطه رسانه و هنر را به نحو تباین یا من وجه در نظر بگیریم، لازمه آن تعریف متمایز از رابطه کلی دانش فقه و رسانه و بهکارگیری روش متفاوت برای حل مسائل فقهی رسانه از منابع دینی است. | ||
پرسشهایی نیازمند تحقیق بیشتر در خصوص این موضوع پیشروی فقه معاصر قرار دارد که برخی از آنها عبارتاند از: قواعد استنباط در فقه هنر کداماند؟ آیا استنباط احکام فقه هنر با روش فقه مقاصدی با توجه به جدید بودن و عدم سبقه بسیاری از موضوعات آن در عصر معصومین(ع) لازم است؟ آیا برای کشف موضوعات اصلی احکام هنری باید همان موضوع مستفاد از نصوص را مد نظر قرار داد یا آنکه به کارکرد و پیامدهای حکم توجه داشت؟ | پرسشهایی نیازمند تحقیق بیشتر در خصوص این موضوع پیشروی فقه معاصر قرار دارد که برخی از آنها عبارتاند از: قواعد استنباط در فقه هنر کداماند؟ آیا استنباط احکام فقه هنر با روش فقه مقاصدی با توجه به جدید بودن و عدم سبقه بسیاری از موضوعات آن در عصر معصومین(ع) لازم است؟ آیا برای کشف موضوعات اصلی احکام هنری باید همان موضوع مستفاد از نصوص را مد نظر قرار داد یا آنکه به کارکرد و پیامدهای حکم توجه داشت؟ |
ویرایش