فقه معاصر:پیش‌نویس شخصیت و حقوق زن در اسلام (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱۰: خط ۱۰:
{{جعبه اطلاعات کتاب
{{جعبه اطلاعات کتاب
| عنوان = شخصیت و حقوق زن در اسلام
| عنوان = شخصیت و حقوق زن در اسلام
| تصویر =
| تصویر = جلد شخصیت و حقوق زن در اسلام.jpg
| اندازه تصویر =
| اندازه تصویر =
| توضیح_تصویر =
| توضیح_تصویر =
خط ۷۵: خط ۷۵:


===نقد و بررسی ایرادهای شخصیتی زنان===
===نقد و بررسی ایرادهای شخصیتی زنان===
بنابر پژوهش مهریزی، نقصان عقل زنان؛ نقص معنوی و ایمان؛ عدم توان زن بر رشد معنوی بسان مردان؛ آسیب‌پذیری زنان از شیطان بیش از مردان؛ مانع رشد و کمال بودن زنان؛ از ایرادهایی است که در مورد زنان گفته شده است. (ص۷۳) مهریزی مستندات این باورها را گردآوری و نقد کرده است. به عنوان نمونه آنچه ممکن است در مورد ایراد «نقصان عقل زنان» به متون دینی نسبت داده شود عبارت است از: آیه شهادت، آیه قوامیّت مردان و آیه «للرجال علیهن درجه» و «آیه رشد و نمو زنان در زیورآلات».  
بنابر پژوهش مهریزی، نقصان عقل زنان؛ نقص معنوی و ایمان؛ عدم توان زن بر رشد معنوی بسان مردان؛ آسیب‌پذیری زنان از شیطان بیش از مردان؛ مانع رشد و کمال بودن زنان؛ از ایرادهایی است که در مورد زنان گفته شده است. (ص۷۳) مهریزی مستندات این باورها را گردآوری و نقد کرده است. به عنوان نمونه آنچه ممکن است در مورد ایراد «نقصان عقل زنان» به متون دینی نسبت داده شود عبارت است از: [[آیه ۲۸۲ سوره بقره|آیه شهادت]]، [[آیه ۳۴ سوره نساء|آیه قوامیّت مردان]] و [[آیه ۲۲۸ سوره بقره|آیه «للرجال علیهن درجه»]] و «[[آیه ۱۸ سوره زخرف|آیه رشد و نمو زنان در زیورآلات]]».  


مهریزی در بررسی آیات از منظر لغت‌شناسان و مفسران نتیجه می‌گیرد که آیه شهادت، اشاره به یک امر عارضی دارد و کمبود و نقص در شخصیت و هویت انسانی زن را به دنبال ندارد. در آیه «قوامیّت مردان» و آیه «للرجال علیهن درجه» معتقد است وصفی که برتری قوت تعقل مردان نسبت به زنان را اثبات کند وجود ندارد، و آنچه می‌تواند مبنای قوامیت و مرتبه مردان باشد قوت جسمانی و ضعف احساسی و عاطفی مردان است. همچنین در بررسی آیه «رشد و نمو زنان در زینت» و «ناتوانی آنان از اقامه دلیل در مخاصمه‌ها» نتیجه می‌گیرد آیه بیانگر واقعیت محیط تربیتی زنان است، زیرا اسوه قرار گرفتن حضرت مریم(ع) و همسر فرعون برای مؤمنان در سوره «تحریم» شاهدی بر خلاف مدعای نقصان عقلی در زنان است؛ زیرا ذاتی‌بودن نقصان عقل برای زنان با رسیدن به این مقام ناسازگار است. (ص۹۵)
مهریزی در بررسی آیات از منظر لغت‌شناسان و مفسران نتیجه می‌گیرد که آیه شهادت، اشاره به یک امر عارضی دارد و کمبود و نقص در شخصیت و هویت انسانی زن را به دنبال ندارد. در آیه «قوامیّت مردان» و آیه «للرجال علیهن درجه» معتقد است وصفی که برتری قوت تعقل مردان نسبت به زنان را اثبات کند وجود ندارد، و آنچه می‌تواند مبنای قوامیت و مرتبه مردان باشد قوت جسمانی و ضعف احساسی و عاطفی مردان است. همچنین در بررسی آیه «رشد و نمو زنان در زینت» و «ناتوانی آنان از اقامه دلیل در مخاصمه‌ها» نتیجه می‌گیرد آیه بیانگر واقعیت محیط تربیتی زنان است، زیرا اسوه قرار گرفتن حضرت مریم(ع) و همسر فرعون برای مؤمنان در سوره «تحریم» شاهدی بر خلاف مدعای نقصان عقلی در زنان است؛ زیرا ذاتی‌بودن نقصان عقل برای زنان با رسیدن به این مقام ناسازگار است. (ص۹۵)