۵۰
ویرایش
Ahmadshayeq (بحث | مشارکتها) |
Ahmadshayeq (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۱۱۶: | خط ۱۱۶: | ||
===تعدد زوجات=== | ===تعدد زوجات=== | ||
مهریزی با بیان اینکه پذیرش تعدد زوجات در اسلام ایرادها و | مهریزی با بیان اینکه پذیرش تعدد زوجات در اسلام ایرادها و شبهاتی نظیر «فزونخواهی جنسی مردان»، «سلطه و استبداد مردان بر زنان» که دربردارنده ستم بر زنان است؛ به تبیین صاحبان «نظریه تقیید و تحدید تعدد» پرداخته است اشخاصی نظیر شیخ محمد عبده و پیروانش معتقدند که تعدد زوجات در ضرورتها تجویز شده است و ادلهای که در این زمینه بیان داشتهاند عدم توان برقراری عدالت و ایجاد فساد در جامعه و عداوات و دشمنی میان فرزندان است (ص۴۷۷). محمدعلی غفاری نیز معتقد است چینش آیات و احادیث ما را به این راهنمایی میکند که تعدد زوجات بدین نحوی که مطرح شده است مجاز نیست چرا که آیه در این زمینه، عدالت مردان را نفی میکند و میگوید شما مردان هرگز قدرت ندارید بین زنان عدالت را رعایت کنید، بهتر است که به دنبال هوی و هوس نروید و زن اول خود را محروم یا بیسرپرست نگذارید (ص۴۷۹). | ||
نویسنده معتقد است که برای رسیدن به رأی نهایی در این زمینه اصول مُسلّمی را باید فهرست کرد نظیر الف- در شریعت اسلامی اصل بر تک همسری است که این مطلب از آیات و روایات استشمام میشود؛ ب- ضرورتهای اجتماعی را که گاه برای جوامع انسانی پدید میآید را نمیتوان نادبده انگاشت مثل شرایط دوران جنگ، ناباروری برخی از زنان و گاه افزونی رقم زنان بر مردان (ص۴۸۳). | نویسنده معتقد است که برای رسیدن به رأی نهایی در این زمینه اصول مُسلّمی را باید فهرست کرد نظیر الف- در شریعت اسلامی اصل بر تک همسری است که این مطلب از آیات و روایات استشمام میشود؛ ب- ضرورتهای اجتماعی را که گاه برای جوامع انسانی پدید میآید را نمیتوان نادبده انگاشت مثل شرایط دوران جنگ، ناباروری برخی از زنان و گاه افزونی رقم زنان بر مردان (ص۴۸۳). |
ویرایش