شرط‌بندی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[شرط‌بندی]] پیش‌بینی یک اتفاق یا انتخاب احتمال برنده شدن خود فرد، شخص دیگر یا یک تیم، در یک بازی یا مسابقه ورزشی گفته می‌شود. شرط‌بندی با گرو گذاشتن مقداری مال از طرف شرکت کنندگان و با امید به صحت پیش‌بینی و در نتیجه برنده شدن تمام اموال گرو گذاشته شده انجام می‌شود.
[[شرط‌بندی]] یا گروبندی پیش‌بینی یک اتفاق یا انتخاب احتمال برنده شدن خود فرد، شخص دیگر یا یک تیم، در یک بازی یا مسابقه ورزشی گفته می‌شود. شرط‌بندی با گرو گذاشتن مقداری مال از طرف شرکت کنندگان و با امید به صحت پیش‌بینی و در نتیجه برنده شدن تمام اموال گرو گذاشته شده انجام می‌شود.


شرط‌بندی در واقع همان قمار است لکن برخی بیین قمار و شرط بندی تفاوت قائل شده‌اند به اینکه در قمار وجود آلتی برای قمار شرط است. برخی از فقها همراه برد و باخت بودن را نیز شرط کرده‌اند و این در صورتی است که در شرط‌بندی وجود آلت ملاک نیست. قمار در شریعت اسلامی به دو دسته قمار جائز و حرام تقسیم می‌شود. قمار در مسابقات اسب دوانی، تیراندازی، صرفا برای شرکت کنندگان، جائز و در سایر موارد عملی حرام و باطل است.
شرط‌بندی در واقع همان قمار است لکن برخی بیین قمار و شرط بندی تفاوت قائل شده‌اند به اینکه در قمار وجود آلتی برای قمار شرط است. برخی از فقها همراه برد و باخت بودن را نیز شرط کرده‌اند و این در صورتی است که در شرط‌بندی وجود آلت ملاک نیست. قمار در شریعت اسلامی به دو دسته قمار جائز و حرام تقسیم می‌شود. قمار در مسابقات اسب دوانی، تیراندازی، صرفا برای شرکت کنندگان، جائز و در سایر موارد عملی حرام و باطل است.
طبق قانون ۷۰۵ مجازات اسلامی قمار بازی با هر وسیله‌ای ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند و در صورت تجاهر‌ به قماربازی به هر دو مجازات محکوم می‌گردند.
طبق قانون ۷۰۵ مجازات اسلامی قمار بازی با هر وسیله‌ای ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند و در صورت تجاهر‌ به قماربازی به هر دو مجازات محکوم می‌گردند.


شرط‌بندی اینترنتی یکی از مصادیق شایع و جدید قمار است که در فقه معاصر به آن پرداخته می‌شود.  
شرط‌بندی اینترنتی یکی از مصادیق شایع و جدید قمار است که در سایت‌های شرط‌بندی انجام می‌شود. فقیهان معاصر در مورد حرمت این عمل متفق اند لکن برخی این سایت‌ها را قمارخانه مجازی و حرمت را از باب قمار می‌دانند و برخی مانند حسین وحید خراسانی به راحتی حکم قمار نمیدهند. و مانند سید علی خامنه‌ای در خصوص سایت های شرط بندی تاکید دارند، شرکت در پیش بینی برد و باخت مسابقاتی مانند فوتبال فى نفسه اشکال ندارد، هر چند احتیاط در ترک آن است، اما مجرّد شرط بندى موجب مالکیت برنده نمی شود، بلکه برای مالکیت، لازم است مالک جایزه در ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح، آن را به برنده تملیک کند.  




۴٬۰۷۹

ویرایش