طهارت اهل کتاب (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}


[[طهارت اهل کتاب|طهارت یا نجاست اهل کتاب]] از موضوعات فقه معاصر است که به‌دلیل ارتباط بیشتر میان مسلمانان و اهل کتاب، بیش از پیش بدان پرداخته می‌شود. احکام فقهی مختلفی تابعی از حکم طهارت یا نجاست اهل کتاب است؛ از جمله هم‌سفره شدن با اهل کتاب، خوردن از غذای آنان، غذا خوردن در ظرف آنان، به‌کارگرفتن و استخدام آنان، و نماز خواندن در لباسی که اهل کتاب آن را ساخته‌اند.
[[طهارت اهل کتاب|طهارت یا نجاست اهل کتاب]] یکی از مسائلی است که همواره از گذشته و خصوصاً در دهه‌های اخیر مورد بحث و بررسی فقهی بوده است. فتاوای گوناگون در این فرع فقهی در تعامل با اهل کتاب در زمینه‌های گوناگون، مانند: گردشگری، مسلمان مرتبط با آنان و خوراکی‌های غیرگوشتی و...، اثر بخشی مستقیمی دارد. منظور اتز اهل کتاب یهودیان و مسیحیان هستند که البته بعضی زرتشتیان را نیز ملحق به آنها می‌دانند.


در همین زمینه مسائلی قابل طرح است؛ از جمله اینکه آیا نماز خواندن در معابد و اماکن مقدس اهل کتاب جایز است یا خیر، و آیا مقتضیات زمان و مکان تأثیری بر طهارت یا نجاست اهل کتاب دارد یا خیر.
با توجه به رشد ارتباطات بین مسلمانان با اهل کتاب که از لوازم عصر جدید به شمار می‌آید فقه معاصر با چالش‌هایی روبرو است: آیا نجاست اهل کتاب از مسلمات است؟ نظر فقهای اقدم در این رابطه چیست؟ در صورت اثبات قطعی نجاست اهل کتاب در زمان شارع آیا این حکم تطبیقی است یا تشریعی؟ آیا عناوین ثانوی در این موضوع راه‌گشا هستند؟
 
احکام فقهی مختلفی تابعی از حکم طهارت یا نجاست اهل کتاب است؛ از جمله هم‌سفره شدن با اهل کتاب، خوردن از غذای آنان، غذا خوردن در ظرف آنان، به‌کارگرفتن و استخدام آنان، و نماز خواندن در لباسی که اهل کتاب آن را ساخته‌اند. [[شیخ انصاری]] قائل به نجاست اهل کتاب است. در میان فقهای معاصر [[سید روح‌الله موسوی خمینی|امام خمینی]] نجاست ایشان را ثابت نمی‌داند. [[آیت‌الله خویی]] اگر چه ادله طهارت را تمام می‌داند اما قائل به احتیاط شده است.
 
منابع ذیل در پاسخ به سؤالات جمع‌آوری شده است.


==کتاب‌ها==
==کتاب‌ها==
۲٬۶۴۵

ویرایش