فقه معاصر:پیش‌نویس شخصیت و حقوق زن در اسلام (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۵۴: خط ۵۴:
کتاب «شخصیت و حقوق زن در اسلام» در یک مقدمه و سه بخش تدوین شده است. نویسنده کتاب ویژگی پژوهش خود را در جنبه تطبیقی و نظری آن می‌داند و مدعی است با تطبیق آراء مذاهب اسلامی و دیدگاه‌های جدید و رایج توانسته است شبهات را حل کند و شهرت رأی در موضوعاتی که دیدگاهی نو در آن موضوعات بیان شده است مانع از حلاجی کردن موضوعات مطروحه نشده است (مقدمه کتاب).
کتاب «شخصیت و حقوق زن در اسلام» در یک مقدمه و سه بخش تدوین شده است. نویسنده کتاب ویژگی پژوهش خود را در جنبه تطبیقی و نظری آن می‌داند و مدعی است با تطبیق آراء مذاهب اسلامی و دیدگاه‌های جدید و رایج توانسته است شبهات را حل کند و شهرت رأی در موضوعاتی که دیدگاهی نو در آن موضوعات بیان شده است مانع از حلاجی کردن موضوعات مطروحه نشده است (مقدمه کتاب).


بخش اول ناظر به «قواعد تحقیق در حوزه زنان» است، بخش دوم در سه فصل به شخصیت انسانی زن پرداخته است. بخش سوم که دربردارنده مهم‌ترین مباحث کتاب است در ده فصل ارائه شده است.
بخش اول ناظر به «قواعد تحقیق در حوزه زنان» است، بخش دوم در سه فصل به شخصیت انسانی زن پرداخته است. بخش سوم که دربردارنده مهم‌ترین مباحث کتاب است در ده فصل ارائه شده است. نویسنده در مقدمه کتاب پس از گزارشی از تصوّرات اندیشمندان بزرگ جهان، نسبت به ماهیت وجودی زنان، سابقه تالیف و تدوین درباره شخصیت و جایگاه زنان در حوزه فرهنگ اسلامی را در دو دوره کاملا متفاوت بیان می‌دارد؛ دوره ابتدایی آن شامل قرن‌های سوم و چهارم هجری است؛ و دوره دوم آن از قرن سیزدهم و با همزمانی ارتباط مسلمانان با دنیای غرب شروع می‌شود. به اعتقاد مهریزی محور اصلی دوره دوم، در مسائلی است که امروزه دنیا با آن تحت عنوان حقوق زنان (حقوق خانواده، سیاسی، جزایی) آزادی زن، [[اشتغال زنان|اشتغال]] و حجاب درگیر است (مقدمه کتاب).


نویسنده در مقدمه کتاب پس از گزارشی از تصوّرات اندیشمندان بزرگ جهان، نسبت به ماهیت وجودی زنان، سابقه تالیف و تدوین درباره شخصیت و جایگاه زنان در حوزه فرهنگ اسلامی را در دو دوره کاملا متفاوت بیان می‌دارد؛ دوره ابتدایی آن شامل قرن‌های سوم و چهارم هجری است؛ و دوره دوم آن از قرن سیزدهم و با همزمانی ارتباط مسلمانان با دنیای غرب شروع می‌شود. به اعتقاد مهریزی محور اصلی دوره دوم، در مسائلی است که امروزه دنیا با آن تحت عنوان حقوق زنان (حقوق خانواده، سیاسی، جزایی) آزادی زن، [[اشتغال زنان|اشتغال]] و حجاب درگیر است (مقدمه کتاب).
مهریزی ضرورت پژوهش این کتاب را افزون‌ بر «کاستی‌های موجود در پژوهش‌های هر دو دوره پیشین» که برآمده از نگرش فردی به فقه و شریعت و عدم توجه به زمان و مکان و مقتضیات آن است؛ در عوامل سه‌گانه‌ای (شکل‌گیری نظام اسلامی، تهاجم فکری و سیاسی، پدید آمدن مسائل جدید در حوزه زنان) بر می‌شمارد که نیاز به پاسخ‌گویی از ناحیه شریعت دارد.  


مهریزی ضرورت پژوهش این کتاب را افزون‌ بر «کاستی‌های موجود در پژوهش‌های هر دو دوره پیشین» که برآمده از نگرش فردی به فقه و شریعت و عدم توجه به زمان و مکان و مقتضیات آن است؛ در عوامل سه‌گانه‌ای (شکل‌گیری نظام اسلامی، تهاجم فکری و سیاسی، پدید آمدن مسائل جدید در حوزه زنان) بر می‌شمارد که نیاز به پاسخ‌گویی از ناحیه شریعت دارد.  مهریزی دشواری‌های تحقیق در حوزه زنان را برآیندی از «عدم درک نیاز»، «نادیده گرفتن احساسات زنانگی» و «احتیاط‌های بی‌مورد در آرای فقهی فقها» نظیر: تمکین زن در هر شرایطی جهت دریافت نفقه؛ و درآمیختگی شریعت با عرف و عادات تحلیل می‌کند. (مقدمه کتاب).
مهریزی دشواری‌های تحقیق در حوزه زنان را برآیندی از «عدم درک نیاز»، «نادیده گرفتن احساسات زنانگی» و «احتیاط‌های بی‌مورد در آرای فقهی فقها» نظیر: تمکین زن در هر شرایطی جهت دریافت نفقه؛ و درآمیختگی شریعت با عرف و عادات تحلیل می‌کند. (مقدمه کتاب).


== قواعد تحقیق در مطالعات دینی زنان==
== قواعد تحقیق در مطالعات دینی زنان==
۵۰

ویرایش