فقه معاصر:پیش‌نویس شخصیت و حقوق زن در اسلام (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱۱۳: خط ۱۱۳:


===تفاوت ارثی زن و مرد===  
===تفاوت ارثی زن و مرد===  
نویسنده در این فصل بیان می‌دارد که در قانون اسلام زن و مرد بر اساس موقعیت خود در خانواده ارث می‌برد و ملاک ارث بری انوثیت و ذکوریت نیست (ص۴۶۶). مهریزی شبهاتی که در عصر حاضر بر تفاوت ارث زن و مرد در شریعت اسلامی وارد شده است (تفاوت در ارث ظلم بر زنان است، پیشرفت و ترقی خانواده مرهون مساوات زن و مرد است، در اسلام حقوق زنان به دلیل فراهم نبودن شرایط اجتماعی به تدریج اعطا شده است و فرصت به کمال رساندن نبود) قابل پاسخ می‌داند (ص۴۶۷) و با بیان اینکه مهریه و نفقه بر عهده مرد است و هزینه‌های دیگری نظیر هزینه جهاد، دیه عاقله بر عهده مردادن قرار داده شده است نوعی توازن در سهم ارث برقرار کرده است بدین صورت که مردان دو برابر زنان ارث ببرند اما این دو برابر بردن در همه صورت‌های ارثی متصور نیست و در مواردی زن و مرد به گونه‌ای برابر ارث می‌برند نظیر: پدر و مادر هر کدام یک‌ششم ارث می‌برند؛ خواهر و برادر مادری و فرزندان آنان یکسان ارث می‌برند؛ جد و جده مادری یکسان ارث می‌برند؛ دایی و خاله ارثشان یکسان است (ص۴۷۰).
نویسنده در این فصل بیان می‌دارد که در قانون اسلام زن و مرد بر اساس موقعیت خود در خانواده ارث می‌برد و ملاک ارث بری انوثیت و ذکوریت نیست (ص۴۶۶). مهریزی شبهاتی که در عصر حاضر بر تفاوت ارث زن و مرد در شریعت اسلامی وارد شده است (تفاوت در ارث ظلم بر زنان است، پیشرفت و ترقی خانواده مرهون مساوات زن و مرد است، در اسلام حقوق زنان به دلیل فراهم نبودن شرایط اجتماعی به تدریج اعطا شده است و فرصت به کمال رساندن نبود) قابل پاسخ می‌داند (ص۴۶۷) و با بیان اینکه مهریه و نفقه بر عهده مرد است و هزینه‌های دیگری نظیر هزینه جهاد، دیه عاقله بر عهده مردادن قرار داده شده است نوعی توازن در سهم ارث برقرار کرده است؛ بدین صورت که مردان دو برابر زنان ارث ببرند اما این دو برابر بردن در همه صورت‌های ارثی متصور نیست و در مواردی زن و مرد به گونه‌ای برابر ارث می‌برند نظیر: پدر و مادر هر کدام یک‌ششم ارث می‌برند؛ خواهر و برادر مادری و فرزندان آنان یکسان ارث می‌برند؛ جد و جده مادری یکسان ارث می‌برند؛ دایی و خاله ارثشان یکسان است (ص۴۷۰).


===تعدد زوجات===
===تعدد زوجات===
۵۰

ویرایش