۳٬۹۴۷
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[فسخ نکاح با عیوب قابل درمان]]، از مسائلی است که با پیشرفت علم پزشکی و امکان درمان برخی بیماریها مورد بحث و بررسی پژوهشگران فقه معاصر قرار گرفته است. از نگاه فقهی وجود برخی عیوب در یکی از زوجین، خیار فسخ نکاح را برای زوج دیگر ایجاد میکند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی این عیوب قابل درمان است، حال با توجه به این تغییر، پرسش اساسی این است که با تغییر موضوع و قابل درمان شناخته شدن برخی بیماریها که سابقا لاعلاج بوده و اکنون قابل درمان است، آیا همچنان وجود این بیماریها حق فسخ نکاح را به دنبال دارد؟ آیا پس از درمان عیب یا بیماری، حق فسخی که قبل از درمان به وجود آمده بود، از بین میرود؟ از دیگر پرسشهای قابل طرح این است که آیا | [[فسخ نکاح با عیوب قابل درمان]]، از مسائلی است که با پیشرفت علم پزشکی و امکان درمان برخی بیماریها مورد بحث و بررسی پژوهشگران فقه معاصر قرار گرفته است. از نگاه فقهی وجود برخی عیوب در یکی از زوجین، خیار فسخ نکاح را برای زوج دیگر ایجاد میکند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی این عیوب قابل درمان است، حال با توجه به این تغییر، پرسش اساسی این است که با تغییر موضوع و قابل درمان شناخته شدن برخی بیماریها که سابقا لاعلاج بوده و اکنون قابل درمان است، آیا همچنان وجود این بیماریها حق فسخ نکاح را به دنبال دارد؟ آیا پس از درمان عیب یا بیماری، حق فسخی که قبل از درمان به وجود آمده بود، از بین میرود؟ از دیگر پرسشهای قابل طرح این است که آیا مفاد ادلهای که وجود برخی عیوب را موجب حق فسخ نکاح میداند، شامل عیوب قابل درمان نیز میشود یا اساسا به لحاظ دِلالی از بیماریها و عیوب قابل درمان انصراف دارد؟ | ||
برخی از فقها متناسب با تحولات صورت گرفته در زمینه درمان بیماریها، در ثبوت حق فسخ تردید کرده و حکم به عدم حق فسخ نکاح کردهاند؛ در مقابل، برخی از پژوهشگران معتقدند درمان | برخی از فقها متناسب با تحولات صورت گرفته در زمینه درمان بیماریها، در ثبوت حق فسخ نکاح تردید کرده و حکم به عدم حق فسخ نکاح کردهاند؛ در مقابل، برخی از پژوهشگران معتقدند امکان درمان عیوب و بیماریها، حق فسخ نکاح را از بین نمیبرد. | ||
==کتابها== | ==کتابها== | ||
===عربی=== | ===عربی=== |
ویرایش