عقد استصناع (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
[[استصناع|عقد استصناع]] قراردادی بین دو شخص (اعم از حقیقی و حقوقی) که یک طرف ملزم به ساخت کالایی با اوصاف معین در زمان آینده در مقابل عِوض مشخص از طرف دیگر است.  نامی از قرارداد استصناع در جوامع روایی شیعه و سنی برده نشده است اما در متون فقهی برخی متقدمین همچون شیخ طوسی از آن در باب بیع سلم بحث شده است.  
[[استصناع|عقد استصناع]] قراردادی بین دو شخص (اعم از حقیقی و حقوقی) که یک طرف ملزم به ساخت کالایی با اوصاف معین در زمان آینده در مقابل عِوض مشخص از طرف دیگر است.  نامی از قرارداد استصناع در جوامع روایی شیعه و سنی برده نشده است اما در متون فقهی برخی متقدمین همچون شیخ طوسی از آن در باب بیع سلم بحث شده است.  


ماهیت این عقد مورد اختلاف بوده و به جهت شباهت‌هایی که با بیع سلم، جعاله و اجاره دارد از سوی برخی فقها از مصادیق یکی از این عقود ذکر شده است. اکثر فقهای معاصر مانند [[منتظری]] و مؤمن قمی، آن را عقد مستقل است و در بیان  تمایز بین استصناع و آن عقود وجوهی ذکر شده است که مهم‌ترین‌ آن‌ها عبارت است از:  
ماهیت این عقد مورد اختلاف بوده و به جهت شباهت‌هایی که با بیع سلم، جعاله و اجاره دارد از سوی برخی فقها از مصادیق یکی از این عقود ذکر شده است. اکثر فقهای معاصر مانند [[منتظری]] و مؤمن قمی، آن را عقد مستقل و صحیح می‌دانند و در بیان  تمایز بین استصناع و آن عقود وجوهی ذکر شده است که مهم‌ترین‌ آن‌ها عبارت است از:  


۱. عمل معهود در اجاره منفعت شخص اجیر  و در جعاله صرف انجام کاری می‌باشد و در بیع سلم کالای مدت‌دار اعم از ساخته شده یا غیر آن است برخلاف عقد استصناع که مصداق عمل معهود در آن فقط در کالای مصنوع از سوی شخصی محدود شده است.
۱. عمل معهود در اجاره منفعت شخص اجیر  و در جعاله صرف انجام کاری می‌باشد و در بیع سلم کالای مدت‌دار اعم از ساخته شده یا غیر آن است برخلاف عقد استصناع که مصداق عمل معهود در آن فقط در کالای مصنوع از سوی شخصی محدود شده است.
۳٬۸۱۵

ویرایش