فقه معاصر:پیش‌نویس شخصیت و حقوق زن در اسلام (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۵۸: خط ۵۸:
نویسنده در مقدمه کتاب پس از گزارشی از تصوّرات اندیشمندان بزرگ جهان، نسبت به ماهیت وجودی زنان، سابقه تالیف و تدوین درباره شخصیت و جایگاه زنان در حوزه فرهنگ اسلامی را در دو دوره کاملا متفاوت بیان می‌دارد؛ دوره ابتدایی آن شامل قرن‌های سوم و چهارم هجری است؛ و دوره دوم آن از قرن سیزدهم و با همزمانی ارتباط مسلمانان با دنیای غرب شروع می‌شود. به اعتقاد مهریزی محور اصلی دوره دوم، در مسائلی است که امروزه دنیا با آن تحت عنوان حقوق زنان (حقوق خانواده، سیاسی، جزایی) آزادی زن، [[اشتغال زنان|اشتغال]] و حجاب درگیر است (مقدمه کتاب).
نویسنده در مقدمه کتاب پس از گزارشی از تصوّرات اندیشمندان بزرگ جهان، نسبت به ماهیت وجودی زنان، سابقه تالیف و تدوین درباره شخصیت و جایگاه زنان در حوزه فرهنگ اسلامی را در دو دوره کاملا متفاوت بیان می‌دارد؛ دوره ابتدایی آن شامل قرن‌های سوم و چهارم هجری است؛ و دوره دوم آن از قرن سیزدهم و با همزمانی ارتباط مسلمانان با دنیای غرب شروع می‌شود. به اعتقاد مهریزی محور اصلی دوره دوم، در مسائلی است که امروزه دنیا با آن تحت عنوان حقوق زنان (حقوق خانواده، سیاسی، جزایی) آزادی زن، [[اشتغال زنان|اشتغال]] و حجاب درگیر است (مقدمه کتاب).


مهریزی ضرورت پژوهش این کتاب را افزون‌ بر «کاستی‌های موجود در پژوهش‌های هر دو دوره پیشین»، در عوامل سه‌گانه‌ای (شکل‌گیری نظام اسلامی، تهاجم فکری و سیاسی، پدید آمدن مسائل جدید در حوزه زنان) بر می‌شمارد که نیاز به پاسخ‌گویی از ناحیه شریعت دارد. و نیز را به عنوان ضرورت پژوهش برمی‌شمارد. مهریزی دشواری‌های تحقیق در حوزه زنان را برآیندی از «عدم درک نیاز»، «نادیده گرفتن احساسات زنانگی» و «احتیاط‌های بی‌مورد در آرای فقهی فقها» نظیر: تمکین زن در هر شرایطی جهت دریافت نفقه؛ و درآمیختگی شریعت با عرف و عادات تحلیل می‌کند. (مقدمه کتاب).
مهریزی ضرورت پژوهش این کتاب را افزون‌ بر «کاستی‌های موجود در پژوهش‌های هر دو دوره پیشین» که برآمده از نگرش فردی به فقه و شریعت و عدم توجه به زمان و مکان و مقتضیات آن است؛ در عوامل سه‌گانه‌ای (شکل‌گیری نظام اسلامی، تهاجم فکری و سیاسی، پدید آمدن مسائل جدید در حوزه زنان) بر می‌شمارد که نیاز به پاسخ‌گویی از ناحیه شریعت دارد.  مهریزی دشواری‌های تحقیق در حوزه زنان را برآیندی از «عدم درک نیاز»، «نادیده گرفتن احساسات زنانگی» و «احتیاط‌های بی‌مورد در آرای فقهی فقها» نظیر: تمکین زن در هر شرایطی جهت دریافت نفقه؛ و درآمیختگی شریعت با عرف و عادات تحلیل می‌کند. (مقدمه کتاب).


== قواعد تحقیق در مطالعات دینی زنان==
== قواعد تحقیق در مطالعات دینی زنان==
۵۰

ویرایش