۲٬۶۴۵
ویرایش
(←لید) |
|||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[فقه مقاصدی]] یا غایتگرا از | [[فقه مقاصدی]] یا غایتگرا به روشی از استنباط احکام اطلاق میشود که فقیه در آن با کشف مقاصد کلی شریعت به دنبال صدور حکم فقهی است. | ||
در این بحث چند پرسش، مطرح است از جمله اینکه حجیت این نوع استنباط چگونه ثابت میشود؟ آیا این مقاصد میتوانند در استنباط فقهی مؤثر باشند یا صرفاً باید نگاه تحلیلی به آنها داشت؟ | این روش بیشتر نزد فقهای اهلسنت رایج است. پذیرش تأثیرگذاری مقاصد شریعت در استنباط فقهی باعث تغییر فتاوای فقهی خواهد شد؛ زیرا معیار جدیدی برای ارزیابی فتوای حاصل از ظواهر ادله در اختیار فقیه خواهد گذاشت. نزدیک بودن نظریه مقاصد الشریعه با قیاس فقهی، باعث شده این مفهوم چندان در منابع متقدم شیعی مورد توجه قرار نگیرد؛ ولی در دوران متأخر، پژوهشهایی توسط فقهای شیعه نسبت به این موضوع صورت گرفته است. در میان عالمان اهلسنت ابن عاشور و احمد الریسونی از جمله قائلان به فقه مقاصدی هستند. در میان علمای شیعه این نظریه مخالفان و موافقانی دارد که مبسوطترین اثر منتشر شده از موافقان شیعی، کتاب الاجتهاد المقاصدی و المناطی اثر [[حیدر حبالله]] است. | ||
در این بحث چند پرسش، مطرح است از جمله اینکه حجیت این نوع استنباط چگونه ثابت میشود؟ آیا این مقاصد میتوانند در استنباط فقهی مؤثر باشند یا صرفاً باید نگاه تحلیلی به آنها داشت؟ پذیرش این روش چه تأثیری در احکام خواهد گذاشت؟ آیا انتقاد مصلحت اندیشی به این روش وارد است؟ و.... | |||
منابع ذیل در جواب از سؤالات فوق گردآوری شده است. | |||
== کتابها == | == کتابها == |
ویرایش