۳٬۸۱۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
ماهیت این عقد مورد اختلاف بوده و به جهت شباهتهایی که با بیع سلم، جعاله و اجاره دارد از سوی برخی فقها از مصادیق یکی از این عقود ذکر شده است. اکثر فقهای معاصر مانند [[منتظری]] و مؤمن قمی، آن را عقد مستقل و صحیح میدانند و در بیان تمایز بین استصناع و آن عقود وجوهی ذکر شده است که مهمترین آنها عبارت است از: | ماهیت این عقد مورد اختلاف بوده و به جهت شباهتهایی که با بیع سلم، جعاله و اجاره دارد از سوی برخی فقها از مصادیق یکی از این عقود ذکر شده است. اکثر فقهای معاصر مانند [[منتظری]] و مؤمن قمی، آن را عقد مستقل و صحیح میدانند و در بیان تمایز بین استصناع و آن عقود وجوهی ذکر شده است که مهمترین آنها عبارت است از: | ||
۱. عمل معهود در اجاره منفعت شخص اجیر و در جعاله | ۱. عمل معهود در اجاره منفعت شخص اجیر و در جعاله صِرف انجام عملی میباشد و در بیع سلم کالای مدتدار اعم از ساختهشده یا غیر آن است برخلاف عقد استصناع که مصداق عمل معهود در آن فقط در کالای مصنوع از سوی شخصی تعیین شده است. | ||
۲. قبض ثمن در بیع سلم باید در مجلس عقد باشد درحالیکه میتوان ثمن در استصناع را به صورت اقساطی یا در هنگام دریافت کالا پرداخت کرد. | ۲. قبض ثمن در بیع سلم باید در مجلس عقد باشد درحالیکه میتوان ثمن در استصناع را به صورت اقساطی یا در هنگام دریافت کالا پرداخت کرد. |
ویرایش