۱٬۱۲۴
ویرایش
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) (اصلاح متن) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) (اصلاح چکیده) |
||
خط ۴۷: | خط ۴۷: | ||
نویسنده، با اثبات برابر بودن شخصیت انسانی زن و مرد در آفرینش، با گردآوری نقدهایی که به شخصیت زنان وارد شده، نتیجه میگیرد تفاوتهای جسمی، روانی و احساسی بین زن و مرد وجود دارد، اما نمیتوان همه تفاوتها را به ذات و جوهره این دو جنس نسبت داد. | نویسنده، با اثبات برابر بودن شخصیت انسانی زن و مرد در آفرینش، با گردآوری نقدهایی که به شخصیت زنان وارد شده، نتیجه میگیرد تفاوتهای جسمی، روانی و احساسی بین زن و مرد وجود دارد، اما نمیتوان همه تفاوتها را به ذات و جوهره این دو جنس نسبت داد. | ||
از مهمترین مسائلی که در بررسی «جایگاه و حقوق زن در خانواده» مورد توجه نویسنده واقع شده، «سرپرست خانواده» و «تعدد زوجات» است. به عقیده مهریزی، در قرآن کریم و روایات اسلامی، اصل سرپرستی مردان پذیرفته شده، اما حدود و ثغور ریاست، از ادله شرعی قابل استخراج نیست و عرف را تعیینکننده حریم مدیریتی مرد در شرایط مختلف زندگی میداند. | |||
مهریزی با بیان اینکه ایرادها و شبهاتی در پذیرش تعدد زوجات مطرح شده، بر آن است که نمیتوان ضرورتهای اجتماعی و جواز آن توسط شرع را نادیده گرفت، ولی با رعایت شرایط تجویز چندزنی و چگونگی اجرای آن توسط حکومتهای دینی، میتوان در عمل از سوءاستفادهٔ مردان جلوگیری کرد. | |||
==معرفینامه== | ==معرفینامه== |