۲٬۶۴۵
ویرایش
(←لید) |
(←لید) |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
[[فسخ نکاح با عیوب قابل درمان]]، از مسائلی است که با پیشرفت علم پزشکی و امکان درمان برخی بیماریها مورد بحث و بررسی پژوهشگران فقه معاصر قرار گرفته است. از نگاه فقهی وجود برخی عیوب در یکی از زوجین، خیار فسخ نکاح را برای زوج دیگر ایجاد میکند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی این عیوب قابل درمان است. | [[فسخ نکاح با عیوب قابل درمان]]، از مسائلی است که با پیشرفت علم پزشکی و امکان درمان برخی بیماریها مورد بحث و بررسی پژوهشگران فقه معاصر قرار گرفته است. از نگاه فقهی وجود برخی عیوب در یکی از زوجین، خیار فسخ نکاح را برای زوج دیگر ایجاد میکند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی این عیوب قابل درمان است. | ||
با توجه تغییر موضوع و | با توجه تغییر موضوع و قابلیت درمان برخی بیماریها که سابقا لاعلاج بوده، سؤالاتی در فقه معاصر مطرح است:آیا همچنان وجود این بیماریها حق فسخ نکاح را به دنبال دارد؟ آیا پس از درمان عیب یا بیماری، حق فسخی که قبل از درمان به وجود آمده بود، از بین میرود؟ آیا مفاد ادلهای که وجود برخی عیوب را موجب حق فسخ نکاح میداند، شامل فرض قابل درمان بودن عیوب نیز میشود یا اساسا به لحاظ دِلالی از بیماریها و عیوب قابل درمان انصراف دارد؟ | ||
برخی از فقها متناسب با تحولات صورت گرفته در زمینه درمان بیماریها، در ثبوت حق فسخ نکاح تردید کرده و حکم به عدم حق فسخ نکاح کردهاند؛ در مقابل، برخی از پژوهشگران معتقدند امکان درمان عیوب و بیماریها، حق فسخ نکاح را از بین نمیبرد. منابع ذیل در پاسخ به این مسئله جمعآوری شده است. | برخی از فقها متناسب با تحولات صورت گرفته در زمینه درمان بیماریها، در ثبوت حق فسخ نکاح تردید کرده و حکم به عدم حق فسخ نکاح کردهاند؛ در مقابل، برخی از پژوهشگران معتقدند امکان درمان عیوب و بیماریها، حق فسخ نکاح را از بین نمیبرد. منابع ذیل در پاسخ به این مسئله جمعآوری شده است. |
ویرایش