۵۰
ویرایش
Ahmadshayeq (بحث | مشارکتها) |
Ahmadshayeq (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۱۱۸: | خط ۱۱۸: | ||
مهریزی با بیان اینکه پذیرش تعدد زوجات در اسلام ایرادها و شبهاتی نظیر «فزونخواهی جنسی مردان»، «سلطه و استبداد مردان بر زنان» که بیانگر ستم بر زنان است؛ به تبیین صاحبان نظریه «تقیید و تحدید تعدد» پرداخته است اشخاصی نظیر شیخ محمد عبده و پیروانش که معتقدند تعدد زوجات فقط در ضرورتها تجویز شده است و ادلهای که بر اثبات این نظظریه بیان داشتهاند «عدم توان برقراری عدالت»، «ایجاد فساد در جامعه» و «عداوات و دشمنی میان فرزندان» است (ص۴۷۷). محمدعلی غفاری نیز معتقد است چینش آیات و احادیث، ما را به این راهنمایی میکند که تعدد زوجات بدین نحوی که مطرح شده است مجاز نیست؛ چرا که آیه در این زمینه، عدالت مردان را نفی میکند و میگوید شما مردان هرگز قدرت ندارید بین زنان عدالت را رعایت کنید، بهتر است که به دنبال هوی و هوس نروید و زن اول خود را محروم یا بیسرپرست نگذارید (ص۴۷۹). | مهریزی با بیان اینکه پذیرش تعدد زوجات در اسلام ایرادها و شبهاتی نظیر «فزونخواهی جنسی مردان»، «سلطه و استبداد مردان بر زنان» که بیانگر ستم بر زنان است؛ به تبیین صاحبان نظریه «تقیید و تحدید تعدد» پرداخته است اشخاصی نظیر شیخ محمد عبده و پیروانش که معتقدند تعدد زوجات فقط در ضرورتها تجویز شده است و ادلهای که بر اثبات این نظظریه بیان داشتهاند «عدم توان برقراری عدالت»، «ایجاد فساد در جامعه» و «عداوات و دشمنی میان فرزندان» است (ص۴۷۷). محمدعلی غفاری نیز معتقد است چینش آیات و احادیث، ما را به این راهنمایی میکند که تعدد زوجات بدین نحوی که مطرح شده است مجاز نیست؛ چرا که آیه در این زمینه، عدالت مردان را نفی میکند و میگوید شما مردان هرگز قدرت ندارید بین زنان عدالت را رعایت کنید، بهتر است که به دنبال هوی و هوس نروید و زن اول خود را محروم یا بیسرپرست نگذارید (ص۴۷۹). | ||
نویسنده معتقد است که برای رسیدن به رأی نهایی در این زمینه اصول مُسلّمی را باید فهرست کرد نظیر الف- در شریعت اسلامی اصل بر تک همسری است که این مطلب از آیات و روایات استشمام میشود؛ ب- ضرورتهای اجتماعی را که گاه برای جوامع انسانی پدید میآید را نمیتوان | نویسنده معتقد است که برای رسیدن به رأی نهایی در این زمینه اصول مُسلّمی را باید فهرست کرد نظیر الف- در شریعت اسلامی اصل بر تک همسری است که این مطلب از آیات و روایات استشمام میشود؛ ب- ضرورتهای اجتماعی را که گاه برای جوامع انسانی پدید میآید را نمیتوان نادیده انگاشت مثل شرایط دوران جنگ، ناباروری برخی از زنان و گاه افزونی رقم زنان بر مردان (ص۴۸۳). | ||
سپس مهریزی با استفاده از منابع دینی نظیر آیه سوم سوره نساء، روایات و اجماعی را که شیعه و اهل سنت نقل کردهاند به این نتیجه میرسد که باید به حداقل دلالت منابع دینی اکتفا کرد. به گمان نویسنده مبنای این حداقل دو امر میتواند باشد: الف- شرایط تجویز چندزنی باید رعایت شود نظیر رعایت عدالت، توان اداره زندگی، وجود مصالح عقلایی که از حکمت تشریع میتوان به دست آورد. ب- چگونگی اجرا آن توسط حکومتهای دینی؛ بدین صورت که حکومتهای دینی میتوانند حکم شرعی را در قالب قوانین اجرایی خاصی درآورند تا در عمل، از سوء استفاده جلوگیری شود (ص۴۸۶). | سپس مهریزی با استفاده از منابع دینی نظیر آیه سوم سوره نساء، روایات و اجماعی را که شیعه و اهل سنت نقل کردهاند به این نتیجه میرسد که باید به حداقل دلالت منابع دینی اکتفا کرد. به گمان نویسنده مبنای این حداقل دو امر میتواند باشد: الف- شرایط تجویز چندزنی باید رعایت شود نظیر رعایت عدالت، توان اداره زندگی، وجود مصالح عقلایی که از حکمت تشریع میتوان به دست آورد. ب- چگونگی اجرا آن توسط حکومتهای دینی؛ بدین صورت که حکومتهای دینی میتوانند حکم شرعی را در قالب قوانین اجرایی خاصی درآورند تا در عمل، از سوء استفاده جلوگیری شود (ص۴۸۶). | ||
[[رده:پیشنویس مقالهها]] | [[رده:پیشنویس مقالهها]] |
ویرایش