۵۰
ویرایش
Ahmadshayeq (بحث | مشارکتها) |
Ahmadshayeq (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۹۴: | خط ۹۴: | ||
===نشوز و شرط تعلق نفقه=== | ===نشوز و شرط تعلق نفقه=== | ||
مهریزی دو موضوع «تمکین» و «نشوز» را از موضوعات مهمی میداند که وابستگی عمیقی به «سرپرستی خانواده» دارد؛ به همین علت تعیین دقیق حد و مرز تمکین و نشوز را در قانون مدنی و سپس در منابع فقهی مورد بررسی قرار داده است و سپس به تبیین تمکین و نشوز و اینکه این مسئله اختصاص به زن یا مرد دارد و یا به هر دوی آنها مرتبط میشود آثار حقوقی آن را بیان و در خاتمه از ضمانت اجرایی تکالیف زوجین سخن گفته است. (ص۳۰۷) | مهریزی دو موضوع «تمکین» و «نشوز» را از موضوعات مهمی میداند که وابستگی عمیقی به «سرپرستی خانواده» دارد؛ به همین علت تعیین دقیق حد و مرز تمکین و نشوز را در قانون مدنی و سپس در منابع فقهی مورد بررسی قرار داده است و سپس به تبیین تمکین و نشوز و اینکه این مسئله اختصاص به زن یا مرد دارد و یا به هر دوی آنها مرتبط میشود آثار حقوقی آن را بیان و در خاتمه از ضمانت اجرایی تکالیف زوجین سخن گفته است. (ص۳۰۷) | ||
نویسنده با بررسی اقوال فقیهان، «تقسیم وظایف زندگی و ویژگیهای زن» را مبنایی قابل قبول برای انفاق مردان بر زنان دانسته است | نویسنده با بررسی اقوال فقیهان، «تقسیم وظایف زندگی و ویژگیهای زن» را مبنایی قابل قبول برای انفاق مردان بر زنان دانسته است و معتقد است نفقه فقط منحصر در موارد خاص زندگی نیست بلکه در کلیه نیازمندیهای زندگی زن لازم است و فقط با نشوز خاص زن (یعنی خروج از خانه بدون اجازه شوهر و برای مدت طولانی) ساقط میگردد. (ص۳۲۷) | ||
===مهریه=== | ===مهریه=== |
ویرایش